انتشار اوراق تبعی برای ناشران الزامی شود

انتشار اوراق تبعی یا همان بیمه نامه سهام، مناسب ترین راهکار برای اطمینان خاطر سهامداران به ویژه سهامداران خرد خواهد بود و ریسک سهام را کاهش خواهد داد. پیشنهاد می شود انتشار اوراق تبعی به صورت یک الزام در دستور کار ناشران بازار سرمایه قرار گیرد.

به گزارش بیداربورس، جواد عشقی نژاد، عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران در خصوص تاثیر مثبت انتشار اوراق تبعی گفت: اوراق تبعی یکی از مهمترین و مناسب  ترین ابزارهای مشتقه  ای است که می تواند به راحتی پوشش ریسک مناسبی برای سرمایه گذاران به خصوص سهامداران خرد به دنبال داشت.

وی در ادامه با اشاره به شرایط کنونی بازار سهام و ریزش های قیمتی گفت: در شرایط کنونی هرچند شاهد کاهش قیمت در بیشتر سهام معامله شده در بورس و فرابورس هستیم، اما بسیاری از ناشران به ارزندگی سهام خود اعتقاد دارند و معتقدند که ارزش سهام آنها بسیار بالاتر از ارقام فعلی است. در این راستا اوراق تبعی می تواند گزینه مناسبی برای چنین سهامی باشد.

عشق نژاد در ادامه با اظهار این مطلب که انتشار اوراق تبعی می تواند چند درصد از نوسان قیمتی را گارانتی کند، گفت: این اوراق پوشش بسیار مناسب برای ریسک سهام سرمایه گذاران خرد خواهد بود. در واقع ناشری که به ارزش بالای سهام خود واقف است، با انتشار این اوراق به بیمه کردن سهام می پردازد.

این فعال بازار سرمایه، اوراق تبعی را «بیمه نامه سهام» عنوان کرد و ادامه داد: در واقع ناشر با انتشار اوراق تبعی به اطلاع سهامداران می رساند که حفاظت از سهم را بر عهده دارد.

به گفته عشقی نژاد، فعالان بازار سرمایه باید اطلاع رسانی دقیقی از این موضوع برای سهامداران به ویژه سهامداران خرد داشته باشند. این که انتظار داشتیم تمامی سهامداران از جزئیات کامل تمامی طرح ها و اقدامات باخبر هستند، اشتباه است و لزوم فرهنگ سازی مناسب و ارائه اطلاعات کامل در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.

عضو هیات مدیره شرکت بورس تهران در ادامه به دو گروه اصلی سهامداران اشاره کرد و با اشاره به سهامداران تازه وارد، گفت: در گروه اول سهامدارانی قرار دارند که به تازگی اقدام به خرید سهام یک شرکت کرده اند؛ ناشر می تواند با انتشار اوراق تبعی، یک اطمینان خاطر به این گروه از سهامداران دهد که سهم مزبور در دوره مشخص یک ساله هیچ گونه ریسک خاصی ندارد و از گارانتی های لازم برخوردار است.

عشقی نژاد گروه دوم را سهامداران قدیمی شرکت عنوان کرد که بعضا در ضرر قرار دارند و افزود: ناشر با انتشار اوراق تبعی برای این گروه از سهامداران نیز می تواند اطمینان خاطری از نبود ریزش بیشتر قیمتی در یک سال آتی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد در ادامه به تشکیل سه حالت در سررسید این اوراق تبعی اشاره کرد و افزود: در حالت اول ممکن است که نرخ سهام موجود در بازار در سررسید بالاتر از قیمت اعمال باشد، در این صورت سهامدار با اطمینان از اوراق خریداری شده می گذرد.

وی ادامه داد: حالت دوم ایجاد قیمت تعادلی میان نرخ بازار و قیمت اعمال است که رفتاری بی تفاوت به دنبال خواهد داشت. حالت سوم نیز قیمت پایین تر سهام در تابلو بورس نسبت به قیمت اعمالی است. در این صورت سهامدار یک هفته قبل از سررسید به کارگزار خود برای فروش اوراق اطلاع می دهد.

عشقی نژاد در ادامه تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار سهام و افت قیمت سهام که فشار فروش بالایی از سوی سهامداران به بازار وارد می شود، این روش می تواند مانعی برای فروش بیشتر سهام به ویژه از سوی سهامداران خرد باشد. به عبارت دقیق تر زمانی که سهامدار از بیمه نامه سهام اطلاع داشته باشد، دیگر نگران افت قیمت نخواهد بود و اطمینان خاطر از فروش سهام خود در سررسید با قیمت مناسب دارد.

این فعال بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می رسد که باید انتشار اوراق تبعی به صورت یک الزام در دستور کار ناشران بازار سرمایه قرار گیرد. تا به این ترتیب بازار سهام بتواند به دور از هیجان، فشارهای فروش و ریسک سیاسی به مسیر خود ادامه دهد. این نکته را فراموش نکنیم که رشد بازار سرمایه، رشد اقتصاد کشور را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 3016

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =