آغاز واگذاری سهام به فرهنگیان از ۳۱ اردیبهشت

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: امسال صد درصد سوددهی در صندوق ذخیره فرهنگیان محقق می‌شود و چالش در این حوزه به سود تبدیل شد.

به گزارش بیدار بورس، حمیدرضا نجف پور کردی مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان امروز در نشست خبری با خبرنگاران با محوریت طرح بزرگ ارزش مالکانه (واگذاری سهام به فرهنگیان) اظهار کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان در گذشته دچار چالش‌ها و آسیب‌هایی بود که مبتنی بر عقلانیت منطقی رفع و مبتنی بر قواعد علمی برنامه ریزی کردیم، یعنی در یک زمان مشخص، اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش سازمان تحقق سود بود، افزود: در حوزه سود و بهبود عملکرد بانک سرمایه، برنامه ریزی با عبور از مدل‌های سنتی و شکستن تابلوهای قدیمی، استقرار نظام حکمرانی شرکتی و اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری‌ها، اصلاح مهندسی عملیات و فرآیندها و اصلاح وضعیت شرکت‌ها در قالب هلدینگ‌های کاربردی و تخصصی قرار بود که اقداماتی صورت گیرد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: طرح ارزش مالکانه مطالبه ۱۲ ساله معلمان بود که در حوزه دریافت خدمات توقع داشتند در طول خدمت هم خدماتی دریافت کنند و تنها به دوران بازنشستگی معطوف نباشد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: نظام حکمرانی و پاسخگویی را برای معلمان ایجاد کردیم، پیش از این اطلاع رسانی به معلمان چندان انجام نمی‌شد، اما اکنون معلمان در روند امور هستند و نقش آفرینی می‌کنند، مبتنی بر همین نگاه توفیق شد کمتر از ۲۰ روز مطالبات بازنشستگان را به آن‌ها پرداخت کردیم.

نجف پور کردی با بیان اینکه یکی از زوایای حکمرانی در صندوق مبتنی بر شفافیت بود، ادامه داد: ۴۴ درصد از انتصابات در این دوره از خانواده صندوق بوده است.

وی عنوان کرد: نزدیک به ۹۰۰ هزار پرونده حقوقی با ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان داشتیم که بررسی و اقدامات مناسبی در این خصوص انجام شد.

نجف پور کردی افزود: همچنین در حوزه پتروشیمی، تک محصولی بودیم که با هدف گذاری فرآورده‌ها و سایر حوزه‌های مرتبط در این بخش توسعه یافت. از سوی دیگر اقتصاد دانش بنیان و دیجیتال مورد توجه قرار گرفته و تمام شرکت‌های سازمان در حوزه سامانه‌های برخط قرار گرفته‌اند که به تسهیل بهره مندی فرهنگیان از خدمات کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برای اولین بار شرکت هواپیمایی اروان را افتتاح و در همین ماه اولین پرواز این دفتر هواپیمایی انجام شد، همچنین درهای بسته صندوق را به روی فرهنگیان باز کردیم.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان درباره طرح ارزش مالکانه فرهنگیان توضیح داد: از سال‌های پیش در اساسنامه صندوق آمده بود که اعضا باید علاوه بر وجوه دریافتی از محل سود و دریافتی دولت و ... از ارزش روز دارایی‌هایی صندوق بهره‌مند شود. این موضوع یکی از مطالبات مهم به حق سنواتی فرهنگیان تبدیل شده بود.

نجف پور کردی یادآورشد: برای تحقق این مطالبه ۱۲ ساله در دوره‌های گذشته اقدامات خوبی انجام شد، اما پیچیدگی‌ها و ریسک‌های بسیاری داشت، در نهایت از نظرات نخبگان بازار سرمایه بهره‌مند شدیم و کارگروه علمی در این خصوص تشکیل دادیم که در نتیجه از این جلسات ۱۰ مدل علمی احصا شد.

وی ادامه داد: سرانجام به یک روش ترکیبی برای اجرا دست یافتیم که اجرای آن طبق هدفگذاری از یک تا دو سال طول می‌کشید، اما در کمتر از شش ماه، گام مهمی در اجرای طرح ایجاد شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: سال گذشته وعده داده بودیم فاز اول طرح در اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود که اکنون محقق شد، در فاز اول، عملیات مالی ۲۷ سال گذشته صندوق برای تمام اعضا اجرایی شد.

نجف پور کردی افزود:در فاز اول این طرح اطلاعات موجود در سامانه‌ها بازبررسی شده‌اند و تابعی از ارزش وجوه هر معلم نزد صندوق به دست آمده و در قالب فرمول‌های مدیریت مالی، سهم هر معلم از دارایی‌ها مشخص شد.

مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان عنوان کرد: مدت عضویت هر معلم در صندوق، مدت ماندگاری سهام و سود، میزان سود فعالیت‌های اقتصادی بر وجوه و میزان واریزی‌های دولت در تعیین این سهم اثرگذار بودند.

وی با بیان اینکه همه معلمان عضو مشمول این طرح هستند، گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان ۴ هولدینگ و تعداد بسیاری شرکت‌های همکار دارد که باید شفاف سازی برای آن‌ها صورت می‌گرفت. پس از احصای ارزش واقعی هر شرکت و هولدینگ، سهم هر معلم تخصیص می‌یابد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: زیرساخت‌های لازم برای عملیاتی شدن طرح فراهم شده است و به زودی براساس مدل احصا شده، بازنشستگان، انصرافی‌ها، از کار افتادگان و هرکه امروز شاغل نیست، در اولویت اول قرار دارند که تعداد آن‌ها حدود ۸۰۰ هزار نفر می‌شوند و ارزش مالکانه را دریافت و سهام‌دار می‌شوند.

نجف پور عنوان کرد: براین اساس در مرحله نخست سهام شرکت‌های بیمه معلم، بازرسی مهندسی و ماشین سازی اراک که بورسی هستند به این ۸۰۰ هزار نفر واگذار می‌شود و طور میانگین یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سهم اختصاص می‌دهیم و سهام برحسب مولفه‌های ذکر شده متفاوت هستند.

وی با بیان اینکه سهام شاغلان نیز در صندوق ذخیره و در زمان بازنشستگی به آن‌ها اعطاء می‌شود، یادآور شد: ارزش روز دارایی‌های صندوق ۷۰ هزار میلیارد تومان است که به طور میانگین حدود ۴۰ میلیون تومان با بورسی شدن شرکت‌ها در قالب سهام به افراد واگذار می‌شود.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان همچنین درباره مهلت دریافت کد بورسی اظهار کرد: بیش از دو سوم اعضا کد بورسی را دریافت کرده‌اند، سازمان بورس برای افراد باقی مانده مهلتی تعیین کرده است.

کد خبر 29774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =