۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
رابطه بورس با دلار و نرخ تورم/ ورود نقدینگی از بازارهای رقیب به بازار سهام

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به رابطه بورس با دلار و نرخ تورم، اعلام کرد: امکان ورود پول‌های خارج‌شده از بازارهای رقیب به سمت بورس وجود دارد.

به گزارش بیداربورس، احمد اشتیاقی درباره اوضاع بازار سهام که با ورود شاخص به کانال ۲.۴ میلیون واحدی مواجه شده با انتشار متنی تحت عنوان "شروط حرکت بورس در مسیر تورم" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: بازدهی ۶۵. ۲۰ درصدی شاخص‌طی ۲۱ روز معاملاتی سال‌ جدید با استقبال حقیقی‌ها مواجه شده و بازارهای دیگر کم‌فروغ‌تر از همیشه ظاهر شدند. بنابراین بازار سهام وارد دور جدیدی از تعادل شده است.

در هفته‌های گذشته برخی فعالان اقتصادی با استناد به متغیر مهمی همچون تورم، مباحثی را پیرامون امکان کم شدن فاصله بازدهی بازار سهام با تورم ۵۰ درصدی مطرح کرده‌اند اما موضوع این است که گرچه میزان افزایش نرخ دلار برمبنای تورم تا حدودی می‌تواند از روند آتی سوددهی سهام دلارمحور خبر دهد اما عوامل مختلفی از جمله نوسانات نرخ فروش محصول و حجم فروش در میزان سودآوری شرکت‌ها دخالت می‌کنند.

به همین دلیل با وجود آنکه تورم نقش مهمی در روند بازارهای دارایی دارد اما همه راه‌های صعود به این مسیر ختم نمی‌شود. این موضوع به‌وضوح در مورد بورس نیز صادق است و نباید رابطه معنادار قوی برای این دو به تصویر کشید. نرخ تورم منجر به افزایش بهای ارز (مرکز مبادله ارز و طلا) می شود سمت‌ و سوی بازار سهام را می‌تواند تغییر دهد اما تورمی که به این مسیر ختم نشود نمی‌تواند بورس را به سمت جلو هدایت کند.

تجربه روند بازار سهام در سالیان گذشته نیز نشان می‌دهد بورس هرگز به دنبال پیشروی نرخ تورم، وارد مدار صعودی پایدار نشده اما هرگاه تورم منجر به جهش ارزی شده بازار سهام از لاک دفاعی خارج شده و به سمت رشد گام برداشته است. از سوی دیگر اگر روند نرخ تورم به انتظارات تورمی شدید منجر شود در چنین حالتی مجددا توجه‌ها به سمت همه بازارها به ویژه بورس جلب خواهد شد.

حال باید یک پرسش بنیادی مطرح کرد: آیا تورم گذشته‌نگر منجر به افزایش شاخص کل بورس خواهد شد؟ در پاسخ به این مهم باید اذعان کرد اگر نرخ تورم گذشته‌ نگر نتواند افزایش نرخ ارز را رقم بزند نمی‌تواند به نفع بورس تمام شود. چرا که هزینه‌های تولید و فروش با تورم افزایش می‌یابد اما از سوی دیگر به دلیل آنکه منجر به افزایش نرخ ارز نشده تغییرات محسوسی در قیمت تمام‌شده کالاها به وجود نمی‌آید.

با این اوصاف ثبات نسبی نرخ ارز نمی‌تواند سد راه جهش بورس شود. حباب بازارهای موازی وضعیتی را سبب شده که بازارهای ارز، سکه، مسکن و حتی خودرو جذابیت خود را نزد فعالان اقتصادی از دست داده‌اند اما با توجه به اینکه بازار سهام عاری از هرگونه حباب قیمتی است و به‌راحتی توانسته سقف روانی دو میلیون‌واحدی را پس بگیرد و به شرایط باثباتی دست یابد، رفته‌رفته با جلب اعتماد سرمایه‌گذاران روبرو خواهد شد.

حال با فرض مواجه بازارهای موازی با خروج پول می‌توان به درستی دریافت که امکان ورود پول‌های خارج‌شده از بازارهای رقیب به سمت بورس وجود دارد. بنابراین با توجه به کارکرد غیرتورمی بازار سهام، هر چقدر میزان جذابیت این بازار بیشتر شود می‌تواند سبب رونق تولید شود.

کد خبر 29111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =