توافق با صندوق توسعه ملی برای واریز ماهانه و ثابت نقدینگی به بورس

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با ارائه توضیحاتی درباره اعتراض سهامداران به عملکرد در زمان ریزش از واریز مبلغ ثابت ماهانه توسط صندوق توسعه ملی در راستای حمایت از سهامداران خبر داد.

به گزارش بیداربورس، امیر مهدی صبایی با اشاره به کمک صندوق تثبیت بازار سرمایه در بهبود روند معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: طبق توافق با صندوق توسعه ملی مقرر شد، ماهانه مبلغ ثابتی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. مبلغ مانده قابل سرمایه‌گذاری از سوی صندوق توسعه نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است که در پایان دی ماه، بخشی از این مبلغ واریز شد.

مرحله بعد واریزی، پایان بهمن یا ابتدای اسفند انجام شود. بعد از مدت‌ها نوسان شدید در معاملات بورس، ستاد اقتصادی دولت سیزدهم در ادامه حمایت از سهامداران با اتخاذ تدابیر تازه، مانع از تداوم ریزش‌ها و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران شد.

ریسک‌های مریوط به نقدشوندگی و مسایل قانونی از جمله ریسک‌های تهدیدکننده معاملات بورس هستند که در دو ماه اخیر قانون لایحه بودجه ۱۴۰۱ جزو ریسک قانونی بازار بود و روند معاملات بورس را تحت تاثیر قرار داد و منجر به افزایش عمق رکود در معاملات بازار سرمایه شد.

تجهیز صندوق تثبیت بازار سرمایه به نقدینگی، می‌تواند در زمان وقوع بحران‌ها و تشدید ریسک‌ها در بهبود روند معاملات و افزایش نقدشوندگی بازار کمک کننده باشد. هر چقدر میزان نقدینگی بیشتر باشد، توان و قدرت این صندوق در راستای انجام وظایف افزایش پیدا می‌کند.

اعتراض سهامداران به عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان ریزش

معاملات بازار سهام طی چند وقت اخیر تحت تاثیر شدیدترین ریسک‌ ها قرار داشت که مهمترین مربوط به لایحه بودجه سال آینده بود. افزایش نرخ گاز و سوخت در صنایع بزرگ پتروشیمی، فلزی و معدنی از متغیرهای بنیادی بازار تلقی می‌شوند و کنترل آن برای اثرگذای بر روند بازار خارج از حیطه صندوق تثبیت بازار سرمایه است.

وقتی بازار از لحاظ متغیرهای بنیادی مورد حمایت قرار نگیرد، نمی توان با تزریق نقدینگی مشکل حاکم در بازار را برطرف کرد. تزریق نقدینگی زمانی در این بازار جوابگو خواهد بود که ایجاد بحران موقت، روند معاملات بازار را تحت تاثیر قرار ندهد. در این هنگام، ورود نقدینگی کمک کننده برای کاهش اثر بحران‌ها در بازار است.

تا قبل حمایت رییس جمهور از بازار، ریسک‌های جدی تهدید کننده معاملات بازار بودند. بنابراین تا زمانی که بازار شاهد وجود برخی ریسک‌ها است نباید انتظار داشت صندوق تثبیت بازار سرمایه تحت هر شرایطی بازار را مثبت نگه دارد.

برخی مدعی هستند صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمان وقوع بحران و به منظور کنترل نوسان ها اقدام به کنترل بازار نکرد. در حالی که در روزهایی که بازار با فشار فروش مواجه بود به بازار ورود کرده و اثرگذار بود.

گاهی ممکن است وجود برخی شرایط باعث تغییر قیمت جهانی و ریزش نرخ کامودیتی‌ها شود. در این زمان، بورس کل دنیا با عددی سنگین ریزش می کند. در چنین موقعیتی کدام صندوق تثبیتی در دنیا می‌تواند از این ریزش جلوگیری کند و تا چه میزان می‌توان منابع وارد این بازار کرد تا مانع از نوسانات شدید شود؟ لذا هر ریزشی را نمی توان ناشی از عملکرد ضعیف صندوق تثبیت بازار سرمایه دانست.

تاثیر مصوبات اخیر ستاد اقتصادی دولت بر معاملات بورس

مصوبات اخیر ستاد اقتصادی دولت، تاثیر شدیدی بر روند معاملات بازار گذاشت. تصمیمات اتخاذ شده با پیگیری‌های وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس احیا شدند که این امر نقطه بازگشت رشد به معاملات بورس بود. امید است این پیگیری‌ها ادامه‌دار باشد و تصمیمات به اجرای قطعی برسند.

کد خبر 12935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =