خریداران اروپایی در انتظار سقوط بیشتر قیمت گاز

با وجود کاهش اخیر قیمت‌ها، خرید گاز طبیعی مورد نیاز برای پر کردن مجدد مخازن ذخیره‌سازی اروپا کندتر از حد معمول برای این موقع از سال شده است زیرا برخی از خریداران منتظر افت بیشتر قیمت‌ها هستند.

به گزارش بیداربورس، شاخص‌های قیمت معاملات آتی این منطقه به رکورد اندکی در مقایسه با رکورد بالای مشاهده شده در تابستان گذشته سقوط کرده است، اما این برای تشویق خرید کافی نبوده است. اطمینان از این که روند کاهش قیمت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد، باعث شده است بسیاری از خریداران برای پر کردن مخازن گاز پیش از زمستان آینده، دست نگه دارند.

کاهش مصرف گاز به معنای آن است که عرضه جهانی حتی با وجود کاهش عرضه روسیه، در حال حاضر برای پوشش تقاضای اروپا کافی است. اما تولیدکنندگان و بازرگانان گاز هشدار می‌دهند که این بحران پایان نیافته است و بهبود نامعلوم و نامطمئن مصرف، می‌تواند تعادل بازار شکننده را برهم بزند.

به گفته کلاوس راینیش، مدیر فروش  شرکت بازرگانی انرژی سوئیسی MET Holding، مصرف‌کنندگان با پیام سران سیاسی که از بدترین مقطع بحران عبور کرده‌ایم، مطمئن به نظر می‌رسند. آنها از اخبار همه جا می‌شنوند که اروپا عملکرد فوق العاده خوبی داشته و بحران پایان یافته است. این انتظار وجود دارد که قیمت‌ها به رکورد اندک ۱۰ یورو در هر مگاوات ساعت کاهش پیدا کند که سقوط بیش از ۷۰ درصد از سطح فعلی خواهد داشت اما حتی اگر چنین اتفاقی روی دهد، قیمت‌های پایین‌تر برای مدت طولانی دوام نخواهند داشت.

وابستگی سنگین به کالای جهانی نظیر گاز طبیعی مایع (ال ان جی) به عنوان جایگزین واردات گاز روسیه از طریق خط لوله، اروپا را در معرض نوسان شدید قیمت‌ها در بازار گسترده‌تری قرار داده است.

بازار همچنان آسیب پذیر است. رشد سریع مصرف گاز صنعت به همراه افزایش مجدد تقاضا از سوی آسیا، خطراتی را به همراه دارد. تحلیلگران از بانک گلدمن ساکس گرفته تا گروه مشاوره بوستون  احتمال می‌دهند قیمت گاز به بالای ۱۰۰ یورو بازگردد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق اعلام غول انرژی نروژی اکوئینور، انتظارات برای کاهش بیشتر قیمت، به معنای آن است که ذخیره سازی مجدد گاز در بعضی از کشورهای اروپایی، آهسته می‌شود.

کد خبر 29493

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =