تشکیل جلسه فوری شورای امنیت با مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد

شورای امنیت سازمان ملل در چهارمین جلسه اضطراری به دلیل حمله روسیه به اوکراین با ۱۱ رای موافق، خواهان تشکیل جلسه فوری و ویژه در مجمع عمومی شد.

به گزارش بیداربورس به نقل از رویترز، اعضای شورای امنیت سازمان ملل در چهارمین جلسه اضطراری طی هفت روز اخیر و در پی جنگ روسیه در اوکراین با یازده رای موافق، خواهان تشکیل جلسه فوری و ویژه در مجمع عمومی موافقت شدند. چین، هند و امارات رای ممتنع و روسیه هم رای مخالف دادند.

بر اساس این گزارش این نشست به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار شد تا در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی قبلی این دو کشور از سوی روسیه، بحران اوکراین و محکومیت اقدام نظامی مسکو را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری کنند. همچنین در نشست اضطراری جدید شورای امنیت، روسیه که جزو پنج عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، نمی‌تواند از حق وتو در این نشست استفاده کند. روسیه در ماه جاری میلادی فوریه، ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد.

بر اساس بند سوم ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد برای تصویب مسایل غیرمحتوایی در شورای امنیت صرفا به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم این شورا نیاز است. در  این موضوعات چنانچه اعضای دائم شورای امنیت رای منفی بدهند، وتو محسوب نخواهد شد.

کد خبر 14229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =