۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
بورس قربانی ریزش دلار شد؟ 

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه، بورس این روزها درگیر دلار است و زمانی که در حال جان گرفتن با دلار ۶۰ هزار تومانی بود دلار با اخبار سیاسی مواجه شد و این امر نرخ آن را از ۶۰ به ۴۳ هزار تومان رسید که این مهم موجب شدت گرفتن تقاضا در بازار شد.  

الناز جمالی، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بورس اظهار کرد: بازارسرمایه از ابتدای آخرین هفته اسفند ماه تحت تاثیر کاهش قیمت دلار قرار گرفته که در نتیجه آن روزجاری نیز بازار از ابتدا روندی پر عرضه را آغاز کرد. 

*علت ایجاد موج جدید عرضه در بورس چهیست؟ 
وی ادامه داد: از همان دقایق ابتدایی معاملات امروز به واسطه کاهش نرخ دلار و عقب‌نشینی قیمت‌های جهانی، شاهد نبود خریدار در بازار و در نتیجه آن پیشروی فروشندگان و ایجاد موج جدیدی از عرضه‌ها در بازارسرمایه بودیم. 
او با بیان اینکه ریزش سنگین این روزهای بورس موجب شده تا با نارضایتی سهامداران روبرو شویم، بیان کرد: به واسطه این ریزش‌ها نماگر کل که بعد از مدت‌ها در محدوده بالای ۱.۸۰۰ هزار واحد قرار داشته اکنون به پایین‌تر از این سطح رسیده است. 
جمالی با اشاره به اینکه بازارسرمایه این روزها درگیر دلار است، گفت: بازارسهام در حال جان گرفتن دوباره با دلار ۶۰ هزار تومانی بود که ناگهان با اخبار سیاسی مواجه شد و این امر موجب سقوط قیمت دلار تا کانال ۴۳ هزار تومان شد. 

*تغییر موضع ایران در زمین دیپلماسی
این کارشناس بازارسرمایه همچنین افزود: از اولین روز معاملاتی هفته جاری، داد و ستدها حول محور توافق ایران و عربستان و نوسانات نرخ ارز در حال چرخش است؛ توافقی که نشان از تغییر موضع ایران در زمین دیپلماسی دارد. 

*رشد قیمت سهام با آغاز سال جدید 
به گفته او نکته مهمی که در مورد شرایط فعلی بازار لازم به یادآوری است، بحث تسویه اعتباری کارگزاری‌هاست که این روزها دوباره کمی جدی‌تر شده است.
وی معتقد است سال جدید می‌تواند با رشد قیمت سهام آغاز شود و همان طور که در روزهای پایانی بازار سهام شاهد هستیم حمایت از حقوقی‌ها در نمادهای بزرگ و تاثیر گذار کاملا مشهود است. 
جمالی در خصوص یکی دیگر از دلایل افزایش عرضه در بازارسرمایه خاطرنشان کرد: در روزهای پایانی اسفند ماه، بازار سهام میزبان یک نماد جدید است و به عبارتی روز سه‌شنبه مورخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ تعداد یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون سهم معادل ۷ درصد از شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در بخش شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی عرضه خواهد شد که نیاز به نقدینگی ۳ میلیون ۳۴۵ هزارتومانی است در صورتی که مشارکت کنندگان همانند عرضه اولیه اردستان ۱ میلیون نفر باشند به نقدینگی ۲ میلیون تومان نیاز است که خوب می‌توان گفت، همین موضوع یکی دیگر از عوامل عرضه در کلیت بازار سهام بشمار می‌رود.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =