بازار سرمایه رکورد خود را خواهد زد؟

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سال آینده بازار سهام سود خوبی را عاید سهامداران خواهد کرد، گفت: با توجه به انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه انتظار بر این است که اکثریت صنایع در سال‌ها آینده رشد قیمتی را تجربه کنند و بسیاری از شرکت‌های سقف قیمتی ۱۳۹۹ را رد کنند.

مرتضی کاظم‌پور - کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملات بازار سرمایه در روزهای پایانی سال به بیدار بورس، گفت: وجود فشار فروش و حالت نوسانی در انتهای سال امری طبیعی است.

این کارشناس بازار سرمایه دلایل ریزشی شدن چند روز گذشته بورس را شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، عدم ثبات نرخ دلار، اخبار ضد و نقیض راجع به معاملات خودرو در بورس کالا و...  دانست و ادامه داد: با توجه به شرایط موجود در بازار سهام ریسک سیستماتیک موجود در بازار افزایش یافته و پیش‌بینی‌ آینده کمی سخت شده است به همین دلیل برخی از معامله‌گران هر مثبتی را فرصت خروج و نقد شدن می‌دانند تا هنگام تعطیلات نوروزی با چالشی مواجه نشوند و بعد از آن بتوانند تصمیم بهینه اخذ کنند.

وی خاطر نشان کرد: انتهای سال است و بسیاری از افراد نیاز به نقدینگی برای خریدهای نوروزی دارند و ترجیح می‌دهند بخشی از مبالغ را از بورس خارج کنند.

کاظم‌پور یکی دیگر از عوامل ریزش بازار در روزهای اخیر را عرضه اولیه "وکغدیر" با ارزش ۲ همت و پذیره‌نویسی پیش‌رو دانست و افزود: موقعیت تکنیکالی شاخص کل به شکلی است که در این برهه زمانی شاید معامله‌گران ترجیح می‌دهند نوسان‌گیری کنند یا نقد بماند تا جهت کلی شاخص برایشان مشخص شود.

** شرکت‌های کوچک تاثیرگذار بر شاخص کل؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص کل بورس قطعا معیار دقیقی برای سنجش کلیت بازار نیست، تصریح کرد: شرکت‌های فرابورسی ۳۰ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند اما در سنجش شاخص کل توجه چندانی به شرکت‌های کوچکتر نمی‌شود و بازار متاثر از سهام شرکت‌های بزرگ مانند: فارس، فملی، شبندر و... است.

وی با بیان اینکه برای برآورد از کلیات بازار بهتر است به آمار انتهایی هر روز توجه داشت. اظهار کرد: برای نمونه در معاملات روز گذشته ( ۲۲ اسفند) ۵۹ درصد نمادها منفی و ۴۱ درصد مثبت بودند و  ۴۸ سهم صف فروش و از طرفی ۶۸ سهم صف خرید بودند؛ ۳۳۴ سهم آخرین قیمت آنها بیشتر از اولین قیمت بود و ۲۷۰ نماد نیز عکس این قضیه بودند.

** بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

به عقیده کاظم‌پور سال آینده بازار سهام سود خوبی را عاید سهامداران خواهد کرد و بعد از کمی استراحت، شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را رد خواهد کرد و در آن صورت احتمالا افراد زیادی به بازار وارد می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه احتمال آن است سال آینده بازار سرمایه بسیار جذاب‌تر از سایر بازارها باشد و همچنان توانایی این را دارد که نقدینگی بسیار زیادی را جذب کند و تمامی اقشار می‌توانند وارد این بازار شوند (نه صرفا برای خرید سهم). افزود: به دلیل آنکه در این بازار امکان خرید و فروش طلا، زعفران، برنج و... وجود دارد، ریسک‌پذیرها می‌توانند وارد دنیای اختیار معاملات و آتی شوند، ریسک‌گریزها درامد ثابت بخرند و... و.

** روند دلار کدام صنایع بورسی را پیشرو بازارسرمایه خواهد کرد؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ما در سه ماه منتهی به مجامع بطور معمول شاهد رشد قیمت سهام شرکت‌های که به موقع سود خوبی به سهامداران خود اختصاص داده‌اند، گفت: یکی از این صنایع پتروشیمی است که اگر چالش‌های نرخ خوراک آنها مرتفع شود قطعا مجددا در سه ماهه اول سال مورد استقبال عموم قرارخواهند گرفت.

وی ادامه داد: آمار برخی از شرکت‌ها را می‌توان برای نمونه بررسی کرد. جم پیلن در سه تا چهار ماهه اول سال ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ تقریبا در هر سال ۵۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد. پتروشیمی نوری در این بازه زمانی در سال ۹۹ حدودا ۲۵۰ درصد، در سال ۱۴۰۰ تقریبا ۵۰ و در ۱۴۰۱ حدودا ۴۰ درصد رشد را تجربه کرد. آریا در نیز اسفند (۹۹ و ۱۴۰۰) تا اردیبهشت (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) تقریبا ۳۰ و ۴۰ درصد رشد را تجربه کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: با توجه به انتظارات تورمی شکل گرفته در جامعه انتظار بر این است که اکثریت صنایع در سال‌ها آینده رشد قیمتی را تجربه کنند و بسیاری از شرکت‌های سقف قیمتی ۱۳۹۹ را رد کنند.

** تاثیر عرضه اولیه ۲ همتی بر بازار سرمایه

کاظم‌پور در خصوص عرضه اولیه امروز ( ۲۳ اسفند ماه)، گفت: این عرضه اولیه حدودا ۲ همت نقدینگی بازار را جذب خواهد کرد این در حالی است که معاملات روز گذشته ارزش معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی تقریبا ۶.۵ همت بوده است.

وی اشاره کرد: می‌توان نتیجه گرفت این عرضه اولیه به دلیل بزرگ بودن آن می‌تواند فشار فروش ایجاد کند مخصوصا اگر افرادی که قصد شرکت در عرضه اولیه را دارند سهامدار شرکت‌های کوچک با حجم معاملات پایینی باشند می‌توان فشار فروش محسوس‌تری را مشاهده کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: لازم به ذکر است که علاوه بر این عرضه اولیه، پذیره‌نویسی نیز خواهیم داشت که آن نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 27965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =