تولید سنگ آهن ایران با رشد ۸۸ درصدی به ۷۵ میلیون تن رسید/ کسب رتبه اول

طبق آمارها طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، تولید سنگ آهن ایران با رشد ۸۸ درصدی از ۴۰ به ۷۵ میلیون تن رسید و در صدر ایستاد.

به گزارش بیداربورس، در نشست میز صنعت سازمان بورس با محور بررسی صنعت استخراج کانه‌های فلزی طبق اطلاعات سال ۲۰۲۱، ایران با امکان استخراج ۲.۷ میلیارد تُن، دارای نهمین ذخایر سنگ آهن در دنیا است و استرالیا، برزیل و روسیه بیشترین ذخیره قابل استخراج سنگ آهن را دارند. همچنین چین، اوکراین، کانادا، هند و آمریکا به ترتیب در جایگاه چهارم تا هشتم جهان هستند.

بر اساس این گزارش، طبق آمارها طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲، تولید سنگ آهن ایران از ۴۰ به ۷۵ میلیون تن رسیده که با رشد ۸۸ درصدی در ۶ سال گذشته روبرو شده است. رشد تولید سنگ آهن استرالیا در ۶ سال اخیر به‌عنوان بزرگترین دارنده ذخایر قابل استخراج، صفر و در چین و هند ۶ و ۴۴ درصد بود. آمار رشد تولید برزیل و روسیه نیز منفی گزارش شده است.

در بخش تجارت خارجی سنگ آهن نیز ایران در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۰.۸ میلیارد دلار صادرات سنگ آهن داشت که در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ کاهش یافت و به ۰.۱ و ۰.۴ میلیارد دلار رسید. نوسانات قیمتی می‌تواند یکی از مسائل اثرگذار بر این موضوع باشد. قیمت سنگ آهن از سال ۲۰۱۵ روند صعودی گرفت و رشد آن تا سال ۲۰۲۱ (۱۶۲ دلار به ازای هر تن) ادامه داشت اما در دو سال اخیر این روند نزولی شد. به طوری که در سال ۲۰۲۳ به ۱۱۸ دلار در هر تن کاهش پیدا کرد.

مهم‌ترین معادن سنگ آهن ایران در استان‌های خراسان رضوی، یزد و کرمان قرار دارند. در دو استان همدان و بیجار نیز معادن سنگ‌آهن مشغول به استخراج هستند. معدن گل گهر با میزان ذخیره ۱۲۰۰ میلیون تن و سنگان با ذخیره ۱۰۰۰ میلیون تن در صدر بزرگترین معادن سنگ آهن ایران قرار دارند. با توجه به میزان تولید سال ۲۰۲۱، ایران تنها تا ۳۶ سال آینده ذخیره سنگ آهن دارد.

کد خبر 29816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =