استراتژی ۳ مرحله ای سرمایه‌گذاری در بورس و اقدامات دولت برای ۳ مانع

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به استراتژی ۳ مرحله ای سرمایه‌گذاری در بورس، اقدامات دولت برای حذف سه دست‌انداز را اعلام کرد.

به گزارش بیداربورس، همایون دارابی با انتشار مطلبی با عنوان "استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه چطور باید باشد؟" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: تقریبا همانند هر فعالیت انسانی، سرمایه‌گذاری نیز استراتژی‌ها و روش‌های زیادی دارد و هر انسانی یک روش معاملاتی مختص دارد که در بازار سرمایه هم عموما همان را اجرا می‌کند.

از این نظر هم اکثر اوقات تقلید فرد از روش دیگران جواب نمی‌دهد و هر فعال بازار سرمایه استراتژی مختص خود را پیدا کرده و بکار می گیرد. برای اینکار هم فرد ابتدا آموزش کامل و کافی در مورد انواع روش‌های تحلیل و معاملاتی دریافت کرده تا کم‌کم با افزایش تجربه روش منحصربه‌فرد را پیدا ‌کند. این روند دقیقا مثل یک بازیکن شطرنج است که ابتدا همه گشایش‌ها و استراتژی‌ها را یاد می‌گیرد و به سطحی می‌رسد که یک استراتژی را توسعه می‌دهد. چیزی که عموما به ظهور یک استاد بزرگ ختم می‌شود. لذا هر فرد باید سه مرحله آموزش کامل و جامع، تجربه مداوم و توسعه استراتژی فردی را طی کند.

*اقدامات سیاست گذاران برای عدم تکرار خاطره‌ تلخ 

مهم‌ترین اقدامات باید در چارچوب رفع مشکلات بنگاه‌ها باشد. بنگاه‌ها در ایران سه دست‌انداز مهم قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بالا و نرخ ارز را پیش‌رو دارند. اقدامات دولت باید معطوف به برداشتن این سه دست‌انداز باشد. قیمت‌گذاری دستوری عامل مهم عقب‌ماندگی و عدم‌ توسعه اقتصادی و بیکاری گسترده است.

این مسئله باعث عدم‌ تعادل گسترده در اقتصاد شده‌ است. این قیمت‌گذاری دستوری از فروش محصولات شرکت‌های خودرویی تا لاستیک‌سازی تا خوراک پالایشگاه و پتروشیمی همه‌جا به چشم می‌خورد و حتی موجب دستکاری در بازارهای شفافی مثل بورس‌کالا می‌شود. نرخ بهره باعث عدم‌صرفه اقتصادی فعالیت‌ها و بی‌ارزش‌شدن دارایی‌های مالی شده‌ و نرخ ارز نیز به‌جای یک نرخ به سردرگمی کلی تبدیل شده‌ که بساط فساد و بیماری هلندی را توام باهم در اقتصاد ایجاد کرده‌ است. بدون اصلاح ارزی امید چندانی به توسعه صادرات‌محور به‌عنوان محور کنونی توسعه در سطح جهانی نیست.

*مشکلاتی که باید در بازار سرمایه رفع شود

بازار سرمایه ساختاری متقاطع میان انواع و اقسام دستگاه‌ها در هر سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه است. در هفته تصمیمات بخش‌های مختلف هر سه قوه بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد پس اولین اقدام باید ارتقای جایگاه بازار سرمایه و رئیس سازمان و شورای‌عالی بورس باشد که بتواند در مقابل تصمیمات دستگاه‌های مختلف واکنش نشان بدهد.

عضویت رئیس سازمان در هیات‌ دولت و حضور نماینده سازمان در مراکز تصمیم‌سازی اقتصادی می‌تواند در این زمینه راهگشا باشد. بارها در یکسال اخیر رئیس سازمان و کانون‌های مختلف بازار سرمایه در مورد مشکلات نامه‌نگاری کردند که توجه به همین نامه‌ها می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات را برطرف کند.

*روش ترغیب مردم به سرمایه‌گذاری در بورس 

مردم به‌دنبال بازدهی و رشد معقول سرمایه‌گذاری هستند و عملاً این رشد و بازدهی را در بازارهای دلالی می‌بینند. جایی که با خرید سکه و ارز و خودرو و زمین و ساختمان می‌توانند بدون‌ دردسر بازدهی مطلوب را بدست آورند و از چنبره دخالت‌های دولت هم سرمایه را دور نگاه می‌دارند. مردم حق دارند دنبال دلالی باشند. چراکه در حوزه سرمایه‌گذاری‌های رسمی دولت با انواع اقسام تصمیم‌ها نظیر بحث نرخ بهره، قیمت‌گذاری دستوری و نرخ ارز نیمایی مانع از یک بازدهی معقول برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

اگر این رفتارهای متناقض حل شود و دولت بپذیرد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به نفع اقتصاد است و سرمایه‌گذاران در بورس کسانی هستند که به دلیل علاقه به کشور و اقتصاد مملکت پول را به بخش دلالی نبردند، اکثر مشکلات حل می‌شود.

کد خبر 27801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =