عرضه‌های اولیه مقصر ریزش بورس هستند؟

به عقیده یک کارشناس بازارسرمایه این روزها که عرضه‌های اولیه به طور قطع سودآور نیستند دیگر نمی‌توانند افراد حقیقی را مجذوب خود کنند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای شرکت‌کنندگان این عرضه‌ها هستند که این افراد برای تامین منابع عرضه اولیه دست به فروش سهام خود می‌زنند که این مهم موجب افزایش فشار فروش در بازارسرمایه می‌شود. 

*ریزش بیش از یک درصدی شاخص‌کل
محمد رضانژاد، تحلیلگر و کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند امروز بازارسرمایه به بیداربورس گفت: بازارسرمایه در روز جاری تحت تاثیر تحولات سیاسی با کاهش و فشار فروش همراه شد که در نتیجه آن افت بیش از یک درصدی را تجربه کرد. 

*کاهش دلار موجب افزایش جذابیت بورس می‌شود؟ 
او در ادامه در خصوص کاهش نرخ دلار و تاثیر آن بر صنایع بورسی اظهار کرد: برخی از شرکت‌های صنایع بزرگ بازارسرمایه هنوز تخت تاثیر نرخ‌گذاری نیمایی قرار دارند و به نظر می‌رسد اصلاح قیمت دلار تا کانال 45 هزار تومان نه تنها تهدید برای بازارسرمایه محسوب نمی‌شود بلکه بیانگر ریسک‌های سیستماتیک حاکم بر کشور است که در این شرایط اقبال به بازارهایی از جنس سهام بیشتر می‌شود. 

*پرواز سودآوری گروه‌های ریالی همراه با سقوط دلار 
این تحلیلگر بازارسرمایه ادامه داد: کاهش نرخ دلار منجر به کاهش سود شرکت‌های کامودیتی محور مانند گروه‌های پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزی و معدنی می‌شود؛ از طرفی کاهش نرخ این ارز منجر به رشد سودآوری گروه‌های ریالی مانند غذایی، زراعتی، تایرساز و شوینده می‌شود. 
وی در خصوص پیشبینی روند آتی قیمت دلار عنوان کرد: باتوجه به اثرچسبندگی دارایی‌های سرمایه‌ای به نظر می‌رسد کاهش قیمت بیشتری در انتظار دلار نباشد.  

*پیشبینی روند بورس در روزهای آتی 
رضانژاد با اشاره به این موضوع که به صورت سنتی هفته آخر و روزهای ابتدایی سال بازارسرمایه با اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران همراه است، بیان کرد: در روزهای آتی احتمالا بازاری سبز اما کم حجم را داشته باشیم. 

*مقصر ریزش بازار کیست؟ 
این کارشناس بازارسرمایه در خصوص عرضه‌های اولیه و تاثیر آن بر روند بازارسرمایه، گفت: در کوتاه مدت باتوجه به اقبال کم افراد غیر حرفه‌ای و همچنین نوع عرضه‌های اولیه که برخلاف سال‌های قبل سود قطعی را نصیب مشارکت‌کنندگان نمی‌کند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای شرکت‌کنندگان اصلی این عرضه اولیه‌ها هستند. 
او همچنین افزود: باتوجه به مورد ذکر شده صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای با فروش سهام خود منابع خرید عرضه‌اولیه را فراهم می‌کنند، که این مهم منجر به فشار فروش در بازار می‌شود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =