۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷
نرخ تسعیر ارز اعلام شد

نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در گزارشگری مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ برای هر یورو معادل ۲۶۵۰۰۰ ریال و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵۰۰۰۰ ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو تعیین شد. اما تسعیر ارز چیست و چه تاثیری بر اقتصاد و بازارسرمایه خواهد گذاشت؟

به گزارش بیداربورس نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در گزارشگری مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ برای هر یورو معادل ۲۶۵۰۰۰ ریال و برای هر دلار آمریکا معادل ۲۵۰۰۰۰ ریال و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو تعیین شد. اما تسعیر ارز چیست و چه تاثیری بر اقتصاد و بازارسرمایه خواهد گذاشت؟

*تسعیر ارز چیست؟

تسعیر ارز که به آن تبدیل واحد پولی نیز گفته می‌شود یکی از مفاهیم مهم اقتصادی است که از طریق آن تاثیر تغییرات نرخ ارز در عملیات مالی و حسابداری شرکت‌ها و واحدهای تجاری بررسی شده و به صورت استاندارد در صورت‌های مالی آن‌ها اعمال می‌شود.

*نرخ تسعیر ارز چیست؟

نرخ تبدیل دو واحد پولی به یکدیگر را نرخ تسعیر ارز ‌می‌گویند. اما به دلیل دشوار بودن تعیین نرخ لحظه‌ای ارز، معمولا به صورت تقریبی در بازه‌های زمانی مختلف مثل یک هفته یا یک ماه از میانگین نرخ ارز به عنوان نرخ تقریبی استفاده می‌شود؛ اما اگر نوسانات نرخ ارز شدید باشد، نمی‌توان به این میانگین اتکا کرد.

*روش‌های محاسبه نرخ تسعیر ارز

  1. ثبت ارز با یک نرخ ثابت

در این روش نرخ ارز در سال ثابت در نظر گرفته می‌شود و تمامی ‌معاملات شرکت با همان نرخ ثابت ثبت می‌شود و در پایان سال حسابداران با تسعیر مانده حساب‌ها سود و زیان را تعیین می‌نمایند. این روش نسبت به دو روش دیگر دقت کمتری دارد.

  1. ثبت دوره‌ای نرخ ارز

در این روش به جای نرخ ارز سالانه نرخ ارز بصورت ماهانه در گزارشات مالی ثبت می‌شود و در آخر هر ماه سود و زیان حاصل از تسعیر تعیین می‌گردد.

  1. ثبت نرخ ارز بصورت روزانه

در این روش نرخ نوسانات ارز بصورت روزانه ثبت می‌شود و در هر روز عملیات تسعیر نرخ ارز صورت می‌گیرد این روش دقیق‌تر از دو روش قبلی است.

*لیدری بازارسرمایه به گروه بانکی می‌رسد؟

مهدی افنانی، عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در خصوص نرخ‌های اعلامی تسعیر ارز به بیداربورس گفت: اعداد اعلام شده برای نرخ تسعیر ارز می‌تواند بخشی از سهام بانک‌ها به خصوص بانک ملت که تراز ارزی‌شان مثبت است را با رشد همراه و در کوتاه مدت آن‌ها را صعودی کند و بتوانند از محل آن عملیات تجاری بهتری را تجربه کنند.

وی در ادامه بیان کرد:  نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که نرخ تسعیر اعلام شده تاثیر خود را در گزارش‌های فروردین نشان می‌دهد و به عبارتی احتمال دارد از معاملات حال تا فروردین نرخ قیمت سهام بانکی همراه با افزایش باشد و در گزارش‌های فروردین شاهد این خواهیم بود که این نرخ چقدر می‌تواند بر صورت‌های مالی این شرکت‌ها تاثیرگذار باشد.

او با بیان اینکه با توجه به نرخ تسعیر ارز، صنعت بانکی می‌تواند لیدری بازارسرمایه را به خود اختصاص دهد، افزود: نرخ تسعیر ارز علاوه بر صنعت بانک می‌تواند بر دیگر صنایع از جمله صنایعی که در بورس‌کالا فروش دارند، تاثیر بگذارد.

افنانی همچنین اضافه کرد: برخی از صنایع که بدهی‌های ارزی دارند همانند پیمان‌کاری‌ها و صنایعی که نرخ خوراکشان سقف نداشته و ارزشان با این نرخ تسعیر می‌شود، آسیب خواهند دید اما کلیت بازار و اکثر سهم‌ها از نرخ تسعیر اعلام شده سود می‌برند.  

عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان، در خصوص تاثیر نرخ تسعیر ارز بر اقتصاد عنوان کرد: تاثیر این مورد بر اقتصاد را می‌توان از چند جنبه بررسی کرد که یکی از مهم‌ترین تاثیرها از بین رفتن رانت و کنترل فساد است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: نرخ تسعیر ارز می‌تواند از خروج منابع ارزی جلوگیری کرده و با واقعی‌تر شدن این نرخ برخی از کارها که دارای برگشت اقتصادی و توجیه اقتصادی نبودند تکلیفشان روشن شده و به سمت کارا شدن حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه صنایع مادر به علت عدم واقعی بودن این نرخ دچار اشکالات جدی شدند، گفت: موتور اصلی اقتصاد نمی‌توانست حرکت کند و حالا با اعداد اعلام شده انتظار می‌رود موتور اصلی اقتصاد به راحتی حرکت کند و صنایعی مانند بانکداری، مواد اولیه پتروشیمی، فلزی و معدنی تغییراتی صورت گیرد تا بتوانند آسوده‌تر کار کنند.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 28074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =