تهدید جدید بورس با قیمت‌گذاری بر محصولات صنایع با دلار تا ۳۲ هزار تومانی

تحلیلگر بازار سرمایه، دخالت وزارت صنعت در بورس کالا و اعمال قیمت‌گذاری دستوری بر محصولات صنایع مختلف با دلار ۳۰ تا ۳۲ هزار تومانی را تهدیدی جدی برای بورس دانست.

به گزارش بیداربورس، کامل ابراهیمیان با انتشار مطلبی با عنوان "تهدید جدی بازار سرمایه" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: مدیرکل آژانس جمعه به ایران سفر کرد و با رئیس سازمان انرژی، وزیر خارجه و رئیس‌جمهور دیدار و گفت‌ و گو کرد. با زمزمه‌های مثبتی که از این سفر به گوش می‌رسد این خوش‌ بینی ایجاد شده که فضای بن‌بست و منجمد مذاکرات دوباره رونق بگیرد و از وضعیت بلاتکلیفی که مدت‌ها است در آن قرار گرفته خارج شود.

در واکنش به این سفر و نتایج احتمالی آن طی روزهای گذشته ، بازارهای ارز و سکه به این توافق واکنش نشان دادند و اصلاحات بیش از ۱۰ درصدی در این بازارها رخ داد. هر چه این توافق به حصول نتیجه نزدیک‌تر شود امنیت سرمایه‌گذاری ارتقا پیدا کرده و در نتیجه ریسک‌های بازار سرمایه نسبت به قبل کاهش پیدا می‌کند.

بنابراین این خبر اگرچه منجر به اصلاحاتی در بازارهای رقیب شده اما این موضوع می‌تواند عقب‌ماندگی موجود در بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهای رقیب را که در دو سال گذشته بوجود آمده جبران کند و در همین راستا شاهد رونق معاملات و افزایش سرمایه‌گذاری در بازار خواهیم بود. اما طی روزهای اخیر چند گروه شاخص ساز از جمله پتروپالایشی‌ها، فلزات اساسی و ... شاهد افت بود.

اتفاق خطرناکی که در حال رخ دادن است دخالت بی‌حد و اندازه وزارت صنعت در بورس کالا و اعمال قیمت‌گذاری دستوری روی محصولات صنایع مختلف از جمله معدنی، فلزی و پتروشیمی با نرخ ارز غیرواقعی در محدوده ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان است. متاسفانه از این محل رانت بسیار بزرگی شکل گرفته که از جیب سرمایه‌گذاران به جیب دلالان و رانت‌خواران در حال انتقال است.

دیروز در شمش روی و شنبه در محصولات فولادی با عرضه‌های بی‌ حد و اندازه‌ روبرو بوده که با قیمت‌های دستوری وزارت صنعت انجام می‌گرفت. نتیجه اینکه قیمت محصولات در این صنایع افت عجیب داشت. وزارت صنعت باید فوری در این تصمیمات بازنگری کند. محصولات شرکت‌هایی که در بورس کالا عرضه می‌شود متعلق به تعداد زیادی سرمایه‌گذار است. این محصولات که به اجبار وزارتخانه با قیمت‌های غیرواقعی در بورس کالا عرضه می‌شود متعلق به سهامداران این شرکت‌ها است که شامل بازنشستگان تامین اجتماعی می‌شوند.

نمی‌توان به‌اجبار توزیع رانت گسترده‌ای اتفاق بیفتد و منافعی عاید عده قلیلی شود. این موضوع بزرگ‌ترین معضل و ریسک بازار امروز است. دخالت مستقیم وزارت صنعت در اعمال قیمت‌گذاری و فشار بر شرکت‌ها برای عرضه‌های بیش از کشش بازار یک نوع دلال‌پروری است. پایین نگه داشتن قیمت محصولات این شرکت‌ها بصورت تصنعی منجر به خرید توسط عده خاص و انبار کردن این محصولات می‌شود.

در سال‌های گذشته عده‌ای کاتد مس را می‌خریدند، تبدیل به قراضه می‌کردند و صادر می‌کردند. اینها اتفاقاتی‌ هستند که خروجی تصمیمات وزارت صنعت است. متاسفانه وزارت صنعت امروز در نقطه مقابل سرمایه‌گذاری  ایستاده و بزرگ‌ترین تهدید سرمایه‌گذاری توسط این وزارتخانه در حال رخ دادن است و لازم است مجلس به این مسئله ورود پیدا کند.

در حالی همچنان دخالت چنین نهادها و سازمان‌هایی در بازار سرمایه وجود دارد که اعتماد ازدست‌رفته سهامداران به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی بورس هنوز به آن برنگشته است. بازار سهام برای تداوم رشد و جبران عقب‌ماندگی از بازارهای رقیب به تزریق نقدینگی و حمایت احتیاج دارد اما متاسفانه در فضای رشد تورمی بازارها برخی از افراد می‌خواهند از محل تولیدات شرکت‌هایی که در بورس کالا هستند به هر نحوی منتفع شوند.

این افراد با ایده‌های متفاوت از جمله اینکه باید در اقتصاد دلارزدایی اتفاق بیفتد می‌خواهند قیمت محصولات شرکت‌هایی را که در بورس کالا کشف می‌شود و متعلق به بیش از ۵۰ میلیون سهامدار است با کشف این قیمت‌ها تحت‌تاثیر قرار دهند.

کد خبر 27740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =