هند چطور ستاره نقشه جدید نفتی شد؟

هند با خرید مقادیر زیادی نفت ارزان روسیه و پالایش آن و تولید سوخت برای اروپا و آمریکا، نقش مهم فزاینده‌ای در آینده بازارهای جهانی نفت ایفا می‌کند.

به گزارش بیداربورس، با این حال، دهلی‌نو با اعتراض عمومی چندانی روبه‌رو نشده است زیرا به اهداف دوگانه غرب که فلج کردن درآمد انرژی مسکو و همزمان، جلوگیری از ایجاد شوک عرضه نفت است، عمل می‌کند و همچنان که اروپا تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید می‌کند، هند در نقشه نفت جهانی که با جنگ یک ساله ولادیمیر پوتین در اوکراین، دچار تغییر شده است، نقش محوری‌تری پیدا می‌کند.

بن کاهیل از اعضای ارشد اندیشکده آمریکایی "مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک" می‌گوید: مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا هدف دوگانه دارند: بازار را به خوبی تامین کنند و روسیه را از درآمد نفتی محروم کنند. آنها به این امر واقف هستند که پالایشگاه‌های هندی و چینی می‌توانند با خرید نفت ارزان روسیه و صادرات فرآورده‌های نفتی پالایش شده به قیمت بازار، حاشیه سود بزرگتری به دست بیاورند.

طبق آمار شرکت تحلیل انرژی کپلر، هند طی ماه میلادی گذشته، حدود ۸۹ هزار بشکه در روز بنزین و دیزل به نیویورک صادر کرد که بیشترین میزان در حدود چهار سال گذشته بود. جریان صادرات دیزل حاوی سولفور اندک به اروپا، در ژانویه به ۱۷۲ هزار بشکه در روز رسید که بیشترین میزان از اکتبر سال ۲۰۲۱ بود.

پیش‌بینی می‌شود اهمیت این کشور آسیایی، با آغاز تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه، گسترش بیشتری پیدا کند. این ممنوعیت، حجم عظیمی دیزل را از بازار اروپا حذف خواهد کرد و مشتریان بیشتری به خصوص در اروپا، برای پر کردن شکاف تامین سوخت، به آسیا رجوع خواهند کرد.

این امر نفت ارزان روسیه را برای هند که برای تامین حدود ۸۵ درصد از نیازهای نفتی خود، به واردات متکی است، جذاب‌تر خواهد کرد. پالایشگاه‌های هندی از جمله پالایشگاه‌های دولتی که مسئول تامین تقاضای داخلی هستند، سال گذشته صادرات را برای سود بردن از قیمت‌های بین المللی بالاتر، افزایش دادند.

وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالا در گروه ING در سنگاپور می‌گوید: هند صادرکننده بزرگ فرآورده‌های پالایشی بوده و عمده صادرات برای کمک به رفع کمبود عرضه فعلی، به غرب می‌رود. کاملا روشن است که سهم روبه‌ رشد خوراک مورد استفاده برای این محصول، از روسیه وارد می‌شود.

تحت دستورالعمل‌های اتحادیه اروپا، هند احتمالا طبق مقررات عمل می‌کند. هنگامی که نفت روسیه در کشوری خارج از این بلوک مانند هند، پالایش شده و به سوخت تبدیل می‌شود، فرآورده‌های پالایش شده می‌توانند به اتحادیه اروپا وارد شوند زیرا از منشا روسیه قلمداد نمی‌شوند.

به گفته سرنا هوانگ، تحلیلگر ارشد منطقه آسیا در شرکت ورتکسا، کشورهای گروه هفت مایل هستند تا حد امکان، در آمد مسکو را محدودتر کنند و همزمان، علاقه‌مندند ادامه جریان صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را تضمین کنند تا از کمبود عرضه جهانی جلوگیری کنند.

یکی از جنبه‌های اصلی مکانیزم فلج کردن درآمدهای کرملین و حفظ عرضه نفت در بازار، تعیین سقف قیمت برای فروش نفت روسیه بوده است. این مکانیزم با هدایت آمریکا طراحی و به اجرا گذاشته شده است. هند علنا پایبندی به این مکانیزم را اعلام نکرده است اما تحریم‌ها باعث شدند نفت روسیه به پایین سقف ۶۰ دلار در هر بشکه نزول کند.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: یک سقف قیمت به اجرا گذاشته شده است که کشورهایی نظیر هند می‌توانند از آن برای حفظ ثبات بازار های انرژی استفاده کرده و همزمان، درآمد مسکو را محدود کنند.

جیسون بوردوف، مدیر موسسه مرکز سیاست انرژی در دانشگاه کلمبیا و مشاور سابق دولت اوباما می‌گوید: تمایل هند برای خرید میزان بیشتر نفت روسیه با تخفیف چشمگیر، در برنامه کشورهای غربی برای تحمیل رنج اقتصادی به پوتین بدون آسیب زدن به خودشان، یک مزیت بوده و اشکال محسوب نمی‌شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مدیران و مقامات کشورها و شرکت‌ها نظیر عربستان سعودی، امارات متحده عربی، آمریکا و شرکت ملی نفت ابوظبی روز دوشنبه برای یک کنفرانس انرژی سه روزه که توسط وزارت نفت و گاز طبیعی هند سازماندهی شده است، در بانگالور گردهم می‌آیند.

کد خبر 26732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =