۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳
تحلیل بنیادی "هرمز"

تحلیل بنیادی شرکت فولاد هرمزگان جنوب را از اینجا بخوانید.

*اطلاعات کلی شرکت

تحلیل بنیادی "هرمز"

*مقدمه 

شرکت فولاد هرمزگان جنوب در سال ۱۳۸۷ تاسیس و در مرداد ۱۳۹۰ در اداره ثبت شرکت های بندرعباس به ثبت رسید و در تاریخ مهر ۱۳۹۲ از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و سهام شرکت در همان سال در بازار فرابورس ایران پذیرش گردید.

شرکت فولاد هرمزگان دومین کارخانه بزرگ تولید فولاد بعد از انقلاب در کنار خلیج فارس به مساحت ۹۶ هکتار در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس واقع شده است که با وجود این شرکت استان هرمزگان به قطب سوم فولاد کشور تبدیل گردیده است.

از مهمترین ویژگی های این شرکت مجاورت با آب های آزاد، نزدیکی به مخازن گاز عسلویه، مجاورت با ذخایر سنگ آهن گل گهر، مجتمع بندری شهید رجایی و حمل و نقل جاده ای و ریلی می باشد.

این شرکت با هدف تولید سالانه ۵.۱ میلیون تن تختال (اسلب) فولادی ایجاد گردیده است. بخش احیای مستقیم شامل دو مدل ۸۲۵ هزار تنی (جمعا ۱۶۵۰ هزار تن) با کلیه تجهیزات و تاسیسات جانبی و بخش فولاد سازی شامل واحد های برداشت و انتقال آب دریا به میزان ۳۰ هزار متر مکعب در ساعت، ایستگاه مرکزی توزیع برق، بخش ذوب (شامل دو کوره قوس الکتریکی و دو کوره پاتیلی)، ریخته گری (شامل دو خط ریخته گری پیوسته تختال) دارای ظرفیت نهایی ۵.۱ میلیون تن تختال، کارخانه اکسیژن، کاخانه آهک، تعمیرگاه مرکزی، آب شیرین کن ها و آزمایشگاه مرکزی می باشد.

*وضعیت عملیاتی

فرآیند تولید شرکت به این صورت است که گندله را به عنوان مواد اصلی خریداری کرده و در مرحله بعد به آهن اسفنجی تبدیل می کند و در مرحله آخر آهن اسفنجی تولیدی به محصول اصلی یعنی سلب مبدل می شود. همچنین شرکت در صورت کمبود آهن اسفنجی، مقدار مورد نیاز خود را خریداری می کند. ترکیب فروش شرکت در دوره های اخیر عمدتا ۶۰ درصد صادراتی و ۴۰ درصد داخلی بوده است.

فروش شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ و دوره ۹ ماهه منتهی به آذر به ترتیب حدود ۲۲ و ۱۴ همت و همچنین سود به ازای هر سهم نیز در این دو دوره به ترتیب ۳۲۰ و ۱۲۴ تومان بوده است.

*سهامداران

سهامدار عمده شرکت فولاد مبارکه با مالکیت ۲.۹۵ درصدی می باشد و مابقی سهام شرکت نیز در اختیار سایر سهامداران خرد است.

*نرخ فروش

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، عمده فروش شرکت را اسلب تشکیل می دهد و نرخ فروش صادارتی وابسته به نرخ های جهانی اسلب و نرخ داخلی در بورس کالا و بر مبنای نرخ های صادراتی و جهانی کشف قیمت می شود که طبیعتا نرخ ها متاثر از نرخ دلار نیز می باشند.

*بهای تمام شده

بهای تمام شده شرکت متشدکل از حدود ۶۸ درصدد مواد مصدرفی، ۲ درصد دستمزد و ۳۰ درصد سربار می باشد که عمده مواد مصرفی را گندله(۹۸ درصد) تشکیل می دهد. سایر مواد مصرفی شرکت نیز شامل سنگ آهک، قراضه، آهک هیدراته، ملاس و ... می باشد. نرخ گندله نیز براساس کریبی از شمش داخلی فخوز کشف قیمت می شود.

*مفروضات و توضیحات

• تولید و فروش اسلب برای زمستان باتوجه به میانگین ماه های قبل، ۳۷۵ هزار تن و برای سال مالی ۱۴۰۲ ،۵.۱ میلیون تن فرض شده است.

• تورم و رشد دستمزد ۴۵ درصد

• برای سال مالی ۱۴۰۲ ،نرخ برق ۷۰۰ تومان و نرخ گاز ۳۰۰۰ تومان لحاظ شده است.

• دلار نیما برای باقی سال ۲۸۵۰۰ تومان و برای سال ۱۴۰۲ ،۳۵ هزار تومان

• نرخ شمش فولاد خوزستان برای ماه های باقیمانده ۵۸۰ دلار و برای سال مالی ۱۴۰۲ ،۶۰۰ دلار لحاظ شده است و نرخ اسلب داخلی و صادراتی به ضریب ۹۸ درصدی نسبت به شمش در نظر گرفته شده است.

• تقسیم سود، ۷۵ درصد

*صورت سود وزیان و تحلیل حساسیت

تحلیل بنیادی "هرمز"

تحلیل بنیادی "هرمز"

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =