رشد سودآوری صنایع صادرات محور؛ ارمغان راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا

حمید علماء گفت: در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست اقتصادی و مداخله در قیمت‌گذاری نرخ ارز و همچنین محصولات بعضی صنایع، بازار سرمایه سهم منطقی از نقدینگی در کشور نداشته و حالا در صورت قیمت‌گذاری ارز صنایع براساس عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارز و طلا، شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها، ورود نقدینگی به بازار سهام و رونق بورس خواهیم بود.

به گزارش بیدار بورس، بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۱، مرکز مبادله ارز و طلای ایران از روز سه‌شنبه مورخ ۲ اسفندماه ۱۴۰۱ فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز می‌کند. منابع ارزی ناشران بورسی، از جمله ناشران حاضر در صنایع شیمیایی، فلزی و نفتی، از این پس بر اساس مکانیزم جدید مبتنی بر منابع و مصارف (عرضه و تقاضا)، کشف قیمت می‌شود.

حمید علماء - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری داریوش در این خصوص بیان کرد: خبر راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا اتفاق بسیار خوبی برای بازار سرمایه خواهد بود؛ مشروط بر آنکه نرخ ارز در این سامانه بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری شده و دیگر به صورت دستوری شاهد تعیین نرخ برای ارز نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در این صورت شرکت‌هایی که درآمدهای ارزی داشته باشند، امکان فروش ارز خود در این سامانه با نرخ واقعی را خواهند داشت و شاهد رشد سودآوری صنایع صادرات محور علی‌الخصوص پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها خواهیم بود.

علماء در ادامه ضمن تاکید بر ارزندگی اکثر سهم‌های بازار سرمایه اظهار کرد: در سال‌های اخیر به دلیل سیاست‌گذاری های نادرست اقتصادی و مداخله در قیمت‌گذاری نرخ ارز و همچنین محصولات بعضی صنایع، بازار سرمایه سهم منطقی از نقدینگی در کشور نداشته و نقدینگی عمدتاً راهی بازارهای سوداگرانه شده است. به همین دلیل هم با وجود رشد غیرمنطقی و حباب‌گونه برخی بازارهای موازی، بازار سهام رشدی نکرده و در نگاه سرمایه‌گذاران، محصول شرکت‌ها از سهام‌شان جذاب‌تر بوده است!

وی افزود: اما چنانچه اجازه دهیم اقتصاد راه خود را طی کند، حتما روزهای روشن‌تری در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود. تجربه ورود فولاد و سیمان و... به بورس کالا نشان داد دیر یا زود، سیاست‌گذاران ناچار به پذیرش واقعیت‌های اقتصادی خواهند بود و قیمت‌گذاری دستوری، همیشگی نخواهد بود. حالا هم اگر شرکت‌ها و صنایع بزرگ تولیدی، ارز خود را با نرخ واقعی در بازار عرضه کنند، شاهد رشد سودآوری شرکت‌ها، ورود نقدینگی به بازار سهام و رونق بورس خواهیم بود.

منبع: سنا
کد خبر 27216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =