شرکت فرابورسی از بزرگترین پروژه مسکن ملی اخراج شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از کنار گذاشتن شرکت فرابورسی کیسون به دلیل عدم انجام تعهدات به پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی خبر داد.

به گزارش بیدار بورس، حمید انعامی درخصوص عملکرد شرکت فرابورسی کیسون در پروژه ساخت مسکن ۸۱۰۰ واحدی اراک به عنوان بزرگترین پروژه ساخت مسکن با زمین اوقافی و رایگان و عدم پیشرفت فیزیکی مناسب، اعلام کرد: شروع این پروژه مربوط به چندسال قبل و تنها زمینی بود که در دولت قبل داخل محدوده شهری و کاربری مسکونی داشت.

زمین اوقافی بود و این پذیره هم ناچارا بر پروژه حادث شد و این هم یکی از موضوعاتی بود که گلایه‌هایی به همراه داشت. در جلسات کارشناسی در شورای فنی استان موضوع بررسی و پیشنهاد ماده ۴۶ پیمان و فسخ قرارداد مطرح و پذیرفته شد. ۳۱ فروردین ماه با ابلاغ فسخ قرارداد، شرکت یک هفته تا ده روز فرصت داشت توضیحاتی اعلام کند اما در نهایت فسخ پیمان تنها چاره این پروژه است.

مسئولین وقت با شرکت کیسون وارد مذاکره شده بودند و اینطور برداشت می‌شد با توجه به اینکه تاکنون در اراک پروژه‌ای با این وسعت به صورت یکپارچه تعریف نشده یک شرکت در اندازه‌های کیسون که زمانی در زمره شرکت‌های برتر بوده و سوابق زیادی در این حوزه دارد و نزدیک ۲۰ هزار واحد در ایران و خارج از ایران با همین روش ساختی که قرار بود اینجا اجرایی کند، انجام داده، قرارداد بسته شود.

بیش از ۳ یا ۴ جلسه با وزیر راه، معاون مسکن وزیر، مدیر حراست وزارت مسکن، استاندار مرکزی، معاون عمرانی و حتی در مجموعه راه و شهرسازی استان برای بررسی پیشرفت فیزیکی پروژه و موانع برگزار شد. این درحالی بود که هیچ مشکلی در زمینه پرداخت به کیسون وجود نداشت و عملکرد دقیق و طبق قرارداد بود اما شرکت کیسون از همان ابتدا سرعت لازم در روند اجرای پروژه را نداشت و فقط اصرار به تزریق پول می‌کرد.

از ابتدای این پروژه پیگیری‌های زیادی شد که با استفاده از ابزارهای قانونی کیسون پای کار باشد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و بهانه‌های مختلفی از سوی شرکت از جمله مسئله جواز مطرح می‌شد در حالی که جواز مانعی برای اجرای پروژه محسوب نمی‌شد. نظام مهندسی مشکلی نداشت و همکاری می‌کرد، بحث طراحی و اجرا رایگان انجام شد اما باز هم پروژه سرعت کافی نگرفت.

شرکت کیسون تا این لحظه مشکل وام را رفع نکرده و به گفته مدیرعامل بانک مسکن، بدهی زیاد این شرکت و اعتبارسنجی آن مشکل دارد. بدهی زیاد تا این لحظه مانع از انعقاد قرارداد سه جانبه با بانک مسکن و متعاقب آن عقد قرارداد و دریافت تسهیلات شده است. در پروژه‌های مسکن ملی، زمین رایگان است ولی هزینه ساخت توسط مردم بصورت آورده نقدی و تسهیلات پرداخت می‌شود. حدود یکسال از شروع پروژه می‌گذرد و دریافت تسهیلات به دلیل مشکلاتی که کیسون داشته، حل نشده است.

علی رغم پیگیری‌های استاندار، معاون عمرانی استاندار مرکزی و تشکیل جلسات هم‌اندیشی برای سرعت بخشیدن به کار با تعهد درقبال مردم، کار به اینجا رسید که جلوی خسارت گرفته و به پیمان خاتمه یابد. متأسفانه این پروژه کارگزار نداشت و یکپارچه واگذار شد که طبق برنامه‌ریزی عملیاتی نشد. با تعویض پیمانکار پروژه می توان سال جاری مشکلات اجرایی را جبران کرد. هیچ دلیلی از شرکت کیسون پذیرفته نیست و گزینه‌ای جز فسخ قرارداد وجود ندارد.

کد خبر 29334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =