بازار سهام در انتظار رفع ابهامات

در حال حاضر می‌توان گفت نرخ بهره، نرخ دلار، نرخ کامودیتی، لایحه بودجه ۱۴۰۱ و دور جدید مذاکرات وین از جمله مهمترین متغیرها، ابهامات و اخبار تاثیر گذار بر روی بازار سرمایه هستند.

مهدی خزایی کارشناس تحلیل کارگزاری آگاه با اشاره به معاملات روز گذشته به بیداربورس گفت: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته با حدود ۱۳۰۰ واحد رشد به حوالی ۱.۳۶۸ میلیون واحد رسید. هر چند بخش عمده ای از نمادها در محدوده منفی معامله شدند  اما نمادهایی مانند شفن، پارس علت اصلی مثبت شدن شاخص کل بودندکه این موضوع خود را در افت حدود ۱۹۰۰ واحدی شاخص کل هم‌وزن نشان داد. ارزش معاملات بسیار پایین ۳.۳ هزار میلیارد تومانی و همچنین خروج پول حقیقی در روز جاری نشان دهنده‌ی رکود ادامه دار بازار می‌باشد.
وی افزود: در حال حاضر می‌توان گفت نرخ بهره، نرخ دلار، نرخ کامودیتی، لایحه بودجه ۱۴۰۱ و دور جدید مذاکرات وین از جمله مهمترین متغیرها، ابهامات و اخبار تاثیر گذار بر روی بازار سرمایه هستند.
خزایی به نرخ بهره، متغیر اثر گذار بر بازار سهام اشاره کرد و گفت: با توجه به سیاست های بانک مرکزی و همچنین نگاه تاریخی به سال های ابتدایی در دولت های گذشته، به نظر می‌رسد نرخ بهره بین بانکی بالاتر را نیز شاهد باشیم. از طرفی نیاز دولت به تامین مالی از طریق فروش اوراق بدهی می‌تواند محرک دیگری برای نرخ بهره باشد. موارد مذکور نشان می‌دهد ریسک افزایش نرخ بهره از جمله موارد مهم و تاثیرگذار بر بورس بوده و نمی‌توان به سادگی از کنار این موضوع عبور کرد.
این تحلیل گر بازار سرمایه در ادامه افزود: نرخ دلار و مذاکرات برجامی وین آن چیزی که برای دور جدید مذاکرات می‌توان متصور بود افزایش بیش از پیش ابهام در بازار و درنتیجه تاثیر منفی آن بر شاخص کل بورس خواهد بود. اگر سه سناریو ۱_موفقیت مذاکرات ۲_شکست مذاکرات و ۳_حالت فرسایشی و ادامه دار مذاکرات را برای برجام در دور جدید قائل باشیم. با شکست مذاکرات انتظارات تورمی و نرخ دلار بالا رفته و در نتیجه منجر به رشد شاخص بورس خواهد شد.
خزایی گفت: هر چند موفقیت مذاکرات احتمالا باعث کاهش نرخ دلار و کاهش تورم انتظاری خواهد شد اما از طرفی با تسهیل فروش و صادرات برای بسیاری از شرکت های کامودیتی محور بازار مانند شرکت های فولادی و پتروشیمی می‌تواند افت نرخ دلار را تا حدود زیادی پوشش دهند زیرا به علت تحریم ها این شرکت‌ها مجبور به دادن تخفیف‌های زیادی بوده و همچنین با مشکلاتی برای بازگرداندن دلارهای خود به کشور مواجه هستند که درصورت موفقیت در مذاکرات این گونه مشکلات مرتفع خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: علاوه بر این می‌توان به اجرای طرح های توسعه شرکت هایی که به واسطه تحریم ها متوقف شده بودند نیز اشاره کرد. هر چند اثر روانی این موضوع در کوتاه مدت می‌تواند باعث افت بازار شود اما در میان مدت و بلند مدت قطعا به نفع بازار سرمایه خواهد بود.
وی افزود:  علاوه بر موارد فوق صنایعی مانند خودرو و بانک به طور مستقیم از موفقیت مذاکرات منتفع خواهند شد. البته یکی از ابهامات مهم این سناریو این است که با موفقیت مذاکرات و آزادسازی دلارهای نفتی، دولت تا چه میزان نرخ دلار را پایین خواهد آورد.
اما به نظر می‌رسد محتمل ترین حالت سناریو سوم باشد که می‌توان گفت بدترین حالت برای بازار می‌باشد زیرا فضای مبهم در اقتصاد مانند یک سم مهلک عمل کرده و می‌تواند ریسک هر بازاری را به مراتب افزایش دهد.
این تحلیل گر بازار سرمایه  به نرخ کامودیتی ها  اشاره کرد و گفت: هرچند با آمدن سویه جدید ویروس کرونا برخی از قیمت های جهانی با افت همراه بودند امابه واسطه رشدهای قابل ملاحظه در گذشته، حتی با وجود کاهش قیمت ها، این نرخ ها کماکان می‌توانند بسیار جذاب باشند.
خزایی با بیان اینکه نحوه ی بسته شدن لایحه بودجه ۱۴۰۱ می تواند تاثیرهای گوناگونی بر بازار بگذارد  گفت: از جمله آنها می‌توان به میزان اوراقی که دولت به فروش می‌رساند، نحوه اخذ مالیات از شرکت ها، نرخ انرژی و موارد دیگر اشاره کرد اما آن چیزی که مورد توجه است تاثیر روانی بودجه بر بازار و ابهامات آن می‌باشد که موجب افزایش ابهامات و ریسک بازار خواهد شد.
خزایی در پایان گفت: با توجه به افزایش ابهامات موجود درباره بازار و همچنین شرایط با ریسک بالا برای متغیرهای تاثیر گذار بر روی بازار به نظر می‌رسد بازار کماکان روند نزولی و در بهترین حالت روند ساید خود را تا شفاف شدن این ابهامات در پیش بگیرد در نتیجه در کوتاه مدت نمی توان بازده مناسب را برای شاخص کل متصور بود.

کد خبر 10128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =