کف بازار بسته شده است

شاخص کل ۳۰ دی‌ماه به یک‌میلیون و ۱۵۰هزار واحد رسید و با یک‌برگشت توانست‌تا یک‌میلیون و ۲۵۰هزار واحد صعود کند اما مجددا نزولی شد و کف قبلی‌را شکست و به‌یک‌میلیون و ۱۳۵هزار واحد رسید. حالا طی ۴روز معاملاتی هفته‌اخیر، شنبه را منفی و سه روز دیگر را مثبت بوده ونهایتا در سطح یک‌میلیون و ۲۱۴هزار واحد آرام گرفت.


انتظار برای یک رالی صعودی
به گزارش بیداربورس، اصلی‌ترین سناریو مورد انتظار، شروع یک رالی صعودی در قالب یک اصلاح از ریزش عظیم #شاخص است. درواقع با توجه به شرایط بازارهای جهانی، تحولات سیاسی و نرخ #ارز به همراه حمایت #حقوقی‌ها بالاخص صندوق توسعه و تثبیت بازار سرمایه از بازار، می‌توان گفت که کف بازار بسته شده و تحقق شاخص ۸۰۰ هزار واحدی بدون تحقق عینی و ماندگاری دلار زیر ۲۰ هزار تومان اتفاق نمی‌افتد. همچنین با قیمت فعلی دلار در بازار آزاد بخشی از پول می‌تواند مجددا به سمت بازار سهام حرکت‌کند.

برگشت شاخص به محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد
شاخص اگر بتواند در محدوده بالای یک میلیون و ۲۷۵هزار واحد تثبیت شود، با فرض ثبات متغیرهای جاری، برگشت آن به سطح یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد در یک پروسه دو ماهه امکان پذیر است. بازار سرمایه نشان داده به هر سمتی که حرکت کند بسیار شارپ خواهد بود اما شاید این یک آرزو باشد که اینبار در مسیر صعود احتمالی، صعود ۲۰درصدی شاخص کل حدود ۲ماه زمان ببرد. شواهد نشان می‌دهد که یک رالی صعودی در حال شکل‌گیری است که شاخص کل بیش از شاخص هم وزن بازدهی می‌دهد.

نقش پررنگ حقوقی‌ها در روند معاملات
در هفته‌ای که  گذشت، طی ۴ روز معاملاتی ارزش معاملات ۴۵همت بود. ۲روز معاملاتی ورود و ۲روز خروج پول داشتیم البته برآیند معاملات خروج پول حقیقی به میزان ۱.۷همت بوده است. حقوقی‌ها در طول دو هفته اخیر عملکرد بسیار خوبی داشته‌ و گرچه روند بازار همچنان صعودی‌بوده اما نقش پررنگی در معاملات سهام داشته‌اند.
 
بازارجهانی در انتظار سخنرانی رئیس ژی
در سطح بازارهای جهانی، #مس به مرز ۸۳۰۰دلار هر تن است. قیمت #شمش_روی از ۲۸۰۰دلار عبور و #آلومینیوم ۲۰۸۰ دلار است. #نفت_برنت همچنان بالای ۶۰دلار معامله می‌شود، #اوره ۳۵۰دلار و #متانول بالای ۳۰۰دلار است. محصولات #پلیمری و آروماتیکی روزهای بهتری را سپری و احتمالا یک رالی صعودی را به‌زودی تجربه کنند. تعطیلات سال نو چینی آغاز شده و اصلاح قیمتی شمش CIS هم به پایان رسیده است. انتظار می‌رود که رئیس "ژی" در این دوره یک سخنرانی کند و با ترسیم آینده چین، پالس‌های بسیار مثبتی برای توسعه کشور بدهد. هر ساله آقای "ژی" توانسته با ترسیم چشم انداز توسعه‌ای برای کشور چین، منجر به تقویت بازارها شود.

آیا رالی صعودی نرخ ارز شروع میشود؟
بازار ارز روزهای ملتهبی را سپری می‌کند. از یک طرف آمریکا در عمل برای رسیدن به توافق برجامی قدمی برنمی‌دارد، لذا با نزدیک‌شدن به مواعد قانونی ۲۷بهمن و ۳اسفند ماه، شاهد آغاز یک رالی‌صعودی در نرخ ارز هستیم و بازارهای موازی همچون #خودرو و #مسکن نیز مجددا تقویت می‌شوند. در طرف دیگر فعالان این حوزه جرات‌کافی ندارند که ورود سنگینی‌برای خرید داشته باشند، چراکه هر لحظه امکان‌دارد خبری از مذاکراتی پشت پرده به‌گوش‌برسد.

موجی از خبرها در ۲ هفته آتی
طی ۲هفته آینده موجی از خبرها و اطلاعات بسیار مهم به بازار مخابره می‌شود. از یک طرف کنش‌ها و واکنش‌های ایران در فاصله ۲۷بهمن تا ۳ اسفند دیده می‌شود، از طرف دیگر گزارش ماهانه‌ها از راه می‌رسد. خوش‌بین‌ترین تحلیلگران بنیادی تصور می‌کنند که اگر پاییز تکرار شود، شرکت‌ها به لحاظ سودآوری در نقطه‌ای هستند که قیمت‌هایشان رشد می‌کند اما توجه کنیم که نرخ‌های فروش دی ۳۰درصد بالاتر از متوسط پاییز بوده ضمن اینکه نرخ‌ها در بهمن هم رشد کرده و حالا اگر دلار نیمایی مجددا ۲۵هزار تومانی شود، عملا نرخ‌های فروش به نقطه‌ای می‌رسند که یک گزارش بسیار مثبت در زمستان خلق می‌شود.

ظرف زمانی بازار پر شده‌است
بهترین سناریوها در کنار بدترین سناریوها، امکان وقوع دارند و هیچکس نمی‌تواند به قطع یا با درجه اطمینان بالا از یک سناریو حمایت کند اما ظرف زمانی بازارها در حال پر شدن است، یعنی بازار سهام از مرداد تا پایان بهمن به مدت ۶ماه در اصلاح زمانی بوده‌اند.#انتخابات_آمریکا، #بودجه_دولت، نوسانات نرخ ارز و بازارهای جهانی و حالا بازگشت #آمریکا به‌برجام یا خروج ایران از #برجام، همگی در همین ۶ماه صورت گرفته، لذا بازارها برای شفاف شدن اوضاع در حالت انتظار بوده‌اند اما این ظرف زمانی رو به پرشدن است و در نتیجه بازارها به یک سمتی حرکت خواهند کرد.

کد خبر 1076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =