۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴

با آغاز جنگ نرخ نفت به چقدر میرسد؟

پیشبینی نرخ نفت پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین
با آغاز جنگ نرخ نفت به چقدر میرسد؟

در سطح بازار جهانی، نگاه‌ها به سیاست فدرال رزرو است. افزایش نرخ بهره و انتظارات در خصوص آن منجر به افزایش اونس طلا شد اما در طرف مقابل نگرانی غرب از جنگ احتمالی در اوکراین، نرخ نفت را افزایش داد و البته خبرها در خصوص پیشرفت مذاکرات برجام، عاملی برای کاهش قیمت نفت بود. عدم آغاز جنگ در اوکراین و عدم توافق سیاسی ایران و غرب، باعث ثبات نسبی قیمت نفت در کانال ۹۰دلار شده است. تحلیلگران اعتقاد دارند آغاز جنگ می‌تواند قیمت نفت را به ۱۲۵دلار افزایش دهد اما توافق سیاسی غرب با ایران نفت را حدود ۱۰دلار کاهش می‌دهد، ازاین زاویه تمایلات به سمت بالا قوی‌تر از نزول است.

*نبرد روسیه و اوکراین چه تبعاتی در آینده دارد؟

به گزارش بیداربورس، نفت، انرژی اروپا، گندم و فلز پالادیوم شاخص‌هایی هستند که بر اثر این حمله تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

روسیه دومین تولیدکننده نفت و گاز دنیاست و در هر کدام از این دو، فقط آمریکا را پیش از خود می‌بیند. این کشور نقشی کلیدی در تصمیمات اوپک‌پلاس بازی می‌کند. بحران روسیه-اوکراین ریسک‌های متعددی را به بازار نفت تحمیل می‌کند. نخست اینکه چنین درگیری می‌تواند به‌طور بالقوه به زیرساخت‌های انرژی در منطقه آسیب بزند. دوم، قدرت‌های غربی ممکن است برای تنبیه روسیه به اعمال تحریم متوسل شود که صادرات انرژی آن را فلج خواهد کرد.

*تبعات اقتصادی برای اروپا

روسیه از طریق خط لوله نورد استریم روزانه ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی را به اروپا منتقل می‌کند.

طول ۱۲۲۲کیلومتر

آغاز از شهر ویبورگ روسیه

پایان در شهر گرایفسوالد آلمان

نکته : اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۰ درصد حامل‌های انرژی خود را از طریق روسیه تامین کرد.

نکته : میزان وابستگی آلمان به واردات انرژی از روسیه رقمی حدود ۶۳ درصد است.

هلیما کرافت، مدیر ارشد استراتژی کامودیتی‌ها در RBC گفته است: چیزی که من می‌دانم این است که اگر آن تانک‌های روسی از مرز اوکراین عبور کنند، قیمت نفت به بالای ۱۰۰دلار خواهد رسید. ایجاد مشکل در انتقال گاز روسیه به اروپا می‌تواند موجب افزایش قیمت نفت و به‌طور کلی حامل‌های انرژی شود.

جی‌پی مورگان:  قیمت نفت در صورتی که صادرات نفت روسیه به دلیل تنش‌ها با اوکراین تحت‌تاثیر قرار گیرد، می‌تواند به ۱۲۰ دلار بر بشکه برسد. البته اگر نیمی از صادرات نفت روسیه در جریان این تنش‌ها متوقف شود، بهای برنت احتمالا تا ۱۵۰ دلار هم بالا خواهد رفت.

بالاترین سطح قیمت نفت در جولای سال ۲۰۰۸ رخ داد که برنت به رکورد ۵/ ۱۴۷ دلار بر بشکه رسید.

*آثار جنگ بر بازار سهام

عمده تحریم‌های آمریکا بر شرکت‌های نفتی روسیه اعمال خواهد شد. این موضوع می‌تواند اثر جدی بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی در روسیه داشته باشد.

شرکت نفتی بریتانیایی BP حدود ۱۹ درصد از سهام شرکت روسی Rosneft را در اختیار دارد و مواد اولیه حدود یک‌سوم از تولیدات خود را از طریق محصولات این شرکت روسی به دست می‌آورد.

 شرکت Shell سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بسیاری را با شرکت روسی Gazprom انجام داده و ۵/ ۲۷ درصد از سهام میدان گازی ساخالین ۲ را در اختیار دارد که یک سوم صادرات LNG روسیه از طریق ساخالین ۲ انجام می‌شود.

 میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در روسیه به‌خصوص در حوزه نفت و گاز بسیار زیاد است و در صورت حمله یا تحریم روسیه، سهام شرکت‌های بسیاری آسیب خواهد دید.

بانک‌های اروپایی نیز وام‌های سنگینی را به روس‌ها اعطا کرده‌اند، برای مثال بانک‌های فرانسوی جمعا ۲۴ میلیارد دلار و بانک‌های اتریشی جمعا ۱۷ میلیارد دلار وام داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که تحریم روسیه می‌تواند تاثیر بدی بر بازار سهام به خصوص در اروپا داشته باشد.

کد خبر 13852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =