۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بودجه، سوهان روح بازار

مدیر مشاور سرمایه گذاری پاداش با اشاره به اینکه لایحه بودجه۱۴۰۱، بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داد به بیداربورس گفت: تیرخلاص بودجه به بازار سهام موجب شد تا نماگر بورس تهران با افت بیش از ۲۵ هزار واحدی در روز معاملاتی دوشنبه ۲۲ آذر ماه ۱۴۰۰ این نماگر در کانال ۱.۲۹۰ هزار واحد ورود کند.  

الناز جمالی با بیان مطلب بالا در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: اگر بخواهیم مروری بر روند معاملاتی چند روز اخیر داشته باشیم، باید بگوییم، بازگشایی نمادهای سایپا و ایران خودرو در روز چهارشنبه با انتشار این خبر منجر به بهبود وضعیت بازار شد، بنابراین بیشتر پیش بینی ها مبنی بر لیدری خودرویی ها و رشد قیمت در هفته جاری می بود که تیرخلاص بودجه موجب شد تا در هفته سوم آذر ماه شاهد آغاز منفی و پر عرضه داشته باشیم.  
وی گفت: سه روز ابتدایی هفته معاملات بازار سهام به قدری تحت تاثیر بودجه قرار گرفت که افت تقاضا در بازار مجالی به جبران زیان سهامداران نداد. اما نکته مهم این است که اکنون بازار سرمایه به نقدینگی نیاز دارد و رکود در بازار سرمایه کاملاً مشهود است، عدم اعتمادی که در بین سرمایه گذاران به بورس پیش آمده تاثیر زیادی در روند آن داشته است، اعتماد مردم به بورس یک شبه از دست نرفته و در یک شب هم باز نخواهد گشت.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرو:  البته با توجه به اینکه با زمزمه هایی مبنی بر توافقات ابتدایی برجامی موجب شد تا دلار هم نیز در این لحظه به پایین تر از مرز ۳۰ هزار تومان قرار گیرد.  اما مقصر ریزش بورس تهران و حال ناخوش سهامداران در این مقطع زمانی در کنار عدم اعتماد به بورس، عدم نقدینگ، تنها بودجه است. این بودجه توسط دولت به مجلس پیشنهاد شده و ممکن است با توجه به نظرات نماینده‌های مجلس تغییراتی داشته باشد، البته با توجه به همسو بودن مجلس و دولت در سال جاری به نظر نمی‌رسد امسال تغییر و تحول چندانی در بودجه رخ دهد.  
جمالی گفت: بر اساس جزئیاتی که  امروز به گوش می رسد،  نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بر خلاف پیش بینی‌ها افزایش نیافته است که این موضوع به نفع این صنایع است، همچنین نرخ بهره مالکانه معادن توسط دولت افزایش نیافته که به نفع شرکت‌های حوزه صنایع معدنی است و همچنین نرخ سوخت صنایع فولادی و معدنی است که با نرخ پتروشیمی‌ها یکسان شده که با توجه به سایر پارامترهای موجود در بازار این تغییر تأثیر چندانی در سودآوری این شرکت‌ها نخواهد داشت.  
وی با بیان اینکه در کنار تمام این موارد می توان زمزه هایی از توافقات ابتدایی در وین  که موجب شده تا بازار سرمایه در یک انتظار به سر ببرد گفت: در کل در شرایط کنونی با آنکه نقدینگی قابل توجهی در بازار سهام وجود ندارد، اما شاهد کاسته شدن ارزش معاملات هستیم، بطوری که سهامداران نه تمایلی برای خرید دارند و نه فروش در این محدوده قیمتی اما بنظر با به تصویب رسیدن بودجه ۱۴۰۱ می توان روند متعادل تری را در بازار سهام شاهد باشیم.

کد خبر 10740

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =