بازدهی هموزن، ۱۸ درصد بیشتر از شاخص کل

به گفته رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار شاخص کل بورس در هفته جاری به بالای دو میلیون و ۵۰۰هزار واحد رسید و هموزن نیز توانست به ۸۵۵هزار واحد برسد. فاصله بازدهی شاخص کل و هموزن همچنان در حال افزایش است به شکلی که از ابتدای سال شاخص کل ۲۸درصد و شاخص هموزن ۴۶درصد بازدهی ایجاد کرده و این فاصله بازدهی تنها در ۲۵روز معاملاتی به وجود آمده است.

ولید هلالات، رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با بیداربورس با اشاره اینکه شاخص کل بورس در هفته جاری به بالا دو میلیون و ۵۰۰هزار واحد رسید و هموزن نیز توانست به ۸۵۵هزار واحد برسد، اظهار کرد: فاصله بازدهی شاخص کل و هموزن همچنان در حال افزایش است به شکلی که از ابتدای سال شاخص کل ۲۸درصد و شاخص هموزن ۴۶درصد بازدهی ایجاد کرده و این فاصله بازدهی تنها در ۲۵روز معاملاتی به وجود آمده است. کنترلها در بورس کالا، عرضه های حقوقی در صنایع بزرگ کامودیتی محور و احتمال اعلام نرخ بالا در خصوص گاز سوخت و برق در صنایعی که محصولشان در بورس کالا معامله میشود باعث شده تا تمرکز فعالین بازار بر صنایع متوسط و کوچک باشد و موجی از خروج پول از صنایع بزرگتر به سمت صنایع کوچک تر را شاهد هستیم. در بازار روز چهارشنبه گروه پتروشیمی، چند رشته صنعتی، فلزات و معادن شاهد خروج پول توسط اشخاص حقیقی بودند اما در طرف مقابل خودرو، انبوه سازی، بانک با ورود پول همراه شدند که تاییدی بر رویکردی است که در بالا به آن اشاره شد.

**تمرکز برصنایع کوچک

او در ادامه عنوان کرد: این رویکرد زمانی شدت گرفت که شایعاتی در خصوص جلسات اولیه در زمینه تجدید ارزیابی در اخابر، همراه، وبصادر، وتجارت و خساپا در بازار شنیده شد. ارزش معاملات بالا، سرانه خرید و فروش بالا و تمرکز برصنایع کوچک یا صنایع دارایی محور الگویی شبیه به سال ۹۸ در ذهن تداعی میکند که در آن شاخص هموزن بازده بالاتری نسبت به شاخص کل ایجاد کرد. جریان نقدینگی در بازار نیز به فاکتوری بااهمیت تبدیل شده به شکلی که ارزش معاملات روزانه در سطح خرد بازار در محدوده ۲۰همت طی یک هفته اخیر بوده اما در بازار چهارشنبه به ۲۳.۵همت رسید که یک رکورد با اهمیت است.

**سهم‌هایی با تقسیم سود

به گفته وی برخی نمادها از صنعت سرمایه‌گذاری نیز مورد توجه بازار قرار گرفته‌اند. علت این رویکرد آن است که سرمایه‌گذاری‌ها برخلاف صندوق‌های ETF در محدوده ۵۰درصد NAV معامله می شوند و در فضای صعودی بازار ضمن شناسایی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری قادر به تامین P.efw  مطلوب هستند و عمدتا تقسیم سودهای با اهمیتی دارند لذا نمادهای سرمایه گذاری نیز مد نظر بازار هستند که ازان جمله به واتی، وسپهر، وساپا، پردیس وسکاب می توان اشاره کرد البته هر کدام این نمادها یک ارتباطی هم با شایعات درونی بازار دارند.

**علت اقبال به بانکها

هلالات با بیان اینکه موضوع واگذاری دارایی و تجدید ارزیابی در بانکها جدی است و همین باعث شده تا گروهی از فعالین بازار اقدام به خرید شرکت های وابسته به بانک های کوچک و خرید خود بانک ها کنند، گفت: این ذهنیت ایجاد شده که بانکهای کوچک با فروش دارایی های خود به سود می‌رسند. بانک پارسیان به عنوان بزرگ این جمع با فروش یک ساختمان در تهران مهر تاییدی بر این شایعات زد تا بانک هایی نظیر شهر و گردشگری و زیرمجموعه های آن ها مورد اقبال بازار قرار بگیرند.

**انتظار صعود اونس جهانی

به گفته رئیس هیات مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در سطح بازار جهانی، ورشکستگی سومین بانک آمریکا مورد توجه قرار گرفت و منجر به تضعیف شاخص دلار و تداوم نگرانی‌ها شد و از طرفی دیگر شاخص PMI چین به زیر ۵۰ واحد سقوط کرد که به معنای رکودی شدن بخش تولید است. این دو رویداد پالس‌هایی برای کند شدن اقتصادهای جهان صادر کرد. لحن سخنان پاول نیز در نگاه فعالین بازارهای جهانی در انتهای هفته اخیر مورد توجه بود. بسیاری چنین تصور میکنند که نرخ بهره آمریکا تا پایان سال میلادی جاری نسبتا با ثبات می‌ماند اما در سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت و از همین جهت انتظار صعود اونس جهانی را دارند.

**دلیل نوسان دلار در بازار آزاد

وی در پایان اظهار کرد: در سطح سیاسی، منابع خبری تایید کردند که سه عضو اروپایی شورای امنیت پیشنویسی را بین ۱۰ عضو دیگر منتشر کرده اند که محتوای آن به معنای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ توسط ایران است و دلار در بازار آزاد به همین سبب صعودی شد اما اخبار موثق نشان داد که ایران نصب دوربین ها توسط آژانس را جهت نظارت پذیرفته لذا تنش های سیاسی اندکی کاهش یافت و دلار در بازار آزاد نیز اندکی عقب نشینی کرد که رویداد مثبتی است.

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =