نقش۳ عامل در صعود شاخص و توصیه به سازمان بورس در جلوگیری از تکرار تراژدی

دو کارشناس با اشاره به نقش ۳ عامل در صعود شاخص و اصلی ترین چالش، اعلام کردند: نهاد ناظر باید از اتفاقات سال ۹۹ درس گرفته و در جهت کارآیی بازار اقدام کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، و کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش سه عامل در روند صعودی و اقبال بورس در سه ماه اخیر، نگاه کوتاه‌مدت و روزانه را از اصلی ترین چالش ها دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد اعلام کردند: نهاد ناظر باید از اتفاقات سال ۹۹ درس بگیرد و در جهت کارآیی بازار اقدام کند.

** لزوم جلوگیری از تکرار تراژدی

* علیرضا تاج‌بر: با توجه به تورم بسیاری که وجود داشت، کاهش ریسک سیستماتیک و نشانه‌هایی از بهبود مراودات بین‌الملل، روند صعودی و اقبال نسبت به بازار در سه ماه اخیر مشاهده و باعث رشد شاخص و عبور از سقف تاریخی شد. هنوز هم شاخص کل و بسیاری از سهام بازار نسبت به تورم و بازارهای رقیب و متغیرهای بنیادی جا برای رشد دارند.

بنابراین رشد بازار ادامه‌دار خواهد بود البته به نفع همه است این رشد متناوب و هیجانی نباشد و آهسته و پیوسته باشد. در سال ۹۹ اتفاقات بدی افتاد که متاسفانه درست مدیریت نشد و در نهایت اقبال مردم به بازار سرمایه منجر به زیان شدید آنها و خروج و بی‌اعتمادی شد.

اگرچه شاخص کل از سقف تاریخی عبور کرده اما نسبت به تورم، نرخ دلار و سایر متغیرها فاصله معناداری دارد و باید رشد بالاتری را تجربه کند تا به قله سال ۹۹ برسد. نهاد ناظر باید بسیار مراقب بازارسازی، رفتارهای هیجانی و واسطه‌های بورسی و در بازار فعال باشد تا مردم از ورود به بورس ناامید نشوند.

نهاد ناظر باید از اتفاقات سال ۹۹ درس بگیرد و در جهت کارآیی بازار اقدام کند. مردم نیز باید متوجه باشند قرار نیست در شرایط صعودی هر روز شاهد مثبت بودن بازار خواهیم بود بلکه بازار باید بصورت نوسانی به این حرکت ادامه دهد و در بازه میان‌مدت می‌تواند بخشی از تورم را جبران کند و در ادامه به بازدهی اعدادی بیش از تورم نیز برسد.

در این میان نقش نهادهای مالی در هدایت مردم به سمت سهام بنیادی، صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری و جلوگیری از رفتارهای هیجانی و پیشگیری از بازارسازی بسیار پررنگ است. نهاد ناظر می‌تواند کنترل بهتری روی رفتار مردم و عرضه بیش از حد حقوقی‌ها داشته باشد. نهادهای مالی نیز می‌توانند در ارتباط با مردم، فرهنگ‌سازی و هدایت وجوه مثمرثمر باشند.

سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند از گذشته درس بگیرند و دید را از کوتاه‌مدت به میان‌مدت تغییر دهند و سراغ سهم‌های بنیادی بروند. سهم‌های بنیادی که متغیرهای عملیاتی آنها از قیمت پشتیبانی می‌کند در بازار کم نیستند و نشانه‌های حباب در اقلیتی از بازار دیده می‌شود، قیمت‌ها در اکثر بازار توجیه دارد و می‌تواند به رشد بالاتر هم برسد و این رشد برای سال جاری متصور است.

نمی‌توان مردم را مجبور کرد با واسطه وارد بازار سرمایه شوند. این حق مدنی سرمایه‌گذار است که مستقیما سهام بخرد یا بفروشد. برای هدایت افراد به این سمت که با واسطه وارد بازار شوند باید عملکرد صندوق‌ها بیشتر نمایش داده شود. برخی از صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردانی در بازار سرمایه فعال هستند که عملکرد و بازدهی آنها از بسیاری از افراد بالاتر است. چرا که گروه تحلیلی حرفه‌ای و با بازار ارتباط عمیقی دارند و خیلی بهتر از سرمایه‌گذاران می‌توانند اقدام کنند.

تنها نکته‌ای که باعث شده این شرکت‌ها مغفول بمانند این است که شرکت‌های بزرگی نیستند تا بودجه‌های عظیمی را صرف تبلیغات کنند و از طریق رسانه‌ها عملکرد را ارائه دهند. سازمان بورس به عنوان متولی فرهنگ سازی باید عملکرد این صندوق‌ها را به مردم ارائه و مردم را به این سمت راغب کند.

** آفت بزرگ بورسی

* نیما میرزایی: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بازار سرمایه نگاه کوتاه‌مدت و روزانه است. این موضوع بزرگ‌ترین آفتی است که در بازار وجود دارد. عمده‌ترین دلیل نگاه کوتاه‌مدت و غیرحرفه‌ای سرمایه‌گذاران به این اتفاق برمی‌گردد که در سال‌های گذشته افراد بصورت مستقیم نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کردند و روش‌های غیرمستقیم یا بصورت کامل تبیین نشدند یا مسیر آنها به نحوی نبوده که اکثر افراد به سمت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هدایت شوند.

با حضور غیرمستقیم افراد در بازار سرمایه می‌توان خوشبین بود افراد با توجه به نحوه عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها دید بلندمدت‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشند و این نگاه پراسترس روزانه به سرخی و سبزی تابلوی معاملات هم بسیار کمتر خواهد شد.

باید به‌مرور و مشابه استانداردهای جهانی بخش عمده سرمایه‌گذاران روش غیرمستقیم را برای حضور در بورس انتخاب کنند تا ضمن کنترل ریسک‌های بازار و تعدیل هیجاناتی که در سال ۹۹، نگاه سرمایه‌گذاران هم تا حد زیادی بلندمدت‌تر شود و انتفاع ذی‌نفعان مختلف در بلندمدت رخ دهد.

جذاب کردن روش‌های غیرمستقیم راه‌های مختلفی دارد که یکی از آنها می‌تواند تنوع‌بخشی به صندوق‌ها باشد. سازمان بورس سال گذشته صندوق‌های اهرمی و بخشی را معرفی کرد و استقبال زیادی هم شد. سال جاری در روزهای مختلف ارزش معاملات صندوق‌ها بعضا از سهم‌ها هم بیشتر می‌شود و این نشان می‌دهد سهامداران هم وقتی می‌بینند جذابیت و بازدهی معقولی وجود دارد به تدریج تعصبات قبلی را برای خرید و فروش مستقیم نمادهای بورسی کم می‌کنند و به این سمت حرکت می‌کنند.

کد خبر 28875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =