بازدهی شاخص ۱۲ صنعت بزرگ بورس زیر ذره بین

می‌توان پاییز را برای صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی بهتر از ۸ صنعت دیگر برشمرد.

به گزارش بیداربورس به نقل از اکوایران،  بورس تهران در فصل تابستان ۱۴۰۱ از رکود معاملاتی شدیدی رنج می‌برد. روند معاملات فصل پاییز به دو بخش تقسیم می‌شود. در نیمه اول پاییز ۱۴۰۱ روند معاملاتی تابستان هنوز ادامه داشت و شاخص‌های سهامی بازار در روند نزولی قرار داشتند. از نیمه آبان ماه تا انتهای آذر، روند معاملات روزانه با رشد  ارزش معاملات  خرد و ورود جریان  پول حقیقی  همراه بود. این مسئله باعث شد تا شاخص‌های سهامی نیز در نیمه دوم فصل پاییز بازدهی مثبت داشته باشند.

در اولین ماه از نیمه دوم سال ۱۴۰۱  شاخص کل بورس  تهران با ریزش ۳.۴ درصدی مواجه بود و تراز  شاخص کل  هم‌وزن بورس نیز در این ماه ۴.۲ درصد کاهش داشت. در مهر ماه تنها دوصنعت از میان ۱۲ صنعت بزرگ  بازار سهام  با رشد تراز شاخص مواجه بودند و ۱۳ صنعت دیگر افت تراز را تجربه کردند.

D4B31XX6PYaN

صنعت فرآورده ‌های نفتی در این ماه ۶.۸ درصد رشد تراز داشت و صنعت زراعت با افزایش ۱.۴ درصدی تراز شاخص به استقبال آبان ماه رفت. از سوی دیگر شاخص صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۸.۷ درصد ریزش بیشترین افت را داشت و پس از آن شاخص صنایع بانک‌ها، خودرو،  فلزات اساسی  و مواد دارویی با افت تراز بیش از ۵ درصدی مواجه بودند.

در دومین ماه فصل پاییز اما شرایط  بازار سهام  پس از ۵ ماه ریزش شاخص کل، بهبود یافت. در این ماه  شاخص کل  و  شاخص کل  هم‌وزن  بورس تهران  به ترتیب ۷.۶ درصد و ۶.۷ درصد رشد تراز داشتند. صنعت محصولات غذایی نیز تنها صنعتی بود که از میان این ۱۲ صنعت با افت تراز شاخص در آبان ماه مواجه بود. از طرفی شاخص صنایع خودرو، فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و مواد دارویی در این ماه با رشد تراز بیش از ۱۲ درصد همراه بودند.

در آذر ماه اما تفاوت عملکرد  شاخص کل  و  شاخص کل  هم‌وزن افزایش یافت و این دو شاخص به ترتیب افزایش تراز ۶.۲ درصدی و  ۱۰.۲ درصدی داشتند. این تفاوت بازدهی موجب شد تا در آذر ماه شاخص صنایع خرد بازدهی بهتری را به ثبت برسانند.

صنعت محصولات غذایی که در آبان ماه تنها صنعتی بود که ریزش تراز داشت در آذر ماه ۱۴۰۱ بیشترین بازدهی را در میان این ۱۲ صنعت با افزایش تراز ۱۱.۹ درصدی به ثبت رساند. علاوه بر صنعت محصولات غذایی، صنایع خودرو، محصولات شیمیایی و شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی از جمله صنایع سنگین بازار به شمار می‌روند که در این ماه بازدهی قابل توجه‌ای داشتند. از طرفی صنایع سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها و فرآورده‌های نفتی از جمله صنایعی بودند که در آذر ماه عملکرد ضعیفی داشتند.

در نهایت می‌توان پاییز را برای صنایع فرآورده‌های نفتی، خودرو، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و محصولات شیمیایی بهتر از ۸ صنعت دیگر برشمرد و از سوی دیگر صنایع فلزات اساسی، سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها و استخراج کانه‌های فلزی در این میان با عملکرد ضعیف‌تری همراه بودند.

IMG_20230401_205537_404

کد خبر 28302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =