فرصت‌های متنوع و جذاب سرمایه گذاری در گواهی سپرده و قرارداد آتی شمش طلا

با راه اندازی معاملات گواهی سپرده شمش و به زودی قرارداد آتی این دارایی در بورس کالا، فرصت‌های معاملاتی همچون هجینگ یا آربیتراژ برای سرمایه گذاران ایجاد شده و در سمت دیگر عموم مردم نیز می توانند با سرمایه های خرد، پس اندازهای کوچک خود را راهی بازار امن گواهی سپرده شمش طلا کنند.

به گزارش بیداربورس شایان کرمی، کارشناس بازار سرمایه درباره اهمیت راه‌اندازی گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا می‌گوید: با ایجاد و راه اندازی بازار آتی در کنار گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا، معامله گران می توانند با خرید گواهی سپرده و تعهد فروش دادن در بازار آتی از فرصت های هجینگ (پوشش ریسک) و آربیتراژ (کسب سود از تفاوت قیمت) بین بازار سپرده و بازار آتی برای کسب سود استفاده کنند.

به گفته کرمی معاملات گواهی سپرده کالایی از سال ۱۳۹۷ در بورس کالا راه اندازی شد و محصول های مختلف با این ابزار برای معامله استفاده می کنند؛ به طوری که در حال حاضر زعفران پُرمعامله ترین محصول کشاورزی است که از طریق گواهی سپرده کالایی خرید و فروش می شود.

او افزود: در خصوص طلا نیز در حال حاضر گواهی سکه یک روزه در بورس کالا وجود دارد و از هفته گذشته گواهی سپرده شمش طلا نیز به این بازار اضافه شود.

کرمی به مزایای گواهی سپرده اشاره کرد و گفت: گواهی سپرده به دلیل نقدشوندگی بالایی که دارد، با استقبال معامله گران و حتی نوسان گیران روبه رو شد؛ به طوری که فعالان بازار با این برگه ها اقدام به خرید و فروش و کسب نوسان می کنند.
ورود به بازار طلا با سرمایه های خرد

این کارشناس بازارهای کالایی توضیح داد: در این ابزار با توجه به اینکه هر واحد معاملاتی قابل تقسیم است، بنابراین سرمایه گذاران بیشتری با سرمایه های خُرد می توانند وارد آن شوند. بنابراین افرادی که توان خرید شمش یک کیلویی را ندارند، با سرمایه کمتر می توانند میزان کمتری از یک شمش را خریداری کنند.

کرمی اضافه کرد: لذا قابلیت نقدشوندگی این اوراق بسیار بالاست و فاصله قیمت خرید و فروش نیز کم است، این در حالی است که در بازار سنتی، سکه با قیمت بالاتر از بازار به مشتریان فروخته می شود و با قیمت کمتر از بازار خریداری می شود. اما در معاملات گواهی سپرده نرخ خرید و فروش بر اساس نرخ بازار است و کمترین اختلاف ممکن را دارد.

*فرصت آربیتراژگری در بازار شمش

به اعتقاد او بعضا افراد از فرصت آربیتراژ در بازار نیز استفاده می کنند؛ به طوری که گاهی قیمت سکه یک روزه بیش از قیمت بازار می شود، بنابراین این امکان وجود دارد، افرادی که سکه فیزیکی دارند، سکه را با قیمت بالاتر به بانک های خزانه بفروشند و از فرصت آربیتراژ استفاده کنند، اما معمولا وقتی فرصت آربیتراژ به وجود می آید، آربیتراژگرها با حضور در این بازار، اختلاف بین قیمت گواهی سپرده و قیمت در بازار فیزیکی را به صفر می رسانند.

کرمی با بیان اینکه در بعضی از گواهی های سپرده مانند زعفران، سررسیدهای آتی وجود دارد، تصریح کرد: قرار است برای شمش طلا نیز بازار آتی راه اندازی شود. زیرا وقتی بازار معامله آتی وجود دارد این امکان برای معامله گران وجود خواهد داشت که با خرید گواهی سپرده و تعهد فروش دادن در بازار آتی از فرصت های معاملاتی همچون هجینگ (پوشش ریسک) و آربیتراژ بین بازار سپرده و بازار آتی نیز استفاده کنند.

او تاکید کرد: با آمدن شمش طلا رینگ گواهی سپرده عمق بیشتری پیدا کرده و سرمایه های بیشتری جذب این بازار می شود.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالای ایران روز پنج شنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ (پس از ۳۰ دقیقه مرحله پیش گشایش) با ثبت قیمت ۳۰۶ هزار و ۵۶۹ تومان به ازای هر گواهی سپرده شمش طلا (یک دهم گرم) با عیار ۹۹۵ آغاز شد و در پایان روز نخست، معامله ۱۶۸۴۴ گواهی سپرده برای آن به ثبت رسید.

منبع: کالا خبر
کد خبر 27903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =