۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۹
حرکت‌های هیجانی بلای جان بورس 

به گفته یک کارشناس بازارسرمایه به نظر می‌رسد اشتباهات سال ۹۹ در این دوره سرلوحه کار تصمیم‌گیرندگان قرار دارد و چهارچوب کلی آن هم این است که بازارسرمایه نباید به صورت افسارگسیخته و هیجانی حرکت کند چرا که هیجان در هر دو مسیر صعود و نزول آسیب‌زا است.  

**تنظیم‌گری کلیت بازارسرمایه را فراموش نکنید 
میثم ساریان، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند این روزهای بازارسرمایه به بیداربورس گفت: سال ۹۹ برای تمامی فعالان بازار سرمایه و علی‌الخصوص مقام ناظر بازار تجربه‌ای به جا گذاشت و آن این است که مواقعی که بازارسرمایه مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد و پول‌ها به سمت بورس هدایت می‌شوند یکی از وظایف مقام ناظر تنظیم‌گری کلیت بازارسرمایه است. 
او ادامه داد: به نظر می‌رسد اشتباهات سال ۹۹ در این دوره سرلوحه کار تصمیم‌گیرندگان قرار دارد و چهارچوب کلی آن هم این است که بازارسرمایه نباید به صورت افسارگسیخته و هیجانی حرکت کند چرا که هیجان در هر دو مسیر صعود و نزول آسیب‌زا است.  

**دو تصمیم برای کنترل بازارسرمایه 
وی با اشاره به اینکه این روزها دو تصمیم برای بهبود روند بازارسرمایه اتخاذ شده، عنوان کرد: اولین تصمیم بحث کاهش حد اعتباری افراد است که این مهم می‌تواند سمت تقاضای بازار را کنترل کند.  
ساریان اضافه کرد: تصمیم دیگر کاهش سطح میزان سهام در پرتفوی صندوق‌های با درآمد ثابت است که در واقع سمت عرضه را کنترل خواهد کرد و به عبارتی کاهش سمت تقاضا و افزایش سمت عرضه خواه ناخواه می‌تواند بازار را کنترل کند و حتی روزهای منفی را در پی داشته باشد. 

**فعالین موافق رشد شارپ نیستند 
به عقیده این کارشناس بازارسرمایه تصمیمات گرفته شده درست است و افراد به عنوان یک فعال بازارسرمایه علاقه‌مند نیستند بورس ظرف سه الی چهار ماه چند برابر شود اما بعد از آن در حالت کما قرار گرفته و منفی‌های طولانی و صف‌های فروشی که در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد آن بودیم تکرار شود. 
به گفته وی فعالیت در بازاری عقلایی و به دور از هیجان‌های کاذب قدرت تحلیل و ارزش‌گذاری در بازار در کنار پول حرف اول را می‌زند و می‌توانیم به کارکردهای اصلی بازارسرمایه بیشتر برسیم و مسائل سفته بازانه و سودهای کوتاه مدت را از سر دور کنیم.  
او معتقد است که اگر تا پایان سال اتفاق خاصی نیفتد وریسک سیستماتیکی بازار را تهدید نکند، بازاری خوب و روند دار خواهیم داشت.  

**صنایع پرپتانسیل بازارسرمایه کدامند؟  
ساریان در خصوص بررسی صنایع بازارسرمایه، خاطرنشان کرد: صنایعی که تا کنون کمتر از شاخص بازدهی داشتند می‌توانند روند خوبی را تجربه کنند اما صنایعی از جمله سیمان که زودتر از شاخص روند خود را شروع کردند طبیعی است که علی‌رغم اتفاقات خوب بنیادی به تعادل برسد.  
این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد:گروه انبوه‌سازی از جمله صنایعی است که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد چرا که رشد آن نسبت به شاخص عقب مانده است.  
به گفته وی گروه خودرو همچنان پتانسیل رشد دارد و از بازار عقب است و گروه پالایشی نیز از دیگر صنایعی است که پتانسیل رشد دارد.

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =