خطر ورود حجم نقدینگی ناگهانی برای بورس و درخواست منطقی شدن شاخص

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کوچ سرمایه‌ها از دلار حباب‌ زده به بورس جا مانده، ورود حجم نقدینگی ناگهانی را خطر جدی بورس دانست و خواهان منطقی شدن شاخص شد.

به گزارش بیداربورس، نادر جزایری با بیان اینکه قیمت سهام‌ نسبت به نرخ ارز و برابری کالاها و خدمات، بسیار پایین‌تر است به ایبِنا اعلام کرد: بازار سهام با قیمت‌های بازاری خارج از تالار شیشه‌ای هم‌پوشانی خواهد کرد. در چند وقت اخیر که قیمت سهام‌ روند نزولی داشت و بسیاری فروشنده بودند این سوال پیش آمد که چه اتفاقی روی داده که فعالان بازار همچنان سهام را با قیمت بسیار ارزان به فروش می‌رسانند؟

بسیاری از سهام‌ نسبت به نرخ ارز بسیار عقب مانده و خرید این گروه برای حفظ ارزش پولی ملی بسیار مناسب هستند. بطور معمول در آخر سال صندوق‌های سرمایه گذاری خرید را افزایش می‌دهند. این موضوع موجب شده حجم و ارزش معاملات افزایش یابد. به دلیل روند صعودی دلار، حباب نرخ به شدت بالا رفت. به طوری که ریسک سرمایه گذاری در بازار ارز افزایش یافت و سرمایه گذاران، سرمایه را از بازار ارز به بازار سرمایه منتقل کردند تا سهم‌های عقب مانده بسیار را خریداری کنند.

دولت برای تقویت بازار سرمایه تنها یک راه دارد و آن بازگشت اعتماد مردم است. سازمان بورس هم باید نحوه محاسبه شاخص را منطقی کند. زیرا ورود حجم سنگین پول حقیقی به بازار سهام با شاخص‌های فعلی متجانس نیست. شواهد نشان می‌دهد پول حقیقی در حال ورود به بازار بوده و اگر شاخص ۸۰ هزار واحد در ۴ ساعت رشد کند، باید پول حقیقی سنگین وارد شود تا بتواند شاخص را جابجا کند.

ورود حجم نقدینگی ناگهانی موجب رشد سنگین شاخص و خطر جدی برای بازار سرمایه و فعالان محسوب می‌شود. زیرا رشد سریع بورس، رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کند. این نوع روند صعودی، شاخص را متزلزل کرده و روند را نزولی می‌کند. اگر ورود پول حقیقی به بازار بصورت مداوم و عادی باشد و از طرف مقابل عرضه کننده سهام به شکلی نفروشد تا سهامداران اطمینان را از دست دهند این موضوع موجب خواهد شد شاخص با شیب کم و با زمان طولاتری در جهت صعود حرکت کند. در این شرایط بازار سهام ریزش نخواهد کرد.

در مواقعی بسیاری از سهامدارن خرد سهام با ارزشی را می‌خرند اما برخی فعالان عمده با عرضه سنگین، سهم را به صف فروش می‌رسانند. در چنین شرایطی نا اطمینانی بیشتر خواهد شد اما با افزایش تقاضا می‌توان امیدوار بود شاخص هم به رشد عادی و مداوم ادامه خواهد داد و فاصله قیمتی سهام‌ آرام آرام پر می‌شود.

کد خبر 27424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =