برجام و مذاکرات با بورس چه خواهد کرد؟

رفع تحریم‌ها و بهتر شدن شرایط می‌تواند بر عملکرد تمامی شرکت‌ها از جمله یافتن بازارهای جدید صادراتی، تعاملات اقتصادی با کشورهای بزرگ مصرف‌کننده و ایجاد درآمدهای پایدار در میان‌مدت و بلندمدت اثر مثبت به جای بگذارد.

محمدامین فرجادفر، مدیر مالی و تأمین منابع سبدگردان فراز  با بیان اینکه نوسان شاخص بورس طی روزهای اخیر نشان‌دهنده سردرگمی سرمایه‌گذاران مبنی بر سرمایه‌گذاری در بازار پرتلاطم این روزها است به بیداربورس گفت:  قطع به یقین می توان گفت بزرگترین عامل مؤثر بر رشد بازار رشد نقدینگی و حجم معاملات است که آن هم تحت تأثیرعامل مهمی است که مهمترین آن نتیجه مذاکرات برجام می باشد. که فارق ازهرنتیجه‌ای مانع از ورود سرمایه گذاران به بازار شده و باعث شده نتوان برای وضعیت بازارسرمایه بعد از تحریم‌ها برنامه‌ریزی کرد است.
وی افزود:  بنابراین با توجه به روند مذاکرات طی ماه‌های اخیر و موضع صریح سردمداران سیاست‌های خارجی کشور، احتمال نیل به توافق جامع دور از ذهن نیست که البته بسیاری از تحلیلگران آن را بعید می‌دانند. 
فرجاد فر با بیان اینکه علی ایحال توافق یا عدم توافق می‌تواند به صورت مستقیم صنایعی را تحت تأثیر قرار دهد گفت:  من جمله صنایع واردات محور، که در صورت توافق می‌توانند رشد خوبی را تجربه نمایند و از آن طرف صنایع صادرات محور که درصورت عدم توافق و کاهش نرخ دلار که بر اساس برآورد کارشناسان این حوزه با ریزش سنگینی مواجه نخواهد شد و در محدوده ۲۰ هزارتومان در نوسان خواهد بود، در کوتاه‌مدت متضرر می شوند اما نمی‌توان توقع داشت کل اقتصاد کشور برای بخشی از صنایع که آن‌هم بر اساس ارزش‌های واقعی ضرر نخواهند کرد، لطمه ببینند.
این کارشناس بازار سرمایه گفت:. البته شایان ذکر است که رفع تحریم‌ها و بهتر شدن شرایط می‌تواند بر عملکرد تمامی شرکت‌ها از جمله یافتن بازارهای جدید صادراتی، تعاملات اقتصادی با کشورهای بزرگ مصرف‌کننده و ایجاد درآمدهای پایدار در میان‌مدت و بلندمدت اثر مثبت به جای بگذارد. علاوه بر این موارد می توان از بحران منابع انرژی، کاهش درآمدهای دولت و جبران کسری بودجه و دلزدگی مردم از سرمایه‌گذاری در بورس که نتیجه مداخلات دولت قبل و نیازمند تدبیر دولت مردان حوزه اقتصاد می باشد به عنوان سایر عوامل تأثیرگذار نام برد.

کد خبر 10173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =