۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
مروری بر روند بازار  

به گفته رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار ارزش معاملات در هفته سوم بهمن ماه با کاهش همراه بود و در غیاب ایران خودرو و سایپا به سطح ۵ همت به طور متوسط درهر روز رسید و این درحالیست که ارزش معاملات در چهار روز کاری این هفته عمدتا کمتر از ۵همت بود که در مقایسه با ۴ هفته قبل، کاهش محسوسی را نشان میدهد.

ولید هلالات به بیداربورس در خصوص شرایط بازار به بیداربورس گفت: ارزش معاملات در هفته سوم بهمن ماه با کاهش همراه بود و در غیاب ایران خودرو و سایپا به سطح ۵ همت به طور متوسط درهر روز رسید و این درحالیست که ارزش معاملات در چهار روز کاری این هفته عمدتا کمتر از ۵همت بود که در مقایسه با ۴ هفته قبل، کاهش محسوسی را نشان میدهد. کاهش سطح هیجانات در بورس عمدتا یک فضای فرسایشی را به ذهن می‌آورد اما همانطور که در گزارش هفته قبل اشاره کردیم به دو جهت این کاهش حجم معاملات اجتناب‌ناپذیر و اتفاقا لازم است. نخست آنکه ابهامات در سطح نظامی، سیاسی و اقتصادی در داخل به اوج رسیده به شکلی که بودجه دولت، عرضه خودرو در بورس کالا، نرخ دلار نیمایی و واکنش ایران به حملات پهپادی به عنوان عناصری بسیار مهم، پاسخ شفاف دریافت نکرده‌اند تا به استناد آن بتوان تصمیم قاطع گرفت و این بی‌تصمیمی در بازار منجر به کاهش ارزش معاملات میشود همچنین پیشتر نیز عنوان شد که در بسیاری از شرکتهای متوسط و کوچک، جمع حجم معاملات ۱۰ روز کاری برابر با کل مقدار شناور سهام بوده و طبیعی است که پس از یک رالی صعودی، کاهش حجم معاملات را متصور باشیم حتی با فرض امکان رشد بیشتر قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها. بازار سهام ایران به طور سنتی پیش از تعطیلات طولانی‌مدت به سبب ابهامات و تجارب قبلی، خرید را در دستور کار قرار نمیدهد ازین زاویه تعطیلی‌های روز شنبه در سه هفته پی‌درپی نیز در کاهش ارزش معاملات و رکودی شدن بازار نقش دارد.
 
*تحریم‌های جدید در راه است 
وی ادامه داد: حالا، در بعد نظامی شاهد کاهش سطح تنش‌ها هستیم و عدم پاسخ‌دهی ایران، باعث فراموشی ضمنی مساله پهپادهای شناسایی شده اما در بعد سیاسی فشار غرب و سخنان رئیس کل آژانس انرژی اتمی درکانون توجه است. تحریم‌های جدید به همراه سخنان تهدیدآمیز در روزهای قبل مخابره شد که باید مدنظر باشد.
 
*توطئه خنثی شد  
او درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: اتحاد سهامداران منجر به پشتیبانی از رای نمایندگان مجلس و وزرای صمت و اقتصاد شد. رئیسی نیز روز چهارشنبه از مصوبه ۸بندی حمایت کرد که به معنای حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا است ازین زاویه شورای رقابت با قوانین مجلس به حاشیه رانده خواهد شد و ریسک این مساله از سر بازار برداشته شد. آنچه منجر به اهمیت خودرو برای بازار شده بود بحث اعتماد سرمایه‌گذاران به سیاستگذار و برنامه‌های آن است ضمن اینکه شکست از شورای رقابت در بورس کالا، راه را برای شکست‌های بعدی در سایر صنایع هموار میکرد لذا این مساله به عنوان یک توطئه و تهدید از سوی فعالین بازار سهام شناسایی و با یک اتحاد بی‌نظیر خنثی شد.
 
*رسمیت دلار بازار آزاد 
هلالات درخصوص نرخ ارز نیمایی عنوان کرد: بانک مرکزی هنوز به تصمیم و اجماع نرسیده است. مبنا قرار دادن حاشیه سود شرکت‌ها و صنایع برای تسعیر با دلار توافقی یا نیمایی راهکاری است که مورد بحث قرار گرفت اما درعمل اجرای آن باتوجه به تعدد شرکت‌ها در اقتصاد ایران امکان‌پذیر نیست. همچنین اختلاف بین دلار آزاد و دلار نیما منجر به ایجاد تقاضای کاذب جهت واردات با این ارز شده و بانک مرکزی و وزارت صمت گرفتاری عجیبی برای بررسی درخواست‌ها دارند ازین زاویه عرضه ارز نیمایی نیز مختل شده است. یکی از جدی‌ترین پیشنهادات، ادامه ارز نیمایی برای معدود صنایعی است که با معیشت مردم سروکار دارند اما این مساله نیز بسیار شبیه به تکرار سیاست ارز ترجیحی در دولت قبلی است که نهایتا حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی یک موج تورمی بااهمیت را پدید آورد. به نظر میرسد که دولت و بانک مرکزی برای عقب‌نشینی از سیاست دلار ۲۸۵۰۰ تومانی آمادگی ندارند خصوصا که این مساله به عنوان یک شکست در رسانه‌ها معرفی میشود اما درطرف دیگر، راهی به جز رسمیت بخشیدن به دلار بازار آزاد نیست و همین حالا قاچاق معکوس در اقلام غذایی و دارویی خصوصا در مرزهای شرقی، گزارش شده است.
 
*کاهش تعداد کدهای معاملاتی 
به گفته رییس هیات مدیره سبدگردان اقتصادبیدار براساس مولفه‌های اقتصادی اگر فضای سیاسی و امنیتی کشور مختل نشود، بازار سهام با تغییر رویه بانک مرکزی و راه‌اندازی بازار حواله توافقی میتواند عقب‌ماندگی خود نسبت به دلار را جبران کند اما در کوتاه‌مدت، بازار سهام نیازمند یک دوره استراحت به همراه کاهش بیشتر ارزش معاملات خواهد بود که در شرکت‌های پرپتانسیل بدون کاهش قیمت سهام تجربه میشود و برای شرکتهایی که پشتوانه بنیادی ندارند، بازدهی منفی نیز تجربه خواهد شد اما در یک پروسه چندماهه، شاهد رشد اسمی قیمت سهام و شاخص‌ها خواهیم بود و امری اجتناب‌ناپذیر است اما توجه کنیم که تعداد کدهای معاملاتی فعال در روزهای اخیر به سطح چند ماه قبل کاهش یافته و این نشان میدهد که بسیاری از فعالین بازار صبوری در پیش گرفته‌اند و در انتظار شفاف شدن متغیرها هستند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 26915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =