بازارهای دنیا در انتظار رفع تحریم‌های ایران

با رفع تحریم‌ها، بازارهای جدیدی برای کشور در دنیا پیدا می‌شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنایع پتروشیمی، نفتی، پتروپالایشی‌ها، خودروسازی و بیشتر حوزه‌های صنعتی و تولیدی پیدا می‌کنند.

به گزارش بیداربورس عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرایط تحریم به ویژه تحریم‌های بانکی، روند مبادلات را در کشور سخت کرده است،  گفت: شرایط موجود باعث افزایش هزینه‌ی تولید در بخش تهیه مواد اولیه وارداتی شده زیرا ورود کالاهای مورد نیاز از طریق مبادی‌های مختلف تنظیم و سپس وارد کشور شود.

حجت‌الله فیروزی با اشاره به اینکه رفع تحریم شرایط بانکی و مالی کشور را آسان‌تر می‌کند، افزود: با رفع تحریم‌ها، کشور از نظر تامین ارز مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه و سرعت در انتقال آن مواد به کارخانه‌هایی که نیازمند مواد اولیه هستند با مشکل مواجه نخواهد بود و هزینه‌های تولید و صادرات کاهش یافته بنابراین روی قیمت تمام شده کالا تاثیر می گذارد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر، کشور در تامین مواد اولیه‌ای که از خارج وارد می‌کند به دلیل تامین ارز مورد نیاز، نوع پرداخت‌ها و نوع ارسال کالاها به داخل کشور متحمل هزینه‌های زیادی است.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط تحریم صادرات کالاها هم با مشکلات بسیاری مواجه است به طوری که کشتی‌هایی که از ایران به سمت کشورهای دیگر و یا بالعکس بارگیری می‌کنند، هزینه کشتی نسبت به متداول جهانی افزایش پیدا کرده و هزینه بیمه و ریسک بارگیری نسبت به کشورهای دیگر بیشتر از حد تصور است.

وی با تأکید بر این نکته که با افزایش قیمت در بخش صادرات، قیمت تمام شده کالا افزایش می‌یابد، اظهار کرد: امیدواریم با رفع تحریم‌ها، گشایش‌های مالی و همچنین رفع تحریم‌های بانکی، نقل و انتقال کالا یا مواد اولیه به سهولت انجام گرفته، هزینه‌ها کاهش یافته و کارهای مربوط به حوزه تولید و صادرات هم آسان‌تر از گذشته انجام شود.

فیروزی درباره تاثیر تحریم‌ها بر کاهش هزینه‌های تولید صنایع، افزایش تولید و فروش و صادرات عنوان کرد: به طور کلی، با برداشته شدن تحریم‌ها، ضمن کاهش هزینه‌های تولید صنایع و صادرات زنجیره تامین مواد اولیه تا بارگیری و صادرات کالا هم تسهیل خواهد شد و شرایط مطلوبی در کشور حاکم می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رفع تحریم‌ها بر توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی اثرگذار است، گفت: به طور قطع، با رفع تحریم‌ها، بازارهای جدیدی برای کشور در جهان پیدا می‌شود و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های صنایع پتروشیمی، نفتی، پتروپالایشی‌ها، خودروسازی و بیشتر حوزه‌های صنعتی و تولیدی پیدا می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید به اینکه کشور نیاز به سرمایه‌گذاری دارد، اضافه کرد: بازار کشور بکر و آماده برای سرمایه‌گذاری است بنابراین، سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در آن انگیزه‌های بسیار بالایی دارند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه منابع مالی در داخل کشور محدود است، با رفع تحریم‌ها، فضای سرمایه‌گذاری متفاوت شده و سرمایه‌گذاران خارجی انگیزه بهتری برای ورود به فضای بازار ایران پیدا کرده در نتیجه سطح تعاملات مالی ارتقاء می‌یابد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ ارز بر بازار نرخ نیمایی تاثیرگذار است، گفت: به طور طبیعی، زمانی که نرخ ارز آزاد کاهش پیدا کند، خودبخود توقع و شرایط برای کاهش ارز نیمایی هم فراهم می‌شود. اما با توجه به شرایط تعیین نرخ تسعیر ارز در بودجه ۱۴۰۱ بین نرزخ ارز آزاد و ارز نیمایی تعادل برقرار می‌شود.

فیروزی در پایان با اشاره به افزایش درآمدهای نفتی و تاثیر آن بر کاهش فروش اوراق و نرخ بهره، گفت: هرچقدر میزان سرمایه‌گذاری در کشور از طریق درآمدهای کشور حاصل از فروش نفت، مالیات، سرمایه‌گذاری خارجی یا سایر درآمدها افزایش یابد، با کاهش صدور اوراق و یا فروش آن توسط دولت مواجه خواهیم بود و این یک اتفاق بسیار خوب برای کشور است.

این نماینده مجلس افزود: زمانی که زمینه و امنیت برای سرمایه‌گذاری در کشور فراهم شود، نگاه به بازار مثبت خواهد شد و مردم ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت شوند و این موضوع در نرخ بهره بانکی هم اثرگذار است.

کد خبر 13414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =