۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹

گران فروشی سرخابی‌ها؟

استقلال و پرسپولیس ارزش‌گذاری شدند
گران فروشی سرخابی‌ها؟

هر دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به‌عنوان پرهوادارترین تیم‌های ایران تحت تملک دولت و مشخصا وزارت ورزش هستند.

به گزارش بیداربورس در دو دهه گذشته همواره بحث واگذاری این دو باشگاه به بخش‌خصوصی مطرح شده، اما به نتیجه نرسیده بود. جدی‌ترین خیز برای خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال، در زمستان ۹۳ رخ داد و حتی چهار نوبت مزایده هم در همین راستا صورت گرفت، اما نتیجه‌بخش نبود. آن زمان قیمت پایه هر کدام از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در مزایده‌ها، ۲۹۰ میلیارد تومان اعلام شد اما خریدار نداشت. البته هدایتی پای میز خرید برای پرسپولیس آمد اما اهلیتش تایید نشد. سال ۹۷ صحبت از پایه قیمتی ۵۰۰ میلیارد تومانی به میان آمد و امروز ارزش سرخابی ها از سال ۹۳ تاکنون رشدی بیش از ۱۰۰۰ درصدی را تجربه کرده است. معیار و ملاک این افزایش ۱۰۰۰درصدی در کمتر از ۷ سال چیست؟

*معیار قیمت گذاری چیست؟

به گفته رئیس سازمان خصوصی‌سازی در این ارزش‌گذاری شاخص‌های مختلفی از سوی کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است. از مسئله دارایی‌های ثابت و املاک دو باشگاه، موضوع ارزش برند و هم‌چنین مسائل مربوط به صورت‌های مالی اعم از مطالبات و بدهی‌ها و مسائل مالیاتی که به هر حال به‌عنوان یک معضل همواره این دو باشگاه را تهدید کرده است. اما به آن معنا نیست که یک باشگاه بر دیگری برتری دارد؛ چرا که این دو نهاد فوتبالی مهم مانند شخصیت‌های حقوقی پویا در هر دوره مالی شرایط متفاوتی را تجربه کرده و خواهند کرد.

نکته : بسیاری از کارشناسان، ارزش‌گذاری توسط کارشناسان دادگستری را اشتباه میدانند.

*گران میدهند چون هوادار میخرد

برخی کارشناسان اعتقاد دارند، با توجه به میزان دارایی، تبلیغات، حق پخش و سایر عوامل تاثیرگذار بر ارزش، سرخابی‌ها ارزش کمتری دارند اما برای خرید سهام این دو باشگاه روی هواداران آنها حساب ویژه‌ای باز شده است.

*دارایی‌های پرسپولیس چند؟

به گفته علی اصغر یوسف نژاد نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ پرسپولیس ۱۳۵ میلیارد تومان زیان انباشته و  ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی و بدهی‌های پنهان  دارد که رقم آن مشخص نیست.

از سوی دیگر دارایی‌های پرسپولیس شامل:

* دفتر مرکزی واقع در میدان پیروزان

* ورزشگاه درفشی فر

* دو آپارتمان در فرمانیه

*ورزشگاه شهید کاظمی

*دارایی‌های استقلال چند؟

به گفته علی اصغر یوسف نژاد نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ استقلال ۱۵۵ میلیارد تومان زیان انباشته، ۱۹۰ میلیارد تومان بدهی و حدود ۵۰ میلیارد بدهی مالیاتی دارد

از سوی دیگر دارایی‌های استقلال شامل:

یک ساختمان در سعادت آباد

ورزشگاه مرغوبکار

کمپ ناصر حجازی

*استقلال گران‌ترین تیم لیگ از نگاه سایت ترانسفر مارکت

سایت ترانسفر مارکت به معرفی ارزش لیگ برتر در فصل ۲۰۲۰۱-۲۰۲۲ پرداخته است. طبق آمارها، ارزش لیگ برتر فوتبال در این فصل ۱۰۸.۹۸ میلیون یورو تخمین زده شده و ارزشمندترین باشگاه کشور هم مثل سال گذشته، استقلال تهران است. استقلال در فصل ۲۰۲۰-۲۰۲۱ لیگ ایران گران‌ترین تیم بود و در این فصل رشد تقریبا یک میلیون یورویی داشته است. آبی های پایتخت با ارزش ۱۲.۵۸ میلیون یورو گران‌ترین تیم لیگ خلیج فارس به شمار می‌آیند. پرسپولیس با ارزش ۱۱.۳۵ میلیون یورو در رده دوم قرار دارد. تیم های فولاد، گل گوهر و سپاهان به ترتیب در رده سوم تا پنجم ارزشمندترین تیم های فصل جدید قرار دارند.

*بدهی را میلیاردی میفروشند؟

با نگاهی به میزان بدهی و دارایی‌های این دو تیم پایتخت میتوان مطمئن شد که ارزشگذاری انجام شده بیش از هرچیز به برند این دو تیم برمیگردد:

*اما برند را چگونه ارزشگذاری میکند؟

زمانی که بحث از ارزشمندترین تیم های فوتبال دنیا باشد صرفا با تجمیع ارزش بازیکنان، مربیان و دیگر دارایی‌های باشگاه‌های فوتبال فهرستی ارائه می‌شود که این الزاما به معنای ثروتمندبودن آن باشگاه نیست. متداول‌ترین روش ارزشگذاری باشگاه ورزشی فوتبال مدل "تام مارکام" است که اصطلاحا مدلی چند متغیره و نزدیک مدل‌های معمول REVENUE MULTIPLE قرار می‌گیرد.

*در این مدل درآمد باشگاه دارای ۳ فاکتور مهم است:

· درآمد ناشی از لیگ

· درآمدهای ناشی از استادیوم و ظرفیت‌هایی که از آن استخراج می‌شود

· بازار(شامل هواداران و ...)

دارایی اصلی باشگاه شامل خود باشگاه و زمین تمرین و بازیکنانی که با باشگاه قرار دارند، می‌شود.

*فرمول ارزش‌گذاری

ارزش باشگاه = (درآمد+دارایی خالص) ](سود خالص+درآمد) /درآمد [ (درصد پر شدن استادیوم) / (درصد نسبت دستمزد)

*به این ترتیب دلیل گران‌تر بودن ۱۴ درصدی پرسپولیس چیست؟

با این تفاسیر می‌توان متوجه شد بخش عمده‌ای از قیمت گذاری بر اساس ارزش معنوی باشگاه‌ها بوده است که به میزان هوادار در سطح جامعه، انتظار استقبال از سهام و … مرتبط می‌شود. البته بدون شک توجه به ارزش قراردادهای داخلی در باشگاه و ارزش قرارداد با اسپانسرها نیز مورد توجه قرار گرفته اما توضیحی در این باره از سوی سازمان خصوص سازی ارائه نشده است. از سویی تفاوت حدوداً ۴۳۰ میلیارد تومانی ارزش برند پرسپولیس و استقلال تهران هنوز از سوی سازمان خصوصی سازی نامشخص است که باید منتظر ماند زمان عرضه اولیه سهام‌های این دو باشگاه در فرابورس چه اتفاقی رقم خواهد خورد.

*زنوزی تراکتور را چند خرید؟

مالکیت باشگاه تراکتورسازی از سال ۸۹ در اختیار بنیاد تعاون سپاه قرار گرفته بود، اما سال ۹۷ تصمیم به واگذاری آن گرفته شد. نهایتا در پی مزایده صورت گرفته، محمدرضا زنوزی برنده شد و خردادماه همان سال با قراردادی که بین او و مسئولان بنیاد تعاون سپاه بسته شد، این باشگاه در اختیار مالک جدید قرار گرفت. رقم پرداختی از سوی زنوزی برای تملک تراکتور هرگز به صورت رسمی اعلام نشد، اما گفته می‌شود هزینه انتقال صد درصد سهام در کنار تمامی بدهی‌های باشگاه تا آن زمان، حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است.

*تیم‌های لیگ برتری چند؟

باشگاه پدیده مشهد سال ۹۲ با خرید امتیاز مس سرچشمه کرمان در لیگ دسته اول شرکت کرد و در همان فصل اول به لیگ برتر رسید. بعدها مشکلاتی که برای مجموعه پدیده شاندیز پیش آمد، سرنوشت این تیم مشهدی را هم تغییر داد؛ تا جایی که نهایتا فرهاد حمیداوی، صد درصد سهام باشگاه را خرید و مالک آن شد. حمیداوی ادعا می‌کند امتیاز پدیده را به مبلغ ۴۳ میلیارد تومان خریده است.

*قیمت‌گذاری توافقی

در مورد سایر تیم‌های لیگ برتری هم قیمت آن‌ها به مولفه‌هایی همچون جایگاه فنی، محبوبیت و از همه مهم‌تر میزان بدهی‌ها بستگی دارد. قیمت‌گذاری روی تیم‌ها یک امر کاملا نسبی و توافق است. به عنوان مثال امتیاز باشگاه نفت تهران در سال ۹۶ به مبلغ ۳۵ میلیارد تومان به یک شرکت خصوصی نفتی واگذار شد، در حالی که گفته می‌شود شاید با بودجه‌ای بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان هم بتوان امتیاز برخی تیم‌های لیگ برتری را خریداری کرد.

*شمارش معکوس برای درج نماد سرخابی‌ها در فرابورس

رئیس سازمان خصوصی‌سازی خبر از عرضه سرخابی‌ها در بازار پایه فرابورس تا اواخر بهمن و نهایتا هفته اول اسفند داد.   

به گفته قربانزاده مقرر شد در مجامع این ۲ باشگاه در خصوص افزایش سرمایه از محل صرف سهام زیر نظر دولت مصوبه نهایی ارائه شود و بعد به طور مجدد در هیئت واگذاری مطرح شود. عملا مردم می توانند با ارزشگذاری صورت گرفته، در افزایش سرمایه ۲ باشگاه با فرآیندی که صورت گرفته است مشارکت داشته باشند.

*تغییر ترکیب سهامداری در ۶ ماه آینده

تغییر در ترکیب سهامداری این ۲ باشگاه بررسی شد و در ۶ ماه آینده تا اواسط سال ۱۴۰۱ بلوک‌های مدیریتی ۲ باشگاه هم واگذار می‌شود تا هم حکمرانی بهتری داشته باشیم و هم مشکل (AFC) و خطر حذف این ۲ باشگاه برطرف شود و این ۲ باشگاه بتوانند با قدرت در جام باشگاه‌های آسیا حاضر شوند.

% برای هواداران، ۵% برای پیشکسوتان

به گفته رئیس سازمان خصوصی سازی گزارشی را سازمان خصوصی سازی مبنی بر اینکه ۵ درصد سهام به هواداران ۲ باشگاه با تایید هیات مدیره ۲ باشگاه، ۵ درصد هم به همه بازیکنان، پیشکسوتان و کادر فنی همه ادوار باشگاه‌ها واگذار شوده تهیه کرده که در جلسه بعدی هیئت واگذاری بررسی میشود.

*گران ترین باشگاه‌های فوتبال دنیا در ۲۰۲۱

۱-منچسترسیتی – ۱.۰۴ میلیارد یورو

۲- پاری سن ژرمن – ۹۹۶ میلیون یورو

۳- منچستریونایتد – ۹۳۷ میلیون یورو

۴- چلسی – ۸۸۲ میلیون یورو

۵- لیورپول – ۸۷۹ میلیون یورو

۶- بایرن مونیخ – ۸۵۲ میلیون یورو

۷- رئال مادرید – ۷۸۳ میلیون یورو

۸-اتلتیکومادرید- ۷۵۵ میلیون یورو

۹-تاتنهام – ۶۹۷ میلیون یورو

۱۰- بارسلونا – ۶۷۶ میلیون یورو

کد خبر 13647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =