نخستین دوره آموزشی ناشران بورس برگزار شد

اولین دوره آموزشی ناشران بورس و اوراق بهادار تهران با مشارکت ۷۶۲ نفر از اعضای هیات مدیره و مدیران عامل ناشران بورسی و به میزان ۹۹۶۰ نفر ساعت برگزار شد.

به گزارش بیداربورس، اولین دوره آموزشی ویژه ناشران بورس اوراق بهادار تهران با همکاری و حمایت بورس اوراق بهادار تهران و مرکز مالی ایران با هدف افزایش تعامل ناشران با بازار سرمایه برگزار شد. در این دوره که به میزان ۹۹۶۰ نفر ساعت برگزار شد، بیش از ۷۶۲ نفر از اعضای هیات مدیره و مدیران عامل ناشران بورس اوراق بهادار تهران شرکت کردند.

افزایش رفاه با سطح سواد مالی بالا 

این دوره ابتدا با سخنرانی سجاد موحد، مدیرعامل مرکز مالی ایران آغاز شد. مدیر عامل مرکز مالی ایران با اشاره به مفهوم سواد مالی عنوان کرد: سواد مالی ترکیبی از آگاهی، دانش، مهارت، نگرش و رفتار لازم برای تصمیم‌گیری صحیح مالی و در نهایت دستیابی به رفاه مالی فردی است. کسب رفاه مالی، مستلزم درک مناسب مباحث و مسائل مالی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر طبق آخرین بررسی‌های جهانی سواد مالی که در دو سال گذشته انجام شده ایران در بین ۱۴۳ کشور جهان رتبه ۱۳۰ را به دست آورده است، خاطرنشان کرد: از مقایسه سطح سواد مالی در کشورها با شاخص رفاه لگاتوم مشخص می شود که کشورهای دارای سطح سواد مالی بالا دارای سطح رفاه بیشتری در مقایسه با کشورهای دارای سطح سواد مالی پایین هستند.

اعتماد مردم، بزرگترین دارایی بازار سرمایه

در ادامه این دوره محسن خدابخش، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست، این دوره را در راستای ارتقای سواد مالی و فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خواند و به تشریح عملکرد ناشران پرداخت.

محسن خدابخش، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: سود شرکت های بورسی و فرابورسی از ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به بالای ۷۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسید و این در واقع جز با تلاش ناشران میسر نبود.

وی خاطرنشان کرد: سودهای تقسیمی که در سال ۹۹ توزیع شد ۳۲۲ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال ۹۹ رشدی در حدود ۱۵۰ درصد داشته است. در کل عملکرد ناشران در سال گذشته قابل قبول بوده و با وجود شرایط کرونایی، شرکت های پذیرفته شده با تمام قوا به فعالیت خود ادامه دادند.

خدابخش با اشاره به ارزش اطلاعات در بازار سرمایه بیان کرد: اطلاعات در یک بازار از ارزشمندترین دارایی ها به حساب می آید. سرمایه‌گذاران هر چقدر اطلاعات بیشتری داشته باشند در بازار موفق‌تر خواهند بود و این مستلزم آن است که ناشران، اطلاعات را به موقع و دقیق به بازار منعکس کنند تا فعالان بالفعل و بالقوه بتوانند تحلیل مناسبی از عملکرد آنها داشته باشند. اگر نتوانیم بزرگترین دارایی بازار سرمایه که همان اعتماد عمومی است را جلب کنیم تداوم تأمین مالی در این بازارها با مشکل مواجه می شود.

افزایش نقدشوندگی با سرعت ثبت افزایش سرمایه

علی صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران یکی دیگر از سخنرانان افتتاحیه این دوره بود که مباحثی را در راستای ضرورت آموزش ناشران بازار سرمایه و کارکرد آن در بازار بیان کرد. صحرایی با اشاره به عملکرد بازار در سال گذشته و با بیان اینکه در سال گذشته تأمین مالی به صورت مقتضی انجام شد عنوان کرد: ارزش بازار سهام بورس اوراق بهادار تهران در سال ۹۹ با افزایش ۱۷۹ درصدی به ۵۲ هزار و ۲۳ میلیارد تومان رسید و تا پایان سال ۹۹ در مجموع ۳۶۹ شرکت در ۴۰ صنعت در بورس تهران فعالیت داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بورس اوراق بهادار تهران در حال حاضر متنوع ترین بورس منطقه از نظر تعداد صنایع محسوب می شود. بازار سرمایه و فعالیت در آن مثل تمام حرفه ها احتیاج به بازآموزی و افزایش سواد مالی در بین ناشران دارد و بورس تهران تلاش کرده وظیفه خود را در این حوزه به بهترین شکل انجام دهد؛ به همین منظور در سال ۹۹ آموزش های متنوعی برای ناشران در حوزه قوانین و مقررات داشتیم.

صحرایی در ادامه تأکید کرد: بحث مهمی که در ادبیات مالی مطرح است، بحث نقدشوندگی بازار و بازارگردانی است، در بحث بازارگردانی آموزش های ویژه‌ای برای ناشران در نظر گرفته شد و در حال حاضر مقررات متناسب با شرایط روز، قابلیت بازنگری دارند.

وی با اشاره به توقعات سهامداران از بازار بیان کرد: در حوزه ثبت افزایش سرمایه احتیاج است زمان کاهش پیدا کند، بنابراینسرعت ثبت افزایش سرمایه کمک می کند که دارایی سهامداران به سرعت در دسترس آن ها قرار بگیرد و نقدشوندگی افزایش پیدا کند.

صحرایی در پایان عنوان کرد: در حوزه مقررات نیز در حال حاضر قوانین بازار سرمایه در مجلس در حال بازنگری است، بنابراین در حوزه هایی مانند سهام خزانه، وضعیت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فرعی، قوانین داخلی مانند بازارگردانی و مکانیسم عرضه اولیه، ناشران می توانند به ما کمک کنند و نقطه نظرات خود را به ما انتقال دهند تا در این قوانین لحاظ شود.

شش دوره کامل با معتبرترین اساتید برای ناشران بورس

همچنین «بررسی انواع تحریم‌های اقتصادی و تعامل کشورهای مختلف در دوره تحریم با ایران» توسط علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران و رئیس پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار، «حاکمیت شرکتی» توسط محمد مرفوع عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیرکل تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «آشنایی با بازار سرمایه» توسط مجید امروی کارشناس بازار سرمایه تدریس شد.

همچنین مبحث «روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه» توسط مهسا رادفر رئیس سابق اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار، « نکاتی از اقتصاد ایران جهت توسعه کسب و کارها» توسط حسین عبده تبریزی عضو سابق شورای عالی بورس و «قوانین و مقررات بازار سرمایه» توسط غلامعلی میرزایی منفرد مدیر سابق گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار برای اعضای هیات مدیره و مدیران عامل ناشران بورسی تدریس شد.

کد خبر 6546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =