"وام بانکی" الزام اقتصادی با تورم ۵۰ درصدی

"وام بانکی" مفهمومی که اکنون بدون آن هیچ اقدام بزرگ اقتصادی نمی‌توان انجام داد؛ در روزگاری که کشور با تورم بالای ۵۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند بیشتر آهاد جامعه، اللخصوص جوانان بدون دریافت وام بانکی نمی‌توانند برای آینده خود شرایطی را مهیا کنند.

به گزارش بیدار بورس، "وام بانکی" مفهمومی که اکنون بدون آن هیچ اقدام بزرگ اقتصادی نمی‌توان انجام داد؛ در روزگاری که کشور با تورم بالای ۵۰ درصد دست و پنجه نرم می‌کند بیشتر آهاد جامعه، اللخصوص جوانان بدون دریافت وام بانکی نمی‌توانند برای آینده خود شرایطی را مهیا کنند. در این مطلب با برخی از این مفهوم آشنا میشویم:

** دسته‌بندی انواع وام‌های بانکی

تقسیم انواع وام‌های: قرض الحسنه، ازدواج، مسکن، خودرو و مضاربه

*وام قرض الحسنه:

وام قرض الحسنه نوعی قرارداد بین فرد حقیقی یا حقوقی با بانک مورد نظر است که به واسطه آن مبلغ معینی طبق ضوابط مقرر به شخص واگذار می‌شود؛ این وام به دلیل دریافت سود بسیار ناچیز از وام‌گیرنده بسیار پرتقاضا است.

شرایط دریافت وام قرض‌الحسنه

  • افتتاح حساب قرض‌الحسنه در بانک مورد نظر
  • واریز مبلغی هر چند ناچیز در آن حساب
  • مداراک مورد نیاز برای ضامن

مبلغ تسهیلات قرض الحسنه

افراد حقیقی: سقف وام قرض الحسنه برای افراد حقیقی ۲۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۶۰ماهه است؛ که در سال گذشته سقف پرداختی این وام ۵۰ میلیون تومان بوده است.

افراد حقوقی: سقف وام قرض الحسنه برای افراد حقوقی ۵۰۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت ۸۴ماه است؛ که در سال گذشته سقف پرداختی این وام ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.

*وام ازدواج:

وام ازدواج به دلیل دریافت سود ناچیز با بازپرداخت طولانی یکی از محبوب‌ترین وام‌های است که برای جوانان در شرف ازدواج در نظر گرفته شده است.

ثبت نام وام ازدواج

مرحله اول: ورود به سامانه تسهیلات بانک مرکزی، تکمیل اطلاعات و گرفتن کد رهگیری

مرحله دوم: بازگشت به سامانه بعد از چند روز و تعیین شعبه بانکی که برای گرفتن تسهیلات باید به آن مراجعه کنید.

مرحله سوم: رفتن به شعبه بانک، تکمیل مدارک و گذاشتن ضامن موردنیاز برای وام ازدواج

مرحله آخر: گرفتن وام

میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۲

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تسهیلات قرض ‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها از ابتدا سال ۹۸ بوده مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان و برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شد.

*وام مسکن:

در گذشته فرد با دریافت وام مسکن این تصور را داشت که ۵۰ درصد مبلغ مسکن مورد نظر خود را پوشش می‌دهد اما با شرایط اقتصادی کنونی و افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، این درصد کاهش پیدا کرده و شاید وام دریافتی تنها ۳۰ درصد از مبلغ مسکن مورد نظر را پوشش دهد.

انواع وام خرید مسکن

بانک مسکن این وام را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

نوع اول: این وام به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان، طبیعتاً پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم: تسهیلاتی که می‌توانید از بانک مسکن دریافت کنید، وام اوراق است. متقاضیان این وام معمولاً افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا خودشان نمی‌توانند سپرده جدیدی را افتتاح کنند و ۱۲ ماه در صف انتظار بمانند.

*وام خودرو:

این روزها به دلیل افزایش قیمت خودرو، خرید خودرو بدون دریافت وام کمی دور از ذهن است و بانک‌ها تنها برای خرید خودروهای داخلی وام پرداخت میکنند که همچنین بانک‌های مختلف شروط متفاوتی برای گرفتن وام برای خرید ماشین در نظر می‌گیرند اما به‌صورت کلی سه شرط زیر میان تمامی بانک‌ها برای استفاده از انواع تسهیلات خودرو یکسان است:

  • حداقل سن ۱۸ سال
  • عدم وجود سابقه چک برگشتی یا تسهیلات معوقه متقاضی وام
  • اثبات توانایی متقاضی وام برای پرداخت اقساط با توجه به فیش حقوقی او یا ضامن

شرایط بازپرداختی وام خودرو

برای دریافت وام خرید خودرو در اکثر بانک‌ها باید بعد از ثبت درخواست، دو ضامن رسمی یا سند ملک نیز به بانک ارائه دهید. در اغلب موارد میزان سودی که این بانک‌ها برای وام ماشین در نظر گرفته‌اند، سالانه ۲۴ درصد است و مدت بازپرداخت وام نیز حداکثر سه سال یا ۳۶ ماه است.

*وام مضاربه:

قرارداد بانک با شخص حقیقی یا حقوقی برای فعالیت تجاری و بازرگانی وام مضاربه‌ای است. این وام به بازرگانان داخلی و خارجی برای رونق تجارت داده می‌شود.  

نکته: در قرارداد مضاربه اگر سودی حاصل شود بین طرفین تقسیم خواهد شد اما در صورت زیان، خسارت متوجه دارنده مال است مگر اینکه قرارداد قبول ضرر برعهده شخص عامل باشد.

وام مضاربه به چه کسانی تعلق میگیرد؟
بازرگانانی که فعالیت آن‌ها تجارت داخلی را رونق می‌بخشد و باعث ورود ارز به کشور می‌شود مشمول دریافت این وام هستند یعنی وام مضاربه متعلق به صادرکنندگان و تجاری است که فعالیت داخلی دارند و به واردکنندگان تعلق نمی‌گیرد. لازم به ذکر است که بازرگانان باید برای شروع فعالیت خود اقدام به دریافت کارت بازرگانی کنند.

وام مضاربه ای بانک‌ها

دریافت وام مضاربه‌ای از بانک‌ها بر اساس سود وام متفاوت است. اما معمولاً بانک‌های خصوصی مبالغ بیشتری وام مضاربه به متقاضی می‌دهند.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =