توقف نماد براساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات صورت می‌گیرد

ولی اله جعفری گفت: مطابق دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات، اگر ظرف ۱۵ روز معاملاتی، بیش از ۵۰ درصد نوسان داشته باشیم، نماد به معنای برگزاری کنفرانس بسته می‌شود و این یک موضوع تعریف شده و کاملا به صورت خودکار انجام شده و عوامل انسانی در آن دخیل نیستند.

به گزارش بیدار بورس، همزمان با روند صعودی بازار سرمایه برخی سهم‌ها که با رشد ۵۰ درصد مواجه بودند، از سوی سازمان نماد برخی از آنها متوقف شده است ولی اله جعفری مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درباره انتقاد برخی از سهامداران راجع به توقف نمادها به بورسان گفت: توقف و بازگشایی نماد براساس دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات صورت می‌گیرد. مطابق این دستورالعمل، اگر ظرف ۱۵ روز معاملاتی، قیمت سهام شرکتی بیش از ۵۰ درصد نوسان داشته باشد، نماد به منظور برگزاری کنفرانس بسته خواهد شد.

وی افزود: این رویه کاملا مشخص و تعریف شده و به صورت خودکار انجام شده و عوامل انسانی در آن دخیل نیستند. اطلاعیه مربوط به برگزاری کنفرانس نیز بر روی سامانه کدال منتشر می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس ادامه داد: به طور مشخص، اگر بخواهیم از بحث توقف نماد به دلیل افزایش بیش از حد ۵۰ درصد صحبت کنیم باید به این نکته توجه کرد که این موضوع یعنی توقف نماد در روند کاهشی هم اتفاق می‌افتد به این معنا که اگر ظرف ۱۵ روز معاملاتی، قیمت سهام شرکتی ۳۰درصد کاهش یابد در قرینه روند صعودی سهم، نماد به منظور طرح سوال از سمت تحلیل‌گران بازار و ارائه پاسخ به آن از جانب ناشر بسته می‌شود.

به گفته جعفری؛ در این گونه مواقع هم نماد حداکثر ۲ روز بسته می‌ماند و در بدبینانه ترین حالت هم اگر ناشر به سوالات تحلیل‌گران پاسخ ندهد، در شروع روز سوم کاری نماد باز می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با تاکید به اینکه توقف نمادها طولانی مدت نیست، اعلام کرد: بسته بودن نمادها حداکثر دو روز کاری است.

وی در ادامه به دلیل توقف برخی نمادها در بورس تهران، فرابورس و بازار پایه اشاره کرد و گفت: ۳۸۰ نماد در بورس تهران وجود دارد که دلیل نمادهایی که بیش از یک هفته متوقف مانده اند به ۲ دلیل برمی گردد و از این دو دلیل خارج نیست، یا شرکت سرمایه‌گذاری استانی بوده و یا افزایش سرمایه داده اند (افزایش سرمایه صرفا از محل صدور سهام جایزه و یا افزایش سرمایه بیشتر از ۲۰۰ درصد بوده) است. بنابراین، نمادهایی که در بورس تهران متوقف شده اند در این دو طبقه قرار می‌گیرند.

جعفری عنوان کرد: در حال حاضر ۳۹ نماد در بورس تهران متوقف هستند که ۲۶ نماد آن را شرکت‌های سرمایه‌گذاری تشکیل می‌دهند. جنس ناشر، ماهیت فعالیت و نظارت بر شرکت های سرمایه‌گذاری استانی کاملا با یک شرکت تولیدی متفاوت است چرا که مردم در این شرکت‌ها سهامدار سهام عدالت هستند.

وی تصریح کرد: بازگشایی نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مربوط به اصلاح آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت است.

به گفته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس؛ سال ۹۹ و پس از ابلاغ فرمان سه بندی مقام معظم رهبری، شورای عالی بورس آیین نامه اجرایی آزاد سازی سهام عدالت را تدوین و ابلاغ کرد. متعاقبا همان شورای عالی بورس ضرورت اصلاح آیین نامه را به سازمان یادآور شد. در حال حاضر باید بندهایی از این آیین نامه اصلاح و رفع ابهام شود تا بتوانیم نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی را باز کنیم.

جعفری اعلام کرد: حدود ۴۹ میلیون نفر سهامدار شرکت های سرمایه گذاری استانی هستند که باید با حساسیت زیاد و جدیت بسیار کارها پیگیری شود. و بخشی از اصلاح بر عهده سازمان بورس گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در فرابورس حدود ۱۸۰ شرکت وجود دارد که تنها یک نماد بیش از یک هفته است که متوقف شده است، گفت: این نماد به دلیل نوع اظهار نظ حسابرس نسبت به صورت های مالی شرکت از ۳۰ بهمن ماه سال گذشته متوقف مانده است.

جعفری اظهار کرد: موضوع توقف نماد در بورس و فرابورس اگر به خاطر نوع اظهار نظر حسابرس اتفاق بیفتد، آنها باید فرایند لغو پذیرش ناشر را دنبال کنند منتها از قبل به ناشر مهلتی می دهند اگر ناشر ظرف آن مهلت مشکل را مرتفع نکرد، به طور مشخص، در مورد شرکت متوقف شده و اگر نوع اظهار نظر حسابرس نسبت به صورت‌های مالی تغییر نکرد ناشر لغو پذیرش شده و به بازار پایه می‌رود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام اینکه حدود ۲۰۰ شرکت در بازار پایه در هر سه تابلو درج شده اند؛ گفت: شرکت‌ها در بازار پایه به ۳ دلیل متوقف مانده اند که دلیل نخست مربوط به شرکت‌هایی است که نیاز است اطلاعات و صورت‌های مالی آنها، وضعیت مالی و عملکرد آنها شفاف‌تر شود. دسته دوم، شرکت‌های ورشکسته و یا در حال انحلال و دسته سوم شرکت‌هایی که از بورس تهران و یا فرابورس لغو پذیر شده‌اند.

جعفری توضیحات کاملی را در رابطه با دلایل بسته شدن نمادها در تابلوهای بورس، فرابورس و بازار پایه بیان داشت و عنوان کرد که اکثر بازگشایی‌های بیش از یک هفته‌ای در بازار سهام، صرفا در تابلوهای زرد و نارنجی و قرمز بازار پایه رخ می‌دهد که این اتفاق نیز در سه بخش دسته‌بندی می‌شوند.

جعفری به دلایل تعلیق ۲۰ ماهه نماد بانک آینده پرداخت و عنوان کرد که این بانک از سال ۹۶ تاکنون مجامع سالیانه خود را برگزار نکرده و صورت‌های مالی شفافی را نیز ارائه نداده است.

وی افزود که سازمان بورس در این میان وظیفه دارد توازنی را بین شفافیت ناشران و نقدشوندگی ایجاد کند تا بتواند در کنار بحث نقدشوندگی بازار، مانع از ایجاد تخلفات نیز شود و تمامی این مسائل به صورت دستورالعمل‌های موجود اتفاق می‌افتد.

جعفری در ادامه به بررسی موضوع لغو پذیرش شدن سهام شرکت مارگارین با نماد «غمارگ» پرداخت و عنوان کرد که سال مالی این شرکت به انتهای خرداد ماه ۱۴۰۱ منتهی می‌شد اما این شرکت در موعد مقرر که تا انتهای مرداد سال گذشته بود، صورت‌های مالی خود را منتشر نکرد و به تذکرات سازمان نیز توجهی نداشت از این رو سازمان بورس طبق دستورالعمل‌های موجود این شرکت را لغو پذیرش کرد و این موضوع نیز به گونه‌ای نبوده که به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد و بارها تذکرات مورد نیاز داده شده است.

وی در ادامه به برنامه‌های سازمان برای عرضه اولیه‌های جدید پرداخت و افزود که روند عرضه شرکت‌های جدید در بازار سهام متوقف نشده و همچنان ادامه دارد اما دلیل طولانی شدن این موضوع اغلب به خود شرکت‌ها طی پروسه عرضه مرتبط می‌شود.

جعفری در رابطه با معافیت مالیاتی شرکت‌ها برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها عنوان کرد که بنگاه‌های اقتصادی همچنان معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته گنجانده شد.

کد خبر 29541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =