۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
تحلیل بنیادی "سبهان"

تحلیل بنیادی شرکت سیمان بهبهان را از اینجا بخوانید.

*اطلاعات کلی شرکت

تحلیل بنیادی "سبهان"

*مقدمه

شرکت سیمان بهبهان یکی از واحدهای تابعه شرکت سهامی عام سیمان فارس وخوزستان و از باتجربه ترین شرکت های سیمان ایران می باشد که عملیات ساختمانی کارخانه آن از سال ۱۳۵۱ آغاز و راه اندازی آزمایشی آن در شهریور ۱۳۵۱ صورت گرفت و از اسفند همان سال شروع به فعالیت نموده و مورد بهره برداری قرار گرفت. ظرفیت اسمی کارخانه ۲۶۵۰ تن کلینکر در روز می باشد. همچنین شرکت در تیر ماه ۱۳۸۲ در بورس اوراق بهادار پذیرش شد.

*سهامداران 

تحلیل بنیادی "سبهان"

*وضعیت عملیاتی

توان تولیدی سیمان شرکت حد ود ۵۰۰ هزار تن در سال است که در سال ۱۴۰۰ ،حدود ۴۴۷ هزار تن و در نه ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۱ حدود ۳۲۳ هزار تن تولید داشته است. فروش شرکت نیز بصورت میانگین ۵۰ درصد سیمان فله و ۵۰ درصد سیمان پاکتی است که به طور کامل در داخل بفروش می رسد.

همچنین شرکت درآمد قابل توجهی از صادرات کلینکر به همسایه های غربی کشور نصیبش می شود که در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲۳ هزار تن و در نه ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۱ حدود ۳۰۰ هزار تن صادرات کلینکر داشته است.

حدود ۶۲ درصد درآمد شرکت در ۹ ماهه مربوط به صادرات کلی نکر بوده است. شرکت در تولید کلینکر مشکلی ندارد و فروش آن مشروط به توان بازاریابی و صادر کردن به کشور های همسایه است، به اینصورت که در حال حاضر شرکت حدود ۵۰۰ هزار تن کلینکر در گمرک انبار کرده و در حال بازار یابی برای فروش است.در فصل تابستان (از خرداد ماه) به علت مصوبه ممنوعیت صادراتی سیمان که وزارت صمت برای کنترل بورس کالا ابلاغ کرد ، فروش شرکت کاهش پیدا کرد، اما پاییز با از سرگرفتن صادرات کلینکر فروش و رشد شرکت رشد قابل توجهی داشت به اینصورت که سود به ازای هر سهم شرکت در شش ماهه حدود ۱۰۰ تومان و در پاییز حدود ۴۷۰ تومان (مجموع ۹ ماهه ۵۷۰۷ ریال) بوده است.

*نرخ فروش

براساس تصمیمات متخذه توسط سازمان صنعت، معدن تجارت در سال ۱۴۰۰ کلیه تولید کنندگان سیمان موظف به عرضه محصولات خود از طریق بورس کالا و به نرخ تعادلی گردیده اند. از این رو این شرکت نیز عرضه محصولات خود را از طریق بورس کالای ایران و نرخ تعادلی انجام داده است. توضیح اینکه نرخ فروش پایه سیمان بر اساس دستور العمل های بورس کالا تعیین و جهت عرضه هفتگی ابلاغ می شود.

قیمت فروش صادراتی محصولات ساخته شده و نیمه ساخته شده سیمان متاثر از عرضه مصحولات و تقاضا از سوی نمایندگان خریدار می باشد و نرخ مصوبی برای صادرات محصولات وجود ندارد. در فصول سرد سال به دلیل قطعی گاز و در فصول گرم به دلیل قطعی برق، تولید شرکت های سیمانی با کاهش مواجه شده که نهایتا منجر افزایش رقابت در بورس کالا و رشد قیمت می شود.

تقریبا از اسفند ماه به دلیل از سرگیری ساخت و ساز و افزایش تقاضا برای سیمان، رقابت در بورس کالا داغ تر می شود و از اواخر بهار تا اواخر تابستان از یک طرف به علت افزایش تقاضا ناشی از رشد ساخت و ساز و از طرف دیگر به علت قطعی برق صنایع و کاهش عرضه سیمان، این رقابت در بورس کالا به اوج خود می رسد.

همچنین با توجه مستهلک بودن کارخانه های سیمانی کشور و عدم سرمایه گذاری در این حوزه شاهد افزایش روز افزون مصرف سیمان و پیشی گرفتن تقاضا نسبت به عرضه خواهیم بود لذا با مورد توجه قراردادن این موضوع از یک طرف و از طرف دیگر بالا بودن قیمت سیمان در کشور های همسایه، می توان گفت رشد قیمت سیمان با توجه به سهم پایین در ساخت و ساز درگذر زمان اجتناب ناپذیر است.

*مفروضات و توضیحات

• تولید و فروش برای زمستان ، ۱۰۰ هزار تن سیمان و ۱۰۰ هزار تن کلینکر و برای سال مالی ۱۴۰۲ ،میزان تولید و فروش ۴۲۰ هزار تن سیمان و ۴۲۰ هزار تن کلینکر فرض شده است.

• تورم و رشدِ دستمزد ۴۵ درصد

• برای سال مالی ۱۴۰۲ ،نرخ برق ۵۰۰ تومان و نرخ گاز سوخت ۱۰۰۰ تومان لحاظ شده است.

• دلارنیما برای باقی سال ۲۸۵۰۰ تومان و برای سال ۱۴۰۲ ،۳۵ هزار تومان

•برای زمستان 1401 نرخ سیمان فله 670 هزار تومان و سیمان پاکتی 780 هزار تومان و برای سال مالی 1402 ،سیمان فله به ازای هر تن 900 هزار تومان و سیمان پاکتی 1 میلیون تومان در نظرگرفته شده است.

• کلینکر صادراتی برای هر دو دوره کارشناسی 31 دلار لحاظ شده است.

• تقسیم سود، 90 درصد

*صورت سود و زیان و تحلیل حساسیت

تحلیل بنیادی "سبهان"

تحلیل بنیادی "سبهان"

تحلیل بنیادی "سبهان"

تحلیل بنیادی "سبهان"

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =