کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، ریسکی متوجه بورس نمی‌کند

سعید مشکانی با اشاره به اینکه نرخ دلار با تغییر از نیمایی به مبادله‌ای با رشد قابل توجهی رو به رو بوده، مطرح کرد: نرخ حواله دلار از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۳۸ هزار تومان رشد داشته است و این موضوع تاثیر مثبتی بر شرکت‌های بورسی خواهد داشت.

به گزارش بیدار بورس از سنا، سعید مشکانی کارشناس بازار سرمایه درمورد تغییرات ارزی و تاثیر آن بر بازار سرمایه، اظهار کرد: مبادلات ارزی شرکت‌های بورسی با دلار آزاد انجام نمی‌شود و نرخ مبادله‌ای در صورت سود و زیان شرکت‌ها تاثیرگذار است؛ بنابراین بازار سهام از جانب کاهش نرخ دلار آزاد ریسکی را متحمل نمی‌شود.

مشکانی با اشاره به اینکه نرخ دلار از نیمایی به مبادله‌ای با رشد قابل توجهی رو به رو بوده، مطرح کرد: نرخ حواله دلار از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تا حدود ۳۸ هزار تومان رشد داشته است و این موضوع تاثیر مثبتی بر شرکت‌های بورسی خواهد داشت، البته تثبیت نرخ دلار آزاد نیز حائز اهمیت است.

وی تشریح کرد: اگر نرخ دلار بازار آزاد در محدوده ۴۴ الی ۴۵ هزار تومان تثبیت بشود، نرخ ارز مبادله‌ای نیز رشد خود را تثبیت کند و همچنین مقدار و مبلغ فروش شرکت‌های بورسی مشخص بشود، بازار سهام به روند متعادلی خواهد رسید و در چنین شرایطی تاثیر مثبت رشد نرخ ارز مبادله‌ای هویدا می‌شود.

مشکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سرخ پوشی برخی از گروه‌های بازار سرمایه، مطرح کرد: بازار سرمایه از لحاظ تکنیکالی امکان اصلاح داشت و خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه نمی‌تواند علت اصلی رنج منفی در برخی از نمادها باشد و این خبر تنها شوک روانی ایجاد کرد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هرچند که توافق مذکور زمینه احیای برجام را به وجود می‌آورد و از این بابت مناسبات خوبی برای کشور رقم می‌زند اما مشکل اصلی کشورمان تحریم‌های آمریکا بوده و اگر تحریم‌های ثانویه آن برطرف بشود، تغییرات چشم‌گیری به وجود آمده و شرکت‌ها منتفع خواهند شد.

وی ابراز کرد: آمریکا به دو ترتیب علیه ایران تحریم وضع کرد که در نوع نخست، تنها شرکت‌های آمریکایی از ارتباط با شرکت‌های ایرانی منع می‌شدند و در نوع دوم هر شرکتی که خواهان فعالیت در آمریکا بوده باید ارتباط خود در بازارهای ایرانی قطع کند؛ از آنجایی که شرکت‌های جهانی با آمریکا ارتباط تنگاتنگی دارند، قطع روابط خود با ایران و حفظ منافع خود را ترجیح دادند.

مشکانی در تکمیل سخنان خود، گفت: به‌بیان دیگر مانع اصلی کشور در همه حوزه‌های اقتصادی اعم از بانکی، لجستیک، تامین مواد اولیه و ... ناشی از تحریم‌های آمریکا است. امید می‌رود با بهبود روابط ایران و عربستان، مذاکرات ایران و آمریکا نیز تسهیل بشود.

وی گفت: همچنین باید این نکته را مدنظر قرار داد که ایران در سیاست جهانی با دو دشمن اصلی (اسرائیل و عربستان) روبه‌رو بود و کمپین‌های علیه ایران این دو به شدت بر آینده آن تاثیر محسوسی می‌گذارد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها ابراز کرد: عربستان با تامین مالی عظیم در جهت کمپین‌های ضد ایران، بر تصمیم سیاست‌گذاران جهانی و همچنین افکار عمومی تاثیر می‌گذاشت؛ خوشبختانه با توافق شکل گرفته این مسئله برطرف خواهد شد و بخشی از فشارهای بین المللی از دوش ایران برداشته می‌شود.

کد خبر 27840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =