آقایان سازمان بورس از ترس مرگ خودکشی نکنید

‌در شرایطی که بورس در هفته‌های اخیر روند رو به صعودی را طی می‌کرد، در ۲روز گذشته شاهد افت‌های سنگین بوده‌ایم.

به گزارش بیدار بورس از اقتصاد آنلاین، این در شرایطی بود که بورس پس از ریزش سنگین سال ۹۹ یک رکود سنگین را تجربه می‌کرد و از نیمه دوم سال گذشته در حال جبران این عقب‌ماندگی بود.  

شاخص‌های مختلف هم حاکی از است که تاکنون بازار حبابی نشده و بسیاری از سهم‌ها همچنان کم ارزشگذاری شده است.  

در ماه‌های اخیر برخی نسبت به مراقبت سیاستگذار برای جلوگیری از حبابی شدن بازار در ماه‌های آینده هشدار می‌دادند، اما سازمان بورس با درک اشتباه از این وضعیت باعث ریزش سنگین بازار در ۲روز اخیر شد.   

دلیل این افت سنگین اجبار حقوقی‌ها به عدم خرید و نیز عرضه سنگین سهام است که باعث ترس بازار از ریزش بیشتر شده و بسیاری از سهم‌ها را صف فروش کرد.  

مسلما دخالت سازمان در شیوه بازارگردانی نمادهای بازار سرمایه آن هم برخلاف دستورالعمل بازارگردانی مصوب (فروش بازارگردان‌ها در حجم بالا در مثبت و عدم خرید یا حمایت حداقلی در پنیک ایجاد شده) به هیچ عنوان امری پذیرفته شده نیست.  

تشویق مردم توسط ریس سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و مداخله در تصمیمات سرمایه‌گذاری این نهادها به صورت غیر رسمی خود ضد تبلیغی برای این بازار خواهد بود.

تنزل جایگاه سازمان بورس از نهاد رگولاتور و تسهیل کننده قوانین و مقررات و فراهم‌ آوردن زیرساخت لازم‌ جهت جذب نقدینگی از طریق عرضه اولیه شرکت‌ها و تشویق شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه به افزایش سرمایه از محل آورده به مداخله‌گر در بازار و مهندسی شاخص، برازنده این سازمان و بازار نیست.

شیوه کنونی که باعث افت سنگین شد، همان موردی است که انتظار می‌رفت سیاست‌گذار با اقدامات صحیح از وقوع آن در ماه‌های آتی جلوگیری کند، نه آنکه خود باعث چنین اتفاقی شود!  

کد خبر 29495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =