چرا بازار همراه با سایپا منفی‌ می‌شود؟ 

یک کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این سوال که روند سبز اخیر بورس فرصت فروش است یا نشان‌دهنده تداوم صعود بازارسهام، گفت: در این خصوص نباید تنها به عوامل تکنیکالی بسنده کنیم و به عبارتی عوامل بنیادی نیز در تعیین این روند موثر هستند؛ چرا که در حال حاضر انتخابات ترکیه را در پیش رو داریم که این مهم بر شرایط ایران تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.از دیگر عوامل بنیادی می‌توان به تحولات منطقه‌ای و سازشی که میان کشورهای عربی و ایران در حال انجام است اشاره کرد و از سویی در خصوص بحث برنامه‌های هسته‌ای نیز بورل به تازگی اظهار کرده که ایران همکاری خوبی داشته است. 

**ریزش بورس به سهامداران چه آموخت؟
شاهین احمدی، کارشناس بازارسرمایه در خصوص روند بازارسهام به بیداربورس گفت: در چند روز اخیر به‌واسطه تغییراتی که در تعادل عرضه و تقاضا ایجاد شد مواردی از جمله ضرایب تضمین و همچنین نصاب صندوق‌های درآمدثابت تغییر کرد که این موارد منجر به تقویت سمت عرضه در بازارسرمایه شد. 
او با یادآوری اصلاح بسیار تند بازار در زمانی کوتاه، عنوان کرد: در پی ریزش یک هفته‌ای بازارسرمایه شاهد دو اتفاق بودیم که اولین آن برآورد سود نمادهای شرکت‌های بزرگ از جمله پالایشگاهی و فلزات اساسی بود. 
وی اضافه کرد: اتفاق دیگری که درآن بازه رخ داد این بود که در روند نزولی بازار شاهد بودیم که سهام بزرگ با بنیاد خوب خیلی راحت‌تر معامله می‌شدند و منفی‌های شدیدی نداشتند که در نتیجه آن سرمایه‌گذاران آگاه شدند که بیشتر باید به سهام بنیادی روی بیاورند نه سهامی که رشد زیادی کرده و به عبارتی از بازدهی آن از شاخص کل بیشتر است.

**رفتار تعادلی بورس با کمک بنیادی‌ها
 احمدی در بررسی علت رفتار تعادلی بازارسرمایه در روز گذشته خاطرنشان کرد: علت این رفتار به این دلیل بود که سهامداران به سهام بزرگ با شناوری و بنیاد خوب روی آوردند و برآیند بازار به سمت سهام شاخصی و بزرگ تغییر کرد.
این کارشناس بازارسرمایه در پاسخ به این سوال که روند سبز اخیر بورس فرصت فروش است یا نشان‌دهنده تداوم صعود بازارسهام، گفت: در این خصوص نباید تنها به عوامل تکنیکالی بسنده کنیم و به عبارتی عوامل بنیادی نیز در تعیین این روند موثر هستند؛ چرا که در حال حاضر انتخابات ترکیه را در پیش رو داریم که این مهم بر شرایط ایران تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. 
وی اضافه کرد: از دیگر عوامل بنیادی می‌توان به تحولات منطقه‌ای و سازشی که میان کشورهای عربی و ایران در حال انجام است اشاره کرد و از سویی در خصوص بحث برنامه‌های هسته‌ای نیز بورل به تازگی اظهار کرده که ایران همکاری خوبی داشته است. 

**شروط ایجاد روند معقول و مثبت در بورس چیست؟
به گفته او موارد ذکر شده شرایط بنیادی بازار را تغییر می‌دهند و اگر به شکل کنونی باقی بمانند و در زمینه‌های دلار، شرایط عرضه و تقاضای کامودیتی‌ها و همچنین قیمت‌ آن‌ها نوسان شدیدی نداشته باشیم، بازارسرمایه می‌تواند باتوجه به نزدیکی فصل مجامع روند معقول و مثبتی داشته باشند. 

**سهام بورسی به یکدیگر مرتبط هستند
این کارشناس بازارسرمایه تمامی سهام حاضر در بازار را ظروف مرتبط به یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: هنگامی که صنعت خودرو صف فروش می‌شود بسیاری از سبدگردان‌ها به دلیل حفظ نقدشوندگی خود مجبور به فروش این صنعت می‌شوند و در نتیجه ریزش یک صنعت در کلیت بازارسهام تاثیر خواهد گذاشت. 

خبرنگار: نازنین درویشی

منبع: بیدار بورس
کد خبر 29749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =