تحلیلی از بازدهی سهام، بازارهای رقیب و پیش‌بینی اصلاح شاخص بورس

دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی بازدهی سهام در هفته گذشته و روند بازارهای رقیب، پیش‌بینی کردند شاخص با اصلاح مختصری مواجه شود.

به گزارش بیداربورس، دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی بازدهی سهام در هفته گذشته و روند بازارهای رقیب، پیش‌بینی کردند شاخص در هفته پیش رو با اصلاح مختصری مواجه شود اما کلیت بازار ترسی ندارد و رو به صعود است.

**روند صعودی در دلار محورها

محمد خبری‌زاد: اوایل هفته گذشته تقاضای مناسبی در نمادها و مخصوصاً در نمادهای کوچک و متوسط وجود داشت اما با نزدیک شدن به انتهای هفته دو اتفاق در بازار سرمایه افتاد که مقداری در روند حرکتی بورس اثرگذار بود. یکی از این اتفاقات ابلاغیه سازمان بورس درباره کاهش حد نصاب سهام صندوق‌ های درآمد ثابت از سقف ۱۵ به ۱۰ درصد بود که سه ماه برای این موضوع فرصت دارند.

این خبر همان روز عرضه‌ها را در بازار زیاد کرد و ترسی به دل بازار انداخت اما وقتی نهاد ناظر اعلام کرد کل سهام مازاد صندوق‌های درآمد ثابت حدود ۵. ۸ هزار میلیارد تومان است و سه ماه وقت دارند، ترس بازار از این اتفاق از بین رفت و سه‌شنبه بازار سرمایه دوباره از روند منفی به مثبت حرکت کرد.

در کنار این موضوع در بورس کالا رقابت سنگینی در محصولات شیمیایی پتروشیمی و محصولات فلزی و معدنی شکل گرفت و این خط فکری را به تحلیلگران و سرمایه‌گذاران داد که احتمالا شاهد افزایش نرخ دلار در روزهای آینده خواهیم بود. همین اتفاق رخ داد و دلار سقف ۵۰ هزار تومان را در بازار آزاد شکست و حدود ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان معامله شد.

اتفاقی که در بورس کالا و در ادامه افزایش نرخی که در بازار آزاد دلار رخ داد، باعث شد تقاضا روی نمادهای بزرگ مانند پتروشیمی و معدنی افزایش پیدا کند و رشد شاخص در سمت شرکت‌های بزرگ مشاهده شود و در مقابل در شرکت‌های کوچک و متوسط که اثر بیشتری در شاخص هم‌وزن دارند تقاضا کم شد. همچنین خودرویی‌ها صف فروش شدند و سهم‌های کوچک هم کمی افت تقاضا پیدا کردند.

این اتفاقی طبیعی بود. ابتدای سال نمادهای کوچک و متوسط بازار بازدهی مناسبی داشتند اما نمادهای بزرگ بازار تقریبا شاهد درجا زدن بودند. برای مثال ۴۰ نماد بزرگ بازار بازدهی کمتری حتی از شاخص کل داشتند و این بازدهی نسبت به سهم‌های کوچک خیلی بیشتر بود. به همین دلیل چون پول در بازار در حال چرخش است پول به سمت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز حرکت کرده است.

اگر روند نرخ دلار در بازار آزاد به همین شکل ادامه داشته باشد در روزهای پیش رو شاهد روند صعودی در نمادهای دلار محور که اکثرا شرکت‌های بزرگ و شاخص‌ساز هستند، خواهیم بود. احتمالا در هفته جاری بازار سهام روند مثبت را ادامه خواهد داد. هیچ اتفاقی از لحاظ بهبود انتظارات تورمی رخ نداده و هیچ روزنه امیدی نیست که نشان دهد در سال جاری تورم ۵۰ درصدی به مثلا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

انتظارات تورمی همچنان بالا است و به تبع آن افراد به دنبال جایگزین برای ریال هستند. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد رقم نقدینگی به بیش از ۶ هزار هزار میلیارد تومان رسیده و رشد آن همچنان ادامه‌دار است. این موارد مبین این است افراد نمی‌خواهند ریال نگه دارند.

در این بین قسمتی از جایگزینی ریال، دارایی‌های فیزیکی و بخشی دارایی‌های مالی است. با توجه به افزایش قیمت در بازارهایی مانند مسکن و محدودیت‌ هایی که در بازار دلار برای سرمایه گذاری وجود دارد به نظر می‌رسد همچنان بورس به عنوان گزینه اول سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۲ برای پوشش ریسک پول و سرمایه افراد از تورم مطرح باشد و به همین دلیل همچنان روند مثبت را ادامه خواهد داد.

البته در این روند سازمان بورس احتمالا به دنبال این است مقداری از شیب تند بکاهد و ریسک‌ها را کاهش دهد اما بطور کلی این روند فعلا صعودی و افزایشی خواهد بود. در ابتدای هفته جاری احتمالا نمادهای بزرگ سبز می‌شوند و در اواسط هفته پول به سمت نمادهای کوچک و متوسط می‌رود.

**استراحت بورس؟

علی عصاری: در هفته‌ای که گذشت پول بسیاری وارد بازار سرمایه شد و رکورد ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای ارزش معاملات ثبت شد که جدیدترین رکورد در چند سال اخیر بود. این اتفاق را می‌توان از این بابت که پول‌های جدیدی که از جنس بازار سرمایه نیست به تدریج وارد بازار می‌شود و غریبه‌ها در حال ورود به بورس هستند به فال نیک گرفت.

اما در هفته گذشته اتفاق نسبتا بدی که افتاد این بود که پس از مدت‌ها سهام بزرگ و شاخص‌ساز مانند "خودرو و خساپا" در صف فروش بودند. اتفاق دیگر این بود که علاوه بر بازار سرمایه، سایر بازارها نیز به تدریج راه افتادند. بازار مسکن، خودرو و دلار حرکاتی داشتند و دلار بازار آزاد از کانال ۵۳ هزار تومان عبور کرد که این برای بازار سرمایه زنگ خطر است.

هر گونه تغییر در نرخ دلار می‌تواند به‌شدت روی بازار سرمایه اثر بگذارد. از این رو پیش‌بینی می‌شود در هفته پیش رو بازار سرمایه استراحت کند یا با اصلاح مختصری مواجه شود. شاید بازار سرمایه در هفته جاری مقداری منفی باشد و پول به سمت سهم‌های کوچک و متوسطی برود که همچنان مستعد رشد هستند اما نتوانستند به واسطه دامنه نوسان کم، جاماندگی را جبران کنند و شاخص‌سازها را آرام‌ آرام اصلاح کنند.

در هفته جاری سهام کوچک و متوسط می‌توانند همچنان مطلوب باشند.در مجموع در شاخص‌سازها و سهام بزرگ احتمالا شاهد مقداری خروج نقدینگی و سرازیر شدن به بازارهای رقیب مثل دلار، طلا و شاید خودرو خواهیم بود. برای سهامداری در وضعیت کنونی دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاه سهامداری و نوسان‌ گیری.

در چند سال اخیر متاسفانه سهامداری به‌شدت در بازار ضعیف شده و همه به سمت سفته‌بازی و گرفتن نوسان از بازار رفتند و به دلیل عدم اطمینانی که بوجود آمده سهامدارانی که صبر می‌کردند کمتر شدند. اما کلیت بازار ترسی ندارد و شاخص تازه به اعداد سال‌های قبل رسیده است. این در حالی است که ارزش دلاری بازار به‌شدت از سال‌های قبل پایین‌تر است و قطعا این جاماندگی همچنان وجود دارد و در درازمدت جبران خواهد شد. طبیعتا توصیه به همه سهامداری است اما عده‌ای هم در این میان با دیدگاه نوسان‌گیری در بازار حضور دارند. البته حضور نوسان‌گیرها اثر بسیار بهتری از حضور آنان در بازارهایی مانند طلا و دلار دارد.

به کسانی که نگاه بلندمدت به سرمایه‌گذاری دارند، توصیه به سهامداری و به آنها که نوسان‌گیر هستند پیشنهاد می‌شود در روندهای منفی یا استراحت بازار به جای خروج سرمایه، پول‌ها را پارک کنند تا پول از بازار بیرون نرود و پس از مدتی به بازار برگردند تا بتوانند سهامی را که فروختند کمتر از قیمت فروش مجددا خریداری کنند.

کلیت بازار ترسی ندارد و همچنان مثبت و رو به صعود است. احتمال اصلاح قطعا وجود دارد و هیچ روندی تا ابد مثبت نبوده است. بنابراین قطعا اصلاح زمانی و قیمتی خواهیم داشت اما این نباید باعث ترس  سهامداران شود. چون قطعا روزهای بهتری پیش روی بازار سرمایه است.

کد خبر 29113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =