برای جا نماندن از نوسانات بازار طلا، گواهی سپرده شمش طلا بخریم

یکی از کارشناسان بازار سرمایه درباره اهمیت معاملات گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا گفت: در حال حاضر، گواهی سپرده شمش طلا بهترین محل برای بهره مندی از نوسانات بازار ارز و طلا آن هم بدون دشواری ها و ریسک معامله در بازار سنتی است. معاملات گواهی سپرده شمش طلا به پشتوانه ۳ تن شمش طلا در خزانه بانک ملت در بورس کالای ایران راه اندازی شده است تا همه مردم بتوانند با حداقل سرمایه معادل یک دهم گرم طلا (حدود ۳۰۰ هزار تومان) بدون تحمل ریسک کیفیت طلا، سرقت و بدون پرداخت مالیات در بازار طلا سرمایه گذاری کنند.

به گزارش بیداربورس، مهدی مهدوی، مدیر واحد بورس کالا و انرژی کارگزاری سرمایه و دانش در گفت‌وگو با سنا، در رابطه با اثرات عرضه گواهی سپرده شمش طلا بر بازار طلا اظهارکرد: «گواهی سپرده کالایی» اوراق بهاداری است که بیانگر مالکیت بر مقدار معینی از کالای سپرده شده در انبار است.

او افزود: گواهی سپرده کالایی در اصل سندی است که نشان از مالکیت فرد بر کالای خریداری شده دارد. همچنین بازار این گواهی به سبب اوراق بهادارسازی کالاها، بسیاری از محدودیت‌های مبادلات فیزیکی کالاها را ندارد.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سرمایه و دانش تاکید کرد: از جمله تاثیرات گواهی سپرده شمش طلا می‌توان به ایجاد شفافیت، تسهیل در فرآیند کشف قیمت رسمی و نیز افزایش امنیت سرمایه گذاری در بازار طلا اشاره کرد.

مهدوی ادامه داد: عرضه گواهی سپرده طلا در قالب اوراق، می‌تواند ابزاری موثر در راستای کنترل هیجانات قیمتی در بازار سنتی طلا باشد.

او با اشاره به ویژگی‌های خاص بازار طلا، گفت: شمش طلا جدیدترین دارایی پایه بازار گواهی سپرده کالایی است و با توجه به ویژگی‌های خاص طلا (همچون نقدشوندگی بالا) می‌تواند توجه تعداد کثیری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سرمایه و دانش در خصوص تفاوت معاملات شمش طلا با سایر اوراق گواهی سپرده کالایی، عنوان کرد: سازوکار پرداخت و دریافت وجه معاملات در گواهی سپرده شمش طلا، بر مبنای سازوکار دفتر دارایی است.

مهدوی گفت: مطابق رویه موجود در بازار گواهی سپرده کالایی، مالک گواهی سپرده کالایی موظف است هزینه نگهداری دارایی و پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند. بنابراین اگر شخص مالک گواهی سپرده شمش طلا باشد، باید هزینه نگهداری دارایی پایه پشتوانه آن در انبار را پرداخت کند.

او اضافه کرد: گواهی سپرده شمش طلا، به سبب ایجاد زیرساخت‌ها لازم در بورس کالا، فرصتی مناسب را به منظور سرمایه‌گذاری و کسب سود از پتانسیل‌های طلا را فراهم آورده است.

مدیر بورس کالا و انرژی کارگزاری سرمایه و دانش بیان کرد: عرضه گواهی سپرده شمش طلا در بورس کالا زمینه لازم را برای مشارکت سرمایه گذاران خرد در این حوزه را نیز فراهم آورده است.

مهدوی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر، گواهی سپرده شمش طلا بهترین محل برای بهره مندی از نوسانات بازار ارز و طلا آن هم بدون دشواری های معامله در بازار سنتی است.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا از روز پنج شنبه هفته گذشته با گشایش نماد معاملاتی این دارایی آغاز و مراسم افتتاحیه این معاملات نیز روز یکشنبه هفته جاری با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برگزار شد.

کد خبر 27991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =