پیش بینی بازار سهام امروز ۷ خرداد ۱۴۰۲

افت دیروز بورس نشان داد بالا رفتن های هفته گذشته بازار نباید خیلی هم سرمایه گذاران را خوشحال کند.

به گزارش بیداربورس به نقل از اقتصادنیوز، اینکه بورس در یک فاز اصلاحی قرار دارد برای تمام فعالان بازار مسجل شده است اما اختلاف نظر تحلیلگران بر سر این است که این اصلاح چه زمانی به پایان می رسد. فعلا باید نظر تحلیلگرانی را جدی تر گرفت که صحبت از یک اصلاح فرسایشی می کنند.

پایین آمدن ارزش معاملات خرد نشان می دهد بازار در رکود به سر می برد. البته در چنین شرایطی شاهد افت سنگین قیمت ها نیستیم. به جز نقطه آغاز اصلاح که با یک سقوط ۲۰-۳۰ درصدی در بسیاری از نمادها بود، حالا دیگر نباید ترسی بابت افت سنگین بازار داشت.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که در شرایط فعلی، بازار در دوره های زمانی چند روزه، به سمت بالا و پایین حرکت می کند که نه رشدهای آن چندان بزرگ است و نه افت های آن.

**کاهش ارزش معاملات

این شرایط تا زمانی ادامه خواهد داشت که یک محرک قوی برای آغاز روند صعودی جدید بازار پیدا شود. البته نیازی به این نیست که حتما خبر خاصی منتشر شود تا بازار بتواند به سمت بالا حرکت کند. همین که فصل مجامع برسد و شرکت ها در مجامع خود سود تقسیم کنند، نسبت سود به قیمت سهام شرکت ها دوباره جذاب می شود و سرمایه گذاران جذب نمادهایی می شوند که شرایط بهتری دارند.

فعلا باید رقم معاملات روزانه را هم رصد کرد که این موضوع اهمیت ویژه ای در چنین شرایطی دارد. همان طور که کم شدن ارزش معاملات زنگ رکود بازار را به صدا در می آورد، افزایش رقم معاملات هم نشان دهنده بهبود وضعیت کلی بورس است.

دیروز ارزش معاملات خرد بازار ۱۰۳۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز چهارشنبه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان کاهش داشت. با این حال شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد ۱.۱۷ را ثبت کرد که این نشان می دهد همچنان خریداران حقیقی قدرت بیشتری نسبت به فروشندگان حقیقی دارند.

**خروج پول بزرگ

اما چیزی که بیشتر از سایر موارد نگران کننده بود، خروج پول از بازار است. روز گذشته حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان پول توسط سرمایه گذاران حقیقی از بازار خارج شد. به طور کلی خروج چنین پولی نشان می دهد حقیقی ها برای کوتاه مدت امیدی به بهبود وضعیت بازار ندارند.

با توجه به وضعیت معاملات روز گذشته و در نظر گرفتن شرایط بازار می توان برای امروز هم بازاری منفی را متصور بود که البته فشار فروش کمتر از روز گذشته خواهد شد.

کد خبر 30157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =