رالی مثبت در ایام نوروز 

در آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۱ میانگین ارزش معاملات روزانه به محدوده ۸.۹همت رسید که اندکی نسبت به هفته های گذشته کاهش داشت اما باتوجه به موعد تسویه اعتبارها، مطلوب به نظر میرسید. علیرغم بازده منفی دلار و فشار تسویه اعتبارها اما بازدهی شاخص کل و هموزن در یک هفته اخیر در محدوده صفر قرار داشت که یک پالس مثبت صادر کرد.

*پالس مثبت بازار 
ولید هلالات، رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در خصوص شرایط بازار به بیداربورس گفت: در آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۱ میانگین ارزش معاملات روزانه به محدوده ۸.۹همت رسید که اندکی نسبت به هفته های گذشته کاهش داشت اما باتوجه به موعد تسویه اعتبارها، مطلوب به نظر میرسید. علیرغم بازده منفی دلار و فشار تسویه اعتبارها اما بازدهی شاخص کل و هموزن در یک هفته اخیر در محدوده صفر قرار داشت که یک پالس مثبت صادر کرد.

*رالی مثبت ایام نوروز 
بسیاری از فعالین بازار تصور می کنند که با پایان یافتن موعد فروش و درخواست وجه t+۲ در سال ۱۴۰۱ یک رالی صعودی آغاز می شود و این رویداد فارق از تحولات سیاسی و اقتصادی خواهد بود. یک نشانه برای تایید چنین ذهنیتی وجود دارد و آن هم برآیند معاملات اشاخاص حقیقی است.
موج خروج پول توسط اشخاص حقیقی از ۷ اسفند ماه، جایی که شاخص کل به ۱.۸میلیون واحد رسید آغاز شد و میانگین خروج پول روزانه در تایم-فریم کوتاه مدت در ۱۳ اسفند ماه به ۵۵۰میلیارد تومان در روز رسید و اما از آن زمان فشار فروش حقیقی ها کاهش یافت به شکلی که روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه شاخص ورود پول ۷۵۰میلیارد تومانی به سهام و صندوق های سهامی از سوی اشخاص حقیقی بودیم و همچنین میانگین خروج پول روزانه در تایم-فریم میان مدت به مرز ۲۰۰میلیارد تومان تنزل یافت و ازین زاویه برداشت میشود که اشخاص حقیقی انتظار یک رالی مثبت در دو روز آخر سال ۱۴۰۱ و همچنین ایام نوروز را دارند.

*تسعیر ارز پایان سال بانکی‌ها 
به لحاظ بازدهی، در هفته منتهی به ۲۴ اسفند ماه برترین بازدهی ازان سیمان، بانک و شکر با حدود ۴درصد بازده مثبت بود اما در طرف مقابل صنایع بزرگ (به لحاظ تعداد نماد و یا ارزش بازار) بازدهی صفر و یا منفی ۲درصد کسب کردند لذا برآیند حرکت شاخص در هفته اخیر اندکی منفی بود. علت توجه به سیمان و شکر انتظارات برای افزایش نرخ فروش در سایه تورم انتظاری ناشی از دلار بالای ۴۰هزار تومان بود که آثار آن در رقابت های سیمانی بورس کالا دیده شد و همچنین انتظارات برای تسعیر ارز پایان سال بانکی ها فضای این گروه را به لیدری بانک ملت تقویت کرد هرچند که ثبت سرمایه و عرضه های ناشی از سهام آزاد شده، مانع از تداوم رالی صعودی شد.

*کاهش ریسک سیاسی
همکنون بازار در نقطه‌ای است که از جهات مختلف کم ریسک و مطلوب تلقی می شود. نخست آنکه ریسک سیاسی از بعد نظامی به شدت کاهش یافته است. این مساله به توافق ایران و عربستان در زمین چین باز می گردد که در واقع یک تضمین عملی توسط عربستان از چین در خصوص رفتار ایران را نشان می دهد. عربستان به این نتیجه رسید که آمریکا نمی تواند تضمینی در خصوص رفتار آتی ایران بدهد و تحرکات آن در حد تحریم ها است اما چین تسلط بالایی بر رفتار جمهوری اسلامی دارد و ازین زاویه در زمین چین یک توافق را امضا کرد وگرنه اصل توافق در مذاکرات عراق یا عمان میتوانست امضا و اعلام شود.

*میانجی‌گری چین در خاورمیانه 
این توافق طبعا بر نسبت p/e بازار تاثیر مثبت دارد و با حذف ریسک نظامی انتظار برای کاهش حباب سکه طلا نیز منطقی است اما در بعد سیاسی همچنان امیدی به توافق برجامی با غرب وجود ندارد خصوصا اگر چینی ها در جنگ میان روسیه و اوکراین ابتکار عمل را به دست بگیرند و در خاورمیانه هم منجی باشند، احتمال فاصله گرفتن بیشتر ایران از برجام وجود خواهد داشت اما غنی سازی، مساله ای نیست که چینی ها در بلندمدت با آن کنار بیایند لذا ایران با کاهش سطح غنی سازی بدون برجام، می تواند روابط خوبی با اروپا داشته باشد و همسایه های جنوبی خود را نیز راضی نگه دارد.

*فضای روانی مطلوب برای صعود
به لحاط سطح سودآوری، همکنون اکثر شرکت های p.e محور از صنعت فلزات و معادن، پتروشیمی و پالایشگاه، سیمان و دارو با فرض دلار ۴۰.۰۰۰ تومانی در محدوده p.efw ۴ – ۶ قرار دارند که مطلوب و در محدوده میانگین است. ضمن اینکه تقسیم سود مجامع به اندازه ۱۰درصد ارزش بازار این شرکتها خواهد بود که تاثیر مثبتی بر اقبال بازار بر این صنایع دارد. در طرف دیگر صنایع لبنی، قطعات خودرو و نظایر آن با p.efw ۷-۹ واحدی همراه هستند که این عدد نیز بدون در نظر گرفتن افزایش نرخهای آتی است و ازین زاویه چنین صنایعی که در شاخص هم وزن تاثیر دارند هم در محدوده مناسب سرمایه گذاری هستند. بر این اساس هرچند که نمودارها نشان از بازدهی قیمتی می دهند اما عدم کسب بازدهی اسمی در ۳۰ماه اخیر و بازده منفی حقیقی (نسبت به دلار) فضایی ایجاد کرده تا سرمایه گذاران در بازار سهام امیدوار به کسب بازده طی هفته ها و ماه های آتی باشند لذا فضای روانی مطلوب صعود است، ریسک نظامی کاهش یافته و به لحاظ سودآوری، شرایط بازار معقول و مطلوب است. 

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =