مقایسه ۳ ساله ارزش معاملات خرد و تحلیلی از وضعیت فعلی بورس

کارشناس بازار سرمایه با مقایسه ارزش معاملات خرد بازار سهام در سه سال اخیر، تحلیلی از وضعیت فعلی بورس و تدوام حضور اصلی ترین ریسک ارایه کرد.

به گزارش بیدار بورس، سلمان نصیرزاده درباره شرایط روزهای اخیر بورس که با نوسان شاخص و ناشی از افت قیمت دلار و اخبار قرار گرفته با انتشار متنی تحت عنوان "بورس در حالت تعادل" در نیای اقتصاد اعلام کرد: اگر چه بازار سرمایه با کاهش ارزش معاملات مواجه است اما در موضوع افت ارزش معاملات باید به جنس آن دقت کرد.

سال ۱۴۰۰ ارزش خالص معاملات خرد روزانه کمتر از ۵ هزار میلیارد تومان بود و از نظر دلاری که نماگر بهتری برای مقایسه است این میزان ۱۸۰ میلیون دلار بود. سال گذشته این عدد به ۱۴۰ میلیون دلار کاهش یافت و امروزه میانگین ارزش معاملات روزانه خرد حدود ۱۵هزار میلیارد تومان معادل ۳۰۰ میلیون دلار است.

درحال حاضر هم این عدد مقداری از میانگین پایین‌تر آمده و به حدود ۱۱هزار میلیارد تومان رسیده اما در مقایسه با اعداد دلاری وضعیت همچنان مطلوب است. بنابراین بازار در فرآیند خروج از رکود بیش از دوساله قرار دارد و تا چند هفته گذشته در نقاط مثبت بود اما این فرآیند دارای فراز و نشیب است.

به نظر می رسد بازار در شرایط فعلی در حال سنجش شرایط بوده و به دلیل مداخلاتی در بازه کوتاه‌ مدت رشد بسیار مثبتی داشت اما در کوتاه‌ مدت ارزش شرکت‌ها با سودآوری در این مقطع زمانی همخوانی نداشت و با رسیدن گزارش‌های ۳ و ۱۲ماهه این چرخه در حال روغن‌کاری است. با این حال بازار در حال تغییر الگوهای فکری حاکم در سه سال گذشته بوده و اینکه بازار بداند روند و چرخه سودآوری شرکت‌ها در حال تغییر و بهبود بوده و باعث می‌شود در نهایت الگوی مدنظر رخ ‌دهد و تغییر روند فرسایشی حادث شود.

موضوعی که باعث شده بعد از شوک قیمتی سریع بازار در رکود قیمتی قرار گیرد، همان سرعت رشد بازار از سرعت رشد سودآوری شرکت‌ها بود که باعث شد چرخه بازار، مقداری کند شود اما اتفاق نگران‌کننده‌ای نیفتاده و باید این موضوع را به فال نیک گرفت. چرا که باعث تثبیت شاخص در کانال ۲ میلیون واحدی شده و با داده‌های جدید شرایط بهتر می‌شود.

در این میان تصمیم‌گیری‌های اقتصادی همچنان ریسک اصلی بازارسرمایه بوده و ابهامات این حوزه همچنان زیاد است و هزینه‌های تحمیلی دولت به صنایع همچنان بر سر بازار سرمایه وجود دارد.

با این همه بازار در شرایطی است که بخشی از رشد سریع را با اصلاح قیمتی زمانی جبران می‌کند تا با اطلاعات جدید تطبیق یابد که نگران‌کننده نیست و حتی می‌تواند فرصتی برای اصلاح سبد دارایی ها بر اساس داده‌های جدید بازار باشد. کاهش حجم و ارزش معاملات و افت یک‌ هفته‌ای سریع نماگر این است که بازار در کوتاه‌مدت رشد دفعتی و سریعی را نخواهد داشت.

کد خبر 30062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =