۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷
بازار، در حالت عادی است

در هفته منتهی به ۱۹ اسفند ماه، ارزش معاملات به طور میانگین ۸.۵همت در هر روز بود و در روز سه‌شنبه به عنوان آخرین روز معاملات هفته، ارزش معاملات از ۱۰همت عبور کرد که مشابه میانگین هفته قبل بود. شاخص کل که هفته را با ۱.۸۳۵میلیون واحد به پایان برده بود با اندکی اصلاح به ۱.۷۸میلیون واحد کاهش یافت اما در روز سه‌شنبه با یک برگشت خیره‌کننده به محدوده ۱.۸۲میلیون واحد رسید.

ولید هلالات رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با بیداربورس اظهار کرد: در هفته منتهی به ۱۹ اسفند ماه، ارزش معاملات به طور میانگین ۸.۵همت در هر روز بود و در روز سه‌شنبه به عنوان آخرین روز معاملات هفته، ارزش معاملات از ۱۰همت عبور کرد که مشابه میانگین هفته قبل بود. شاخص کل که هفته را با ۱.۸۳۵میلیون واحد به پایان برده بود با اندکی اصلاح به ۱.۷۸میلیون واحد کاهش یافت اما در روز سه‌شنبه با یک برگشت خیره‌کننده به محدوده ۱.۸۲میلیون واحد رسید.

*بی‌اهمتی بورس به کاهش نرخ دلار

نکته بااهمیت و ویژه در این بود که باوجود اصلاح دلار در بازار آزاد اما سهام شرکت‌های دلاری صعودی بودند که علت آن در فاصله دلار آزاد از دلار نیمایی است. قیمت سیمان در بورس کالا با رقابت همراه بود و این مساله چشم‌انداز سودآوری این صنعت را بهبود بخشید و نقدینگی خریداران را جدب کرد ضمن آنکه با وجود تغییرات گسترده قیمت پایه در بورس کالا اما محصولات رقابت شدند و همان قیمت‌های قبلی در ورق، شمش، اسلب و سایر محصولات فلزی ثبت شد. این مساله چنین پیامی به فعالان بازار سهام ارسال کرد که تجار بر اساس دلار ۴۰هزار تومان و بدون توجه به قیمت پایه خریدار هستند.

*سیمان یکه‌تاز صنایع

در هفته‌ای که گذشت، در میان صنایع مورد توجه، سیمان پربازده‌ترین با ۶درصد بازدهی مثبت بود. شیرینیجات، لبنی‌ها و قطعات خودرو نیز ۳ الی ۵ درصد بازده کسب کردند. در طرف مقابل پالایش نفت، فلزات گرانبها، زغالی‌ها، ۲ الی ۵ درصد بازده منفی ایجاد کردند که به سبب اصلاح قیمتی بخش از روند صعودی اخیر، تعبیر میشود.

*تشنج در خودرویی‌ها

خبرهای متعددی درخصوص عرضه خودرو در سامانه‌های دولتی و خارج از بورس کالا منتشر شد و این ابلاغیه‌ها فضای گروه خودرو را متشنج کرد. چند صدایی بودن و عدم شفافیت تصمیم‌گیری‌های دولت منجر به فشار فروش شد اما خریداران در ایران خودرو و سایپا در مقابل عرضه‌ها استقامت کردند. درهمین حال شاهد بازگشایی خپارس بودیم که از ۲۲ تیرماه متوقف شده بود و توانست با ۵۰درصد بازدهی به تابلو بازگردد. در همین فاصله شاخص کل ۲۲درصد بازدهی و شاخص هموزن ۳۵درصد بازدهی خلق کرده بود. توجه به خپارس از جهت عرضه محصولات جدید تولیدی و وارداتی، در بازار مشهود بود و به احتمال قوی در واچ لیست بسیاری از سرمایه‌گذاران پرریسک حضور جدی خواهد داشت.

*دیدار رئیسی و گروسی

حضور گروسی در تهران و دیدار با رئیسی منجر به یک نگاه مثبت جهت کاهش فشارهای سیاسی اروپا شد. در دفعات قبلی رئیسی حاضر به دیدار با گروسی نشده بود اما اینبار که احتمال ارجاع پرونده ایران وجود داشت، مقامات متعددی با گروسی دیدار کردند و ازانجا که بازرسان آژانس به تهران می آیند، این مساله مشخص است که جمهوری اسلامی بازرسی های گسترده تر را پذیرفته و آنچه گروسی در کنفرانس خود پس از بازگشت از تهران گفته بود، صحت دارد. آمریکا ازین همکاری استقبال کرده و مقامات روس هم بر اساس آنچه منابع خبری میگویند، از دریافت پهپاد و موشک بالستیک از جمهوری اسلامی صرف نظر کرده که جملگی این موارد در کنار بازده مثبت با اهمیت دلار، فضای اصلاح را پدید آورد.

*نرخ‌های هرات واقعی‌تر است

با این حال درخصوص نرخ ارز باید توجه به نرخهای هرات باشد. قیمت در هرات هیچگاه به ۶۰هزار تومان نرسید و درواقع فاصله با اهمیت دلار تهران و هرات نشان میداد که خریدها در تهران هیجانی و خارج از منطق است. از طرف دیگر طی روزهای پایانی هفته، دلار تهران به زیر هرات سقوط کرد که نشان میداد فروشندگان هیجانی رفتار میکنند. آنچه به نظر میرسد این است که بانک مرکزی درتخصیص ارز طی هفته های اخیر تعلل کرده و تجار برای تسویه مجبور به خرید دلار از کف بازار شده‌اند و پس ازان مردم نگران به بازار زده‌اند. حالا بانک مرکزی قانونی تصویب کرده که تمامی شرکتها میتوانند ارز حاصل از صادرات را به صرافی‌های غیردولتی بفروشند. این مساله مشکل تخصیص ارز جهت رفع تعهد را مرتفع کرده لذا بخشی از خریداران اسکناس از کف بازار حذف شده‌اند و درکنار آن اخبار مثبتی از موضوع بازرسی‌های آژانس و حضور گروسی رسیده لذا دلار از۶۰ به ۴۹هزار تومان رسیده اما همچنان متذکر میشویم که نرخ‌های هرات واقعی‌تر است و تاحد زیادی نرخهای واقعی معاملات تجار را نشان میدهد و حجم معاملات بالای آن درمحدوده ۴۹هزار تومان تعادل داشتن آن را نشان میدهد.

*سامانه دوم نیما راه‌اندازی میشود؟

طی این هفته بحثهای متعددی درخصوص سامانه دوم نیما هم مطرح شد. شایعاتی وجود دارد که پس از ماه رمضان، دولت دلار ۲۸۵۰۰ تومانی را کنار خواهد گذاشت. در هرصورت، گام نخست حذف دلار ۲۸۵۰۰ تومانی از بورس کالا و محصولات پالایشی است. شنیده‌هایی وجود دارد که اواخر فروردین، قیمت محصولات شرکت‌های پالایشی از ۲۸۵۰۰ تومان به حواله نیما ۲ تغییر خواهد یافت. قیمتها در این بازار در محدوده ۴۰هزار تومان است و این موضوع بر جذابیت پالایشی‌ها موثر خواهد بود. با این حال دولت تصمیم بلندمدتی ندارد بلکه هرهفته برای آن هفته تصمیم میگیرد ازین زاویه سرمایه‌گذاران در چنین اقتصادی هم نمیتوانند دید بلندمدتی داشته باشند و براساس شرایط روز اقدام به سرمایه‌گذاری میکنند. در نهایت، هفته پیش رو آخرین مهلت برای افرادی که بخواهند اعتبار خود را تسویه کنند و یا با فروش سهام اقدام به برداشت وجه کنند. توجه داشته باشیم که باوجود آنکه در چنین ایامی هستیم اما بازار در حالت عادی به سر میبرد و این نکته مثبتی است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27804

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =