در روزهای منفی چی بخریم؟

شاخص بورس نسبت به ابتدای سال تقریبا دوبرابر شده، دلار و شاخص مسکن هم به همین شکل بوده‌اند بنابراین بازدهی بازار مسکن، شاخص کل و دلار تفاوت معناداری ندارد خصوصا اگر شاخص بورس را کنار بگذاریم، آنگاه بسیاری از سهم‌ها با ارزش بازار امروز خود نسبت به ابتدای سال، بازدهی کمتری نسبت به دلار و شاخص مسکن داشته‌اند چون در شاخص کل عرضه اولیه نمادی همچون شستا نقش مهمی داشته و اثر آن را باید حذف کرد.

به گزارش بیدار بورس،  نرخ دلار بازار آزاد در ابتدای شهریور ماه ۲۳.۲۰۰ تومان بوده است. شاخص مسکن تهران هم برای هر متر مربع ۲۳۱ میلیون ریال بوده و شاخص کل بورس حوالی ۲ میلیون واحد بوده است. هم‌اکنون شاخص مسکن ۲۷۰ میلیون ریال، دلار ۲۵.۹۰۰ تومان و شاخص بورس بالای ۱.۲ میلیون واحد است. شاخص بورس نسبت به ابتدای سال تقریبا دوبرابر شده، دلار و شاخص مسکن هم به همین شکل بوده‌اند بنابراین بازدهی بازار مسکن، شاخص کل و دلار تفاوت معناداری ندارد خصوصا اگر شاخص بورس را کنار بگذاریم، آنگاه بسیاری از سهم‌ها با ارزش بازار امروز خود نسبت به ابتدای سال، بازدهی کمتری نسبت به دلار و شاخص مسکن داشته‌اند چون در شاخص کل عرضه اولیه نمادی همچون شستا نقش مهمی داشته و اثر آن را باید حذف کرد.


بازار در نقطه نسبتا کم ریسک
"بازار سهام به لحاظ p.e ttm و p.s در نقطه قابل قبولی قرار گرفته، پی به ای TTM بازار نزدیک به ۱۲ واحد می‌باشد که معادل زمستان سال ۹۸ است، همچنین پیک آن محدوده ۳۷ واحدی بوده است! گزارشات کوارتر آخر سال ۱۳۹۹ بنظر می‌رسد شرایط بهتری قطعا نسبت به زمستان پارسال دارد و پی به ای تی تی ام را تا زیر ده واحد یعنی میانگین بلند مدت آن نزدیک می‌کند. برخی از نمادها با مفروضات فعلی یعنی دلار ۲۳۵.۰۰۰ ریال نیمایی و قیمت‌های جهانی میانگین یک ماه اخیر در حدود P.e forward ۵ هستند ازین زاویه بازار در نقطه نسبتا کم ریسکی قرار دارد. "

حرکت مردم به سمت رمزارزها
ازاینجا به بعد شاید بازار همچنان واکنش‌های منفی نشان دهد و در واقع با تحلیل اینکه دلار و بازار جهانی قابل اعتماد نیست، سهام بفروشد خصوصا که گردش معاملات روزانه دو پلتفورم ایرانی رمز ارز حدود ۱۵ همت در روز است و حدود ۳ همت تزریق پول در آن صورت می‌گیرد و همچنین گفته می‌شود دوبرابر همین رقم هم در پلتفورم‌های غیر ایرانی توسط ایرانی‌ها جریان دارد. بر این اساس هم‌اکنون همه بازارها در رکود و انتظار هستند به جز رمز ارز ها. مردم کوچه و خیابان شدیدا به سمت رمز ارزها حرکت کرده‌اند و تصور می‌کنند که در میان مدت به سود خوبی خواهند رسید.

چه سهامی در پرتفو داشته باشیم؟
اگر بازار را به سه دست سهام کامودیتی/دلاری، بایدنی و تجدیدی تقسیم‌بندی کنیم می‌توانیم درک بهتری از چینش پرتفو داشته باشیم:

کامودیتی ها با P.E مناسب
در میان مدت کامودیتی‌ها نمی‌توانند نسبت به اعداد جاری فاصله منفی معنادار داشته باشند به عبارتی هرچند ممکن است که اصلاح کنند اما آن قدری رشد کرده‌اند که تداوم این قیمت‌ها بسیار اثر مثبت دارد. دلار نیمایی هم ۲۳.۵۰۰ تومان است و در بازار بورس و قیمت‌های جاری بسیاری اعتقاد دارند که کف دلار همین اعداد ۲۱.۰۰۰ تومان است که در بازار حواله پس از آمدن بایدن تست شد. ازین زاویه p.e محورها گزینه هستند اما زمان خرید آن ها نیز مهم است. اگر فضای سیاسی به سرعت با رفع تنش همراه شد در خرید آنها نباید تعجیل کرد و می‌توان به قیمت خوبی خرید کرد در غیر این صورت می‌توان همین هفته از منفی‌ها برای خرید شرکت‌های کامودیتی محور که P.e مناسب دارند استفاده نمود.

سهم های برجامی را جدی بگیرید
در میان سهم‌های بایدنی/برجامی باید به شرکت‌هایی از گروه خودرو، بانک، حمل و نقل دریایی و خدمات بندری و حتی اوره‌ای‌ها اشاره کرد. برخی خودروسازان که سودآور هستند، می‌توانند شرایط بهتری را تجربه کنند به طور مثال خزامیا زیان ده نیست و افت سنگینی داشته و یا گروه گروه بهمن از همین دسته است. در خدمات بندری، حجم فعالیت حتاید و حسینا رشد می کند، در بانکی ها نیز امید به تسعیر ارز در پایان سال با نرخی بالاتر و همچنین بهبود فضای نقل و انتقال را خواهیم داشت.

رشد تجدیدی ها با سیگنال سازمان بورس
تجدیدی‌ها نیز با سیگنال سازمان بورس در مسیر قرار می‌گیرند. شرکت‌های گروه شستا بسیار متعدد هستند. می‌توان انتظار داشت که یک فضای قوی در درخواست تجدید ارزیابی شرکت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های بعدی شکل بگیرد. این می‌تواند اتفاق خوبی باشد و از نظر روانی فضا را بهبود بخشد.

کد خبر 1345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =