تعلل بانک مرکزی در همراهی با بازار سهام

کارشناس بازار  سرمایه   با اشاره به هفته گذشته  بازار سهام گفت: بازار سهام هفته دوم بهمن را با برآیند مثبت در بیشتر سهام بازار، خصوصا در گروه های بانکی و خودرویی به پایان برد. گویی بازار سهام پیشاپیش به استقبال یک توافق یا به عبارتی؛ برجامی دیگر رفته است.  

امیر رضایی در گفت‌وگو با بیداربورس افزود: اگر چه مصوبات ظاهری دولت در تصویب سقف برای نرخ خوراک و سوخت گاز صنایع، سقف نرخ سود بانکی، افزایش نرخ تسعیر ارز بانک ها و... در ابتدای هفته گذشته سبب این جو مثبت بوده است اما با اینحال انرژی این اخبار خیلی زود کمرنگ شد و در انتهای هفته گروه خودرو استارت اصلاح را شروع کرده اند. اگرچه وضعیت مناسب قیمت نفت و کامودیتی ها در بازارهای جهانی در دو روز گذشته می تواند برای هفته جاری نیز حمایت مناسب در گروه های مرتبط سهام، یعنی گروه پالایشی، پتروشیمی و فلزات و معدنی ها ایجاد کند.
رضایی در ادامه گفت: تقریبا همه تحلیلگران بازار به ارزندگی بسیاری از گروه ها و نمادها در قیمت های فعلی اذعان دارند، اما اعتماد از دست رفته بازار همچنان جلب نشده است و بسیاری از حقوقی های بازار نیز با کمبود نقدینگی دست و پنجه نرم می کنند. به جرات می توان گفت؛ تنهاترین و موثرترین راه برای هدایت نقدینگی به بازار سهام و نجات این بازار در شرایط فعلی، کاهش موثر نرخ سود بانکی است.
این کارشناس بازار سرمایه  با بیان اینکه در ریزساختارهای بازار سرمایه نیز فرابورس تلاش های بسیاری را برای حذف حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان انجام می دهد  گفت:  تاکنون نیز در برخی از نمادها اقدام به حذف حجم مبنا کرده است اما برای افزایش دامنه نوسان هنوز نتوانسته است زمینه سازی مناسبی انجام دهد. اگرچه هدف فرابورس به تعادل رساندن بازار با برداشتن محدودیت ها است اما این اقدام باید با هماهنگی و همراهی شرکت بورس تهران انجام شود تا نمادهای بورسی که وزن بسیار بیشتری در بازار دارند نیز وارد این برنامه شوند.  
وی تصریح کرد: بورس تهران بعد از تغییرات مدیریتی همچنان در تصمیم گیری ها و اجرای برنامه ها بسیار کند عمل می کند بطوری که اقدام ارزشمندی که فرابورس در ماه گذشته با تعیین تیک ساز ۵ تومانی برای نمادهای دارای قیمت بیش از ۲۰۰۰ تومان و تیک سایز ۱ تومنی برای نمادهای دارای قیمت ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان انجام داده است، هنوز در نمادهای بورسی انجام نشده است و این موضوع نشان می دهد شرکت بورس بعد از تغییرات مدیریتی همچنان در سردرگمی به سر می برد و این موضوع می تواند در آینده سد راه مهمی برای تصمیم گیری ها در مواقع حساس باشد.

کد خبر 13152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =