عرضه اولیه توسعه نیشکر در شهریور ماه ۱۴۰۲

علی عبد ناصری گفت : عرضه اولیه توسعه نیشکر، بزرگ‌ترین عرضه اولیه در فرابورس خواهد بود که پذیرش در بازار دوم خواهد بود و بعد از آن وارد بازار اول می‌شود.

به گزارش بیدار بورس،  علی عبد ناصری، مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در نشست خبری با اصحاب رسانه از واگذاری شرکت توسعه نیشکر در فرابورس خبر داد و گفت: مجموعه شرکت توسعه نیشکر که ۴٠ درصد سهام آن متعلق به بانک ملی و ۴٠ درصد دیگر متعلق به گروه مالی سپهر صادرات و ٢٠ درصد باقیمانده متعلق به جهاد کشاورزی است، شهریور ماه سال جاری عرضه اولیه آن انجام می‌شود.

وی در ادامه عنوان کرد: این عرضه بزرگ‌ترین عرضه اولیه در فرابورس است که پذیرش آن در بازار دوم خواهد بود و بعد وارد بازار اول می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر افزود: ۸۰ درصد الکل طبی بازار و ۱۰۰ درصد شکر دارویی در این مجموعه تولید می‌شود. ظرفیت تولید این هلدینگ ۱.۵ میلیون تن است که با توجه به مصرف ۲.۲ میلیون تنی، مجموعه ۴۵ درصد نیاز را تامین می‌کند. سال ۹۸ با توجه خسارت و زیان ناشی از وقوع سیل این مجموعه دچار زیان ۶۰۰ میلیارد تومانی شد که با تلفیق تولید و تجارت، سود در ۳۰ آذر سال ۹۹ به یک هزار میلیارد تومان و سال ۱۴۰۰ تا ۳.۹ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱ نیز علی رغم خشکسالی شدید سود شرکت به ۳.۷ هزار میلیارد تومان رسید.

عبدناصری اظهار کرد: این شرکت ۴ سال است از زیان دهی خارج شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری به ۵ هزار میلیارد تومان سوددهی برسد. پس از شرکت توسعه نیشکر، شرکت کشت و صنعت امام خمینی که مالکیت ۱۰۰ درصدی آن به توسعه نیشکر تعلق دارد، عرضه اولیه خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: سازمان خصوصی‌سازی ۳۰ خرداد سال گذشته آخرین ارزش شرکت توسعه نیشکر را ۱۲۰ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده اما باید دوباره ارزیابی انجام شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر درباره آخرین وضعیت هفت‌تپه و اینکه آیا هفت تپه هم در عرضه اولیه خواهد بود یا نه، اظهار داشت: هفت‌تپه ارتباطی به شرکت توسعه نیشکر ندارد و ما تنها پیمانکاری هفت تپه را بر عهده داریم و هفت تپه در عرضه اولیه شهریور ماه نیست. در حال حاضر مالک هفت تپه وزارت صمت و ایدور است و اگر این شرکت پس از حل مشکلاتی که با آن مواجه است، در قالب مزایده عرضه شود، نیشکر به خرید آن اقدام می‌کند و اساسا اولویت واگذاری با نیشکر است اما شرط اساسی، حل و رفع مشکلات این مجموعه است.

وی ادامه داد: مجموعه نیشکر هر چند مالک هفت‌تپه نیست اما تمام قوانین و مقررات و مزیت‌های کارکنان و کارگرهای مجموعه نیشکر مشمول کارکنان و کارگرهای هفت‌تپه هم شده و یکسان‌سازی را انجام داده‌ایم و ١٨ ماه است که بحران‌های کارگری هفت تپه تمام شده است. بانک ملی از سال ١۴٠١ در قالب افزایش سرمایه ۵٠ درصدی و بانک صادرات هم از طریق رد دیون وارد هفت‌تپه شدند و اگر بدهی این شرکت پرداخت و زیان انباشته آن تعیین تکلیف شود آن را به عنوان شرکت مستقل یا شرکت زیرمجموعه نیشکر می‌پذیریم.

عبدناصری تاکید کرد: در حال حاضر هزینه‌های خود را از درآمدهای هفت‌تپه برمی‌داریم و هنوز این شرکت سودده نیست و البته اگر نمی‌توانستیم هزینه‌های خود را در اداره هفت تپه جبران کنیم آن را به وزارت صمت پس می‌دادیم و پول خود را از درآمدها برمی‌داریم.

وی گفت: قبل از ورود نیشکر به پیمانکاری هفت‌تپه ۵ هزار هکتار از اراضی این شرکت زیر کشت نیشکر بود که توانستم این اراضی را به ١٠ هزار و ٧٠٠ هکتار برسانیم و احتمالا در سال جاری این مجموعه را به سوددهی می‌رسانیم.

گفتنی است؛ شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سالانه ۳۳ میلیون لیتر الکل، ۱۰ هزار تن خمیر مایه، ۶۰۰ تن شکر طعم دار، ۷ هزار تن شکر قهوه‌ای، ۱۵ هزار تن شکر دارویی، ۱۰۰ هزار تن خوراک دام، ۱۱۰ هزار متر مکعب تخته صنعتی و ۲۴۰ هزار تن کاغذ تولید می کند. همچنین شرکتی دانش بنیان تأسیس کرده‌ایم که کاغذ را از اسانس اوکالیپتوس تولید می‌کند.

لازم به ذکر است؛ ۴۰ درصد سهام شرکت به سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات، ۴۰ درصد به سرمایه گذاری توسعه ملی و ۲۰ درصد دیگر سهام به جهاد کشاورزی تعلق دارد. شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای کشت نیشکر، سهم ۴۵ درصدی در تولید شکر دارد که هفت تپه یکی از ۸ مجموعه ای است که جدیدا اضافه شده است.

در سال جاری شرکت سپهر صادرات و بانک ملی برنامه عرضه سهام این شرکت را در بازار دوم فرابورس دارند که پذیرش آن در آذرماه سال ۱۴۰۱ انجام شده و احتمالا تا اواخر تابستان امسال عرضه اولیه آن انجام خواهد شد.

وسعت شرکت در تمام استان خوزستان شامل ۸۰ هکتار زمین است که ۴۵ درصد شکر کشور را تحت تولید دارد.

ضایعات این شرکت بصورت رایگان به عشایر به منظور خوراک دام ارایه می‌شود. همچنین به عنوان پیمانکار اجرایی شرکت نیشکر هفت تپه بشمار می‌رود. ۱۰۰ درصد شکر دارویی و ۸۰ درصد الکل در این مجموعه تولید می‌شود.

الکل و خمیرمایه صادراتی نیز از دیگر محصولات شرکت، ارزآوری بسیار خوبی دارد. این شرکت سالانه ۳۶ تا ۴۰ میلیون لیتر الکل تولید می‌کند و کشور ترکیه از کشورهایی است که تمایل زیادی برای خریدن این محصول است.

شرکت تولدی خوراک دام از زیر مجموعه شرکت نیشکر است از باگاس و سرنی ها برای تولید نوعی دیگر از خوراک دام استفاده می کند که عرضه رایگان آن تفاهم نامه ای با ستاد عشایر کشور اجرا کرده است.

شرکت به کشت گندم و کلزا، آفتابگردان، دام سنگین و سوار و ماهی نیز روی آورده است. پرورش گاومیش، زعفران و قارچ نیز از دیگر محصولات تولیدی این مجموعه است. یک شرکت حمل و نقل ریلی به نام ایمن ترابر نیشکر نیز به مجموعه اضافه شده که بحث حمل و نقل محصولات را انجام می‌دهد.

شرکت نیشکر هفت تپه که از سال ۱۳۴۰ فعالیت را آغاز کرده بود و طی سال‌های اخیر با بحران مواجه شده بود، مدیریت آن در سال ۱۴۰۰ به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی سپرده شد. هفت‌تپه بیش از ۳۰ هزار هکتار زمین و ۶ هزار نیرو دارد که اکنون تحت مدیریت شرکت توسعه نیشکر قرار دارند.

کد خبر 29547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =