افزایش اقبال به بازار با شروع سال جدید

یک کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند بورس در روزهای پایان و همچنین نخست سال گفت: بطور سنتی در روزهای اخر سال با توجه به تعطیلات و ریسک سهامداری و از سویی میل به شناسایی سود توسط برخی حقوقی‌ها موجب می‌شود تا در انتهای سال شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم و پس از گذشت تعطیلات و اغاز روزهای کاری که به زمان مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها نیز نزدیک می‌شویم شاهد افزایش اقبال به بازار باشیم.

*دلار موجب صعود بورس شد

ابراهیم ساجد، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بیداربورس در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه خاطرنشان کرد: بازارسرمایه در زمستان به واسطه رشد دلار واکنش مثبتی داشت هرچند این واکنش با تاخیر همراه بود که در گذشته نیز شاهد این تاخیر زمانی رشد دلار و اثر آن بر بازار سهام بودیم.

*دلیل بهبود روند معاملاتی بورس چیست؟

وی با بیان اینکه پس از اصلاح دلار نقدی از محدوده ۶۰ هزار تومان سرعت رشد بازار کمتر شده و حتی در بعضی سهام شاهد اصلاح قیمتی نیز بودیم، اما دو موضوع باعث شد تا در روزهای اخیر شاهد بهبود روند معاملاتی بازار باشیم، عنوان کرد: مورد اول رشد قیمت دلار نقدی و مشخص شدن کف کاهش قیمت دلار و رشد نسبی قیمت آن از محدوده ۴۳ هزار تومان است.

او در تشریح علت دوم گفت: عدم تاثیرپذیری کامل قیمت سهام از رشد دلار نقدی باعث شد تا همچنان بسیاری از سهام توجیهی برای رشد قیمتی داشته باشند در نتیجه شاهد بودیم که علی‌رغم رشد قیمت سهام بسیاری از آن‌ها میل به اصلاح بالای قیمتی نداشتند.

*عقب‌ماندگی موجب اقبال به بورس شد

این کارشناس بازارسرمایه در بررسی دیگر عوامل تاثیرگذار بر بازارسرمایه خاطرنشان کرد: بازدهی پایین‌تر بازار سهام نسبت به سایر بازارها در دو سال اخیر و به اصطلاح جاماندگی نسبت به بازارهای موازی باعث شده تا بازار سهام به نسبت ارزان بوده و در کنار ارزندگی ذاتی سهام شاهد اقبال نسبی به بازار نیز باشیم.

ساجد در خصوص روند بازارسرمایه در روزهای پایان و همچنین نخست سال گفت: بطور سنتی در روزهای اخر سال با توجه به تعطیلات و ریسک سهامداری و از سویی میل به شناسایی سود توسط برخی حقوقی‌ها موجب می‌شود تا در انتهای سال شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم و پس از گذشت تعطیلات و اغاز روزهای کاری که به زمان مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها نیز نزدیک می‌شویم شاهد افزایش اقبال به بازار باشیم.

او ادامه داد: با توجه به موارد ذکر شده می‌توان این امید را داشت که روزهای مناسب‌تری پیش روی بازار سهام باشد.

*صنایع پرپتانسیل بازار کدامند؟

وی در خصوص صنایع پرپتانسیل بازارسرمایه بیان کرد: عموما پس از رشد دلار ابتدا شرکت‌هایی که مستقیما و سریعا از این افزایش اثر مثبت می‌گیرند با اقبال مواجه شده که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های صنعت فلزات، پتروشیمی و فرآوردهای نفتی اشاره کرد که انتظار تکرار این سیکل نیز همچنان وجود دارد.

*پیشبینی بازارسرمایه در سال ۱۴۰۲

این کارشناس بازارسرمایه در پیشبینی بورس در سال ۱۴۰۲ گفت: با توجه به ارزندگی بازار سهام با قیمت‌های فعلی دلار و همچنین سایر پارامترهای بنیادی اقتصادی می‌توان شاهد سه ماهه خوبی برای بازار سهام بود که طبیعتا انتخاب سبد بهینه پرتفوی که ارزندگی مناسب تری داشته باشد می‌تواند بازدهی مناسب‌تری را نصیب سرمایه گذاران کند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =