آخرین مواضع ایران درباره برجام، تبادل زندانیان سیاسی، مذاکرات عربستان و ...

سخنگوی وزارت خارجه با ارزیابی مثبت از روند مذاکرات بر موضع ایران مبنی بر حصول توافق پایدار تاکید کرد و گفت : تبادل زندانیان سیاسی جدا از برجام است.

به گزارش بیداربورس، سعید خطیب زاده درباره آخرین روند مذاکرات وین اعلام کرد: گفت و گوها در مسیر درست جریان دارد و در برخی اسناد میزان اختلافات کمتر شده است.

بسیاری از ایده های ایران از جمله در حوزه تضامین، تبدیل به کلمات شدند. همه طرف های برجامی مخالف تکرار خروج دوباره آمریکا از توافق بوده و با اصل ضمانت موافقت دارند.

تهران ایده های کاملا اجرایی و عملیاتی را با واقع‌نگری ارائه داده و امکان گفت و گو در حوزه تضامین را فراهم کرده است.

در حوزه راستی آزمایی پیشرفت های بیشتری نسبت به تضامین ایجاد شده اما موضوعات بسیار مهمی در مورد راستی آزمایی باقی مانده و باید تصمیمات اساسی در این خصوص اتخاذ شود. اگر طرف مقابل اراده لازم نشان دهد، گفت‌وگوها در آینده نزدیک به نتیجه می‌رسد.

ایران توافق موقت را نمی پذیرد

توافق موقت هرگز در دستور کار ایران نبوده و به دنبال توافقی پایدار و قابل اتکا است و چیزی کمتر از آن را نمی پذیرد.

درباره اظهارات اخیر رابرت مالی دیپلمات آمریکایی مبنی بر پیش شرط مذاکرات، ایران هیچ پیش شرطی را نمی پذیرد. مذاکرات به اندازه کافی پیچیده است و نباید آن را پیچیده‌تر کرد.

موضوع تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی ربطی به برجام ندارد

تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی در دستور کار بوده ولی موضوعی جدا از برجام بوده و اگر واشنگتن به توافقاتی که از قبل هم انجام داده بود، پایبند باشد این موضوع در کمترین زمان قابل حل است.

برخلاف اتباع زندانی ایرانی که در آمریکا به بهانه واهی دور زدن تحریم‌ها، گروگان گرفته شده و در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند، اتهامات زندانیان آمریکایی در ایران اعلام شده و مراحل قضایی طی شده است.

کاخ سفید، تمام شرکت‌های آمریکایی را تحریم کرده و اگر خواهان حضور دوباره آنها در ایران است، تحریم های اولیه را لغو کند.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس، آلمان و فرانسه با داشتن زرادخانه‌های گسترده، منافع گسترده‌ای در فروش سلاح دارند و بسیاری از جنایات جنگی با همراهی و حمایت آنها انجام شده است.

هدف از رزمایش اخیر چین، ایران و روسیه، صلح و ثبات در منطقه بوده و مسیر تعاملات در حال گسترش است.

بدهی کره جنوبی به ایران همچنان پرداخت نشده و بخشی از دارایی بلوکه شده از طریق کره جنوبی به دلیل شرایط اضطراری و بدهی معوقه به سازمان ملل منتقل شده است.

مذاکرات ایران و عربستان

دیپلمات‌های ایران برای نخستین بار پس از چند سال برای شرکت در نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در عربستان به سر می‌برند و تمرکز رایزنی ها بازگشایی نمایندگی ایران در این سازمان است.

کد خبر 12638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =