پیش بینی سود ۱۰۰۰ میلیاردی شرکت ها و عبور شاخص از رکورد ۲.۱ میلیون واحدی

کارشناس بازارسرمایه با اعلام دلایل اقبال بورس، پیش بینی کرد سود سال آینده شرکت ها بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده و شاخص از سقف تاریخی ۲.۱ میلیون واحد عبور کند.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان با انتشار مطلبی با عنوان " خروج از کمای سه‌ ساله" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بعد از افت بسیار شدید ۷ ماه ابتدای سال در بازار سرمایه، ارزش بازار شرکت‌ها به‌رغم گزارش‌های مناسب نیمه نخست بسیار پایین بود و سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌گذاری در بازار اقدام کردند و تقریبا روند نزولی بازار به اتمام رسید اما دلایل اصلی اقبال از یک سو، رشد نسبی دلار و از سمت دیگر تثبیت قیمت‌های جهانی و روند نسبتا مثبت این قیمت‌ها ناشی از بازگشایی اقتصاد چین بود.

از سوی دیگر گزارش‌های ماهانه نیز مناسب بود که نشان می‌داد شرکت‌ها می‌توانند سود مطلوبی برای سال جاری شناسایی کنند. در این شرایط روند رو به رشد نرخ ارز کماکان ادامه داشت و همزمان رشد سایر بازارها، افزایش تورم، افزایش نقدینگی در اقتصاد، رشد عجیب نرخ ارز در بازار غیر رسمی و به تبع آن رشد قیمت محصولات، فراورده‌ها و خدمات در اقتصاد رخ داد.

همه این عوامل سبب شد تورم اثر مثبتی در بازار سهام و ارزش شرکت‌ها بگذارد. در دو ماه گذشته افزایش قیمت محصولات شرکت‌های تولیدی در بورس کالا به دلیل رشد تورم و نرخ ارز رخ داد و عقب‌ماندگی نسبی بازار کالایی در بورس کالا نیز تقریبا جبران شد. این افزایش نرخ‌ها و فروش مقداری، آثاری را در صورت‌های مالی سه‌ ماهه و سال آینده نشان خواهد داد و منجر به رشد بازار سرمایه خواهد شد.

در این میان چند ریسک همچنان وجود دارد. یکی از این ریسک‌ها بودجه و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است. از سوی دیگر در این مدت قیمت‌گذاری دستوری خودرو و در مقطعی خروج خودرو از بورس کالا توسط شورای رقابت، ریسک پررنگی بود که خوشبختانه بعد از مدتی در کمیسیون تلفیق تصویب شد و عرضه محصولات خودروسازان باید در بورس کالا اتفاق بیفتد.

در کنار این موضوع، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس ۸۵ درصد از مازاد قیمت پایه باید به حساب دولت واریز شود که با درایت مجلس این بند حذف و قرار شد محصولات در بورس کالا عرضه و منافع به سهامداران این صنعت رسیده و در زیرساخت‌های صنعت خودرو سرمایه‌گذاری شود که این اتفاق پیام مثبتی بود.

صنعت خودرو بیش از ۵ دهه به دلیل قیمت‌گذاری دستوری زیان‌ده بوده و هیچ گاه نتوانسته روی پا بایستد. جای امیدواری است با عرضه محصولات این صنعت در بورس کالا، اتفاقات مثبتی در طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولیدی این صنعت مشاهده شود. با این تصمیم می‌توان امیدوار بود این صنعت نفسی بکشد و بتواند با افزایش سرمایه از محل آورده و بهبود ساختار مالی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تولیدی، نسبت به بهبود کیفیت محصولات و نیز تولید محصول جدید اقدام کند.

متاسفانه در فضای رشد تورمی بازارها برخی از افراد می‌خواهند از محل تولیدات شرکت‌هایی که در بورس کالا هستند به هر نحوی منتفع شوند. این افراد با ایده‌های متفاوت از جمله اینکه باید در اقتصاد دلار زدایی اتفاق بیفتد، می‌خواهند قیمت محصولات شرکت‌هایی را که در بورس کالا کشف می‌شود و متعلق به بیش از ۵۰ میلیون سهامدار است با کشف این قیمت‌ها تحت‌تاثیر قرار دهند. به منظور دستیابی به این اهداف این افراد بحث‌هایی مثل قیمت‌ گذاری با دلار نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند.

در گذشته صدها هزار میلیارد تومان رانت از این محل نصیب عده کمی از افراد شد و هنوز پرونده قضایی فسادهایی که قبلا رخ داده باز است. باید از دارایی سرمایه‌ گذاران حفاظت کرده و امنیت سرمایه‌گذاری را حفظ کرد. این مسئله‌ باید اتفاق بیفتد تا تشکیل سرمایه ثابت حداقل به سمت مثبت پیش رود. قطعا پیش‌نیاز این موضوع حمایت از سرمایه‌گذاران و دارایی‌هایی است که در بورس کالا کشف قیمت می‌شوند. باید دست سازمان‌هایی که تحت عناوین مختلف از جمله شورای رقابت، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت با قیمت‌گذاری دستوری همیشه منافع سرمایه‌گذاران را زیر پا گذاشتند، کوتاه شود.

با توجه به رشد خارج از تصور نرخ ارز در بازار غیررسمی، طبیعتا این افزایش اثر را در قیمت کالا نشان داده و منتج به افزایش مبلغ فروش شرکت‌ها می‌شود و این اتفاق منتج به رشد سودآوری اسمی شرکت‌ها در سه‌ماهه پایانی سال جاری و آینده خواهد شد. از سوی دیگر شرکت‌های بورسی در سال جاری ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار میلیارد تومان سود ساختند که بخشی از این سود در مجمع سالانه آینده تقسیم می‌شود. سود برآوردی سال بعد شرکت‌های بورسی نیز حداقل بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که نشان‌ دهنده ارزندگی بازار است. بازار سرمایه می‌تواند عقب‌ماندگی سه‌ ساله از سایر بازارهای رقیب را جبران کند.

در این میان افت ارزش دلاری شرکت‌های بورسی موضوع حایز اهمیتی است. با وجود اینکه از سال ۹۲ تا کنون شرکت‌های بورسی بیش از ۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری کردند و تشکیل سرمایه ثابت دادند اما ارزش دلاری شرکت‌ها به ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده که به‌شدت افت کرده است. امید می رود با افزایش فروش شرکت‌ها، گشایش‌های سیاسی اتفاق بیفتد و صادرات شرکت‌ها بهبود پیدا کند.

بطور کلی می‌توان امیدوار بود شاخص بورس تا فصل مجامع و حتی پیش از آن به سقف تاریخی دست یابد  اما اینکه آیا همه شرکت‌ها سقف تاریخی را ببینند یا نه، دور از تحلیل است. شرکت‌های سودآور سال جاری و آینده می‌توانند ارزش‌های بالاتری را تجربه کنند و انتخاب تنوع شرکت و ترکیب سهام بنیادی و سودآور می‌تواند سرمایه‌گذاران را از رشد آتی بازار سرمایه منتفع کند.

کد خبر 27502

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =